Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2384587
Hoi allemaal,

Ik heb 2 honden (Chihuahua's) en sinds 3 weken ook 2 kittens. De honden krijgen Tinlo (alle varianten), als snacks vaak gedroogde kip en de jongste heeft behoefte aan een brok (eet niet altijd zijn vers op), als brok heb ik gekozen voor Orijen, heeft niet mijn voorkeur om brok bij te voeren maar hij blijft anders te mager (mocht er iemand zijn met suggesties, hoor ik het graag).

De 2 kitten zijn er nu 3 weken en kregen Prins brokken en Whiskas, ik ben meteen begonnen met het megen van de brok (Orijen met Prins) en de Whiskas heb ik vervangen door vers, vinden ze gelukkig heerlijk (ook pens ;-)). Na een week kreeg er 1 ontzettende diarree, de Prins brokken heb ik weggelaten en ben 2 maaltijden gaan vervangen door extra vers. Na 5 dagen weer mooie ontlasting. Inmiddels krijgen ze geen brok meer, alleen nog vers.

Ik wil graag meer varieren met maaltijden en ben dus begonnen met het voeren van eendagskuikens (plan = 3 per week), omdat ze Tinlo voor honden eten krijgen ze als late night meal lamshart (nodig voor Taurine?). Nu wil ik graag uitbreiden en ook karkassen etc. gaan geven, ik weet alleen even niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik kan hier bij een adres in de buurt alles krijgen dus dat is ideaal.

Wie kan mij advies geven? Dank jullie wel!
#2384655
:hi: op BP!
Had je deze al gevonden? http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf
Staan vele handige tips in.

Leuke beginnersbotten zijn kipnek en kwartel, beiden zijn zacht
Let echter wel op met een teveel aan botwerk daar tinlo ook al aardig wat bot bevat (verstopping)
Je zou ook soepkwartels kunnen voeren, dit zijn hele kwartels zonder hoofd, jas en ingewanden en daar zit dus ook genoeg spiervlees aan.

Voor de chiwafwaf die niet alles opeet, opleuken met smaakjes die hij echt lekker vind?
Stel die vraag anders ook even in de hondenhoek, wellicht dat andere hondeneigenaren tips voor je hebben?
#2385019
Limpy, nee, die had ik nog niet gevonden, wel erg handig zeg! Dank je!

Ik bestel volgende week meteen kipnekken en kwartel, eerste even wennen aan de kuikens, wil ook niet in 1 keer alles tegelijk gaan geven. Ik las dat het goed is om bij teveel bot ook wat extra vlees bij te voeren, dan doe ik dat en vervang ik maaltijd door bijvoorbeeld een portie Naturis (heb van alles liggen).

Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, wat hij wel lekker vind is pens, maar dat is natuurlijk te eenzijdig. Echt opleuken lukt me niet, ik stel de vraag ook even op het hondenforum.

Chiwafwaf  :o, mee een ChiWAFWAF...  ;)
#2385165
Stel je wilt 1-2 x per week wat barfknaagdingen erbij geven, dan zou je naast het kippennekje idd ook wat spiervlees erbij kunnen geven.
Als ze hier een hele kwartel kregen (de soepkwartels) deed ik daar geen spiervlees bij want dat zit er dan genoeg aan, als je karkasjes hebt met weinig spiervlees eraan dan weer wel.

Als de kittens grotere kleuters zijn kun je ook eens vleugels gaan proberen (kip, eend, parelhoen -> de laatste 2 zijn wat harder maar errug lekker volgens mijn flapdrollen)
Als de kinders gaan wisselen zullen ze ws wel een tijdje moeilijk doen over harde dingen knagen.
#2385333
Vandaag een kipkarkas gegeven, vonden ze geweldig! Ik heb de dikke botten nog wel even weggedaan, omdat ik niet zeker wist of dat goed zou gaan, lijkt me dat de maag etc. ook moet wennen..

Ik heb een complete lijst gemaakt wat ik allemaal wil bestellen, ik blijf de eerste maanden nog wel even compleet voeren naast de BARF-producten, dan weet ik zeker dat het goed gaat en kan ik wat uitproberen bij de honden.. Ben erg benieuwd hoe het allemaal verloopt, hoop op het beste..
#2385554
Welkom!

Een kat zal niet snel iets proberen te knagen wat (nog) te hard is, dus van te voren weghalen hoeft niet perse. Je ziet vanzelf wel als er iets blijft liggen waar niet meer op geknaagd wordt.

Geef niet gelijk op als iets niet wordt gegeten. Sommige dingen zijn ze nog niet zo bekend mee en zullen ze aan moeten wennen. Zo heeft Sien weken geen nier gegeten en toen ineens wel.
#2385604
Dank je! Een erg leuk en vooral informatief forum. Ik heb vandaag ook een boek besteld (Voer voor Carnivoren), is dat wat?

Oke, dan laat ik het de volgende keer gewoon liggen. Voor de honden heb ik wat kleinere zachtere dingen besteld, komt volgende week binnen en probeer dan verder. Ik moet inderdaad ook gewoon volhouden maar ben altijd bang dat ze iets tekort komen (terwijl ik weet dat ze wanneer ze honger hebben echt wel eten).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door