Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mokaro
#2385258
Hallo, mijn naam is Monique en heb een kleine cattery met Ragdolls en Bengalen.  Momenteel volg ik de opleiding Kattengedragstherapeute. Hier zijn natuurlijk vele kattenliefhebbers en enkele van mijn studiegenoten hebben wij weten te overtuigen van het voeren van vers aan mijn katten. Er waren wat 'vage'  problemen bij mijn katten zoals vaak spugen, bloed bij de ontlasting wat ik maar niet onder controle kreeg, kat met jeuk (inmiddels een kale staart en kale plek op haar flank) en een kat met regelmatig ontstekingen aan blaas en baarmoeder. Kortom: reden genoeg om op vers over te gaan.

Mijn vraag is: ik heb regelmatig zwangere poezen die voorheen v.a. 7 weken zwangerschap (en tijdens de zoogperiode) kittenbrokjes kregen voor meer energie. Momenteel heb ik een zwangere bengaal, nu 8 weken. Wat kan ik het beste doen nu ik kvv voer? Of gaat ze vanzelf meer eten naar behoefte? En is tijdens de zoogperiode nog iets aanvullends nodig?
#2385644
Volgens mij is het zo dat de meeste kittenbrokjes meer vlees bevatten dan de volwassen brokjes, en katten halen nu eenmaal meer energie uit vlees dan uit granen. Maar als je vlees voert hoef je dus niet nog ander voer erbij te doen.

Wel hoorde ik van een vriendin dat haar katten als kitten evenveel kittenbrokjes aten als nu als volwassene van de volwassen brokjes, waardoor zij zich nooit had gerealiseerd dat een kitten gewoon veel meer nodig heeft als een volwassen kat. Dat geldt natuurlijk ook voor zwangere en zogende poezen, die hebben veel energie nodig, dus je moet ze meer voeren.

(Volgens mij staat op carnibest ook een voerindicatie voor zwangere en zogende poezen, of misschien alleen op de carnibest fret, maar ik heb het wel eens gezien.)
#2386459
fem fatale schreef: Volgens mij is het zo dat de meeste kittenbrokjes meer vlees bevatten dan de volwassen brokjes, en katten halen nu eenmaal meer energie uit vlees dan uit granen. Maar als je vlees voert hoef je dus niet nog ander voer erbij te doen.

Wel hoorde ik van een vriendin dat haar katten als kitten evenveel kittenbrokjes aten als nu als volwassene van de volwassen brokjes, waardoor zij zich nooit had gerealiseerd dat een kitten gewoon veel meer nodig heeft als een volwassen kat. Dat geldt natuurlijk ook voor zwangere en zogende poezen, die hebben veel energie nodig, dus je moet ze meer voeren.

(Volgens mij staat op carnibest ook een voerindicatie voor zwangere en zogende poezen, of misschien alleen op de carnibest fret, maar ik heb het wel eens gezien.)
Dat klopt dus niet. Koolhydraten leveren evenveel energie per gram als eiwitten. Eiwitten kosten meer energie om om te zetten naar glucose dan koolhydraten dus netto leveren koolhydraten meer energie aan het lichaam. Katten zijn in staan om gekookte granen om te zetten naar glucose en kunnen dus heel wel hun energie uit granen halen.

Dat staat helemaal los van het feit dat er in vlees veel meer voedingsstoffen zitten die katten nodig hebben, dat ze gemakt zijn om vlees te verteren en niet om granen te verwerken, dat er in granen naast kh nog de nodige vervelende stofjes zitten waar katten last van kunnen krijgen etc.
En het 'vlees' in kittenbrokken is niet te vergelijken met vers vlees, het is verhit en gedroogd en bewerkt totdat het nauwelijks nog iets met echt voer van doen heeft.

Kittens verbruiken idd enorme hoeveelheden voer om te groeien en te spelen en rennen. En zwangere en vooral zogende katten ook. Gewoon meer geven.
#2387032
Bedankt voor jullie reactie's. Meer te eten geven leek mij inderdaad ook de meest logische variant. Katten in de natuur krijgen toch ook niet ineens een 'aangepast' voer op hun pad tijdens dracht- en zoogperiode. Ik zie ook dat de zwangere poes nu al meer eet dan de andere katten. Gelukkig heb ik geen 'vreetschuren'  ;) dus kan ik gewoon voer neerzetten en ze eten naar behoefte.
Voorheen gaf ik ook kittenbrokjes aan moeder, vanwege de hogere calorische waarde.
#2388785
Bij honden worden er wel aanpassingen gedaan bij zwangerschap en bij het zogen.  Ivm vleesbotpercentagen en dergelijke.  Maar misschien dat honden dat nodig hebben en katten niet? Ik weet het niet hoor.

Sphynxlover fokt ook en voert vers.  Misschien kan je haar eens een pb sturen met je vragen?  Waarschijnlijk kan zij je vertellen hoe zij het doet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door