Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2385509
Hallo, sinds zondag loopt onze Barros op 3 poten. Daarvoor had ze ook wel eens dat ze even mank liep met haar achterpoot, een dag of wat aan de lijn en niet gek doen en het ging weer beter.
Tot zondag dus. Haar linkerachterpoot gebruikte ze niet meer.
Gister naar de DA geweest en die constateerde een gescheurde kruisband. Verwijzing meegekregen voor orthopeed en pijnstillers.
Echter vannacht liet ik haar uit en tot mijn verbazing gebruikte ze haar achterpoot weer, welliswaar stijf, maar toch.
Vanmorgen wilde ze weer gaan rennen, ook nog wel stijf en af en toe een beetje hinken maar niet te vergelijken met gister.
Heeft iemand hier ervaring mee, is dit mogelijk bij een gescheurde kruisband en heeft iemand tips wat ik morgen moet vragen bij de orthpeed??
Er is nog geen foto gemaakt.
Laatst gewijzigd door lianneke op wo 04 jul 2012, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2385538
Ja hoor , mijn hond deed ook alles met een gescheurde kruisband . Behalve goed wandelen . En dat is vaak nu net juist de pest , dan denk je .... hmmm zou het wel zo zijn ?
Pijnstilling zorgt natuurlijk voor de hond voor minder pijn , en het geeft de eigenaar een vertekent beeld . Ik zou zeggen als het vermoeden toch bestaat dat er sprake is van scheuring ..... zo snel als mogelijk naar de Orthopeed voor nader onderzoek . En tot die tijd rust ! Alleen even naar buiten voor de behoeften ,  geen rare wendingen etc laten maken ,kort aan de lijn en een heel klein stukje . Een goede Orthopeed zal al snel een diagnose kunnen stellen en je adviseren welke methode geschikt is voor jouw hond .
Door charmed
#2385588
lianneke schreef: En hebben jullie laten opereren,en zo ja,welke vorm?
Ylanie heeft de Fasciestrip methode gehad. http://www.ossehoofd.nl/orthopedie.html#fascie Deze methode gebruiken ze vaak bij kleine honden en sporthonden. Revalidatie schijnt wat langer te duren. Dat idee had ik bij Ylanie niet. Ze zette de eerste dag haar pootje alweer op de grond, 2de dag liep ze alweer, de 3de dag probeerde ze te rennen. Ze liep al snel heel goed.
#2385643
Ik twijfel overigens wel aan de diagnose, de DA zat aan haar poot te draaien, en zei dat het gescheurde kruisbanden waren.
Thuis dacht ik, wat vreemd, want hij zat enkel aan haar hak te voelen en niet de knie.
Ze heeft trouwens ook een verdikking op haar heup zag ik gister.
Laat morgen meteen foto,s van de heupen maken.
Zou me niks verbazen als het daarvan weg komt.
#2385649
Ja , bij een geheel afgescheurde kruisband is dat een must . Bij Amber is deze techniek toegepast
http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... a-operatie

Ze belaste na 14 dagen alweer goed en begon het pootje ook alweer te gebruiken . Totale genezing duurt drie maanden , totale revalidatie 6 maanden . De eerste twee weken tillen naar buiten en alleen de behoeften doen . Toen de eerste controle , en een revalidatieschema meegekregen . Na 6 weken weer controle en uitbreiding van het schema .
Wat per paar minuten mocht worden opgebouwd . Honden willen zelf natuurlijk wel sneller , maar het is toch echt de bedoeling dat ze de geopereerde knie weer goed gaan belasten . Verder kregen we een A4 met oefeningen die we de eerste maand regelmatig moesten doen , en de eerste weken vaak koelen . Verder bencherust , naast de oefeningen . Rust is erg belangrijk na zo,n ingreep , als je daar voldoende in investeert dan pluk je daar later weer de vruchten van . Zeker als er meerdere honden in huis zijn is rust van belang . Geen rare wendingen etc . Ik hield Amber bezig met hersenwerk en ik nam haar mee in de Doggy-Ride naar prikkelarme gebieden . Daarna heeft Amber fysio en hydro gehad . Na 4 maanden mocht ze zo nu en dan weer los , maar nog niet met andere honden spelen etc . Wij hebben er echt een half jaar voor uitgetrokken en ze loopt weer als een tierelier . Nooit opstartproblemen , manken , stram etc . Amber krijgt wel sinds de ingreep Doils - Joint .

Dierenartsen die niet heel vaak te maken hebben met dergelijk letsel slaan de plank nog weleens mis qua diagnose , bij de Orthopeed word je wel wijzer denk ik
Door charmed
#2385677
lianneke schreef: Ik twijfel overigens wel aan de diagnose, de DA zat aan haar poot te draaien, en zei dat het gescheurde kruisbanden waren.
Thuis dacht ik, wat vreemd, want hij zat enkel aan haar hak te voelen en niet de knie.
Ze heeft trouwens ook een verdikking op haar heup zag ik gister.
Laat morgen meteen foto,s van de heupen maken.
Zou me niks verbazen als het daarvan weg komt.
Gewoon naar een orthopeed gaan, die zal je wel zeggen of het idd een kruisband is of iets anders. Dan weet je het zeker en kan je meer schade voorkomen.
#2385685
charmed schreef: Gewoon naar een orthopeed gaan, die zal je wel zeggen of het idd een kruisband is of iets anders. Dan weet je het zeker en kan je meer schade voorkomen.


Precies . Het kan ook best zo zijn dat je hond nu al probeert te compenseren , ze zoeken zelf vaak naar de gemakkelijkste manier van bewegen /lopen
Dat zag ik hier na de ingreep ook , ze willen dan zelf alweer graag lopen . Maar dan kan het nog zo zijn dat belasten pijn doet , en dan zoeken ze de voor hen beste (lees verkeerde ) manier . Zeker als het honden zijn van + 20 kilo of meer . Daarom is rust nu ook van belang , in verband met de andere knie , heupen enz
#2386855
lianneke schreef: Ik twijfel overigens wel aan de diagnose, de DA zat aan haar poot te draaien, en zei dat het gescheurde kruisbanden waren.
Thuis dacht ik, wat vreemd, want hij zat enkel aan haar hak te voelen en niet de knie.
Ze heeft trouwens ook een verdikking op haar heup zag ik gister.
Laat morgen meteen foto,s van de heupen maken.
Zou me niks verbazen als het daarvan weg komt.
Vanmiddag in Roden geweest bij de orthopeed.
Knieen zijn perfect maar de heupen niet meer. Foto,s gemaakt, ze heeft HD.
Zondag een schuiver gemaakt en haar heup bezeerd.
Verder op pijnstilling en aangepaste beweging.
En afwachten hoe het verder verloopt
Dank jullie allemaal voor de reacties.
Lianne
#2388435
chamourel schreef: wat voor HD heeft ze dan ?
HD is zo een breed woord daar kan ik niks mee

dat ze geen HD A heeft dat snap ik maar wat dan wel ?  :-\
Dat weet ik niet, en hoef ik ook niet te weten, de ene hond heeft al pijn bij HD B en een andere niet.
Op de foto was duidelijk te zien dat de kom afgevlakt is en er ook al wat botwoekering is.
Het manken is al over en ze wil al alles weer doen wat ze altijd deed.  Dat mag niet meer en zal wel wennen zijn voor haar maar ze hoeft niet perse achter een bal aan te vliegen om nog een leuk leven te hebben. Balletje zoeken is ook leuk. En zwemmen etc.
Verder vind ik kwaliteit belangrijker dan kwantiteit en ga er alles aan doen om te zorgen dat ze nog zolang mogelijk kan genieten.
#2388512
ik denk dat je de meerwaarde van de gradatie moet zoeken in je plan van aanpak qua behandeling. HD gaat natuurlijk nooit meer over, maar je zal waarschijnlijk supplementen gaan geven (glucosamine, visolie oid) en ik denk dat dit in verhouding moet staan in de gradatie van HD.
Mijn hond heeft ook HD (D). alhoewel de meningen verdeeld zijn en het zou ook C kunnen zijn. Maar goed, ik vond het wel belangrijk om te weten, ook kwam naar voren op de foto's dat haar rug helemaal vast zat waar ze heel veel pijn van ondervond. Daarom zijn wij bij een manuele therapeut beland die haar heeft behandeld en we hebben aquatraining gedaan. Dit is heel goed voor de opbouw van de bespiering. Dit heb je wel nodig om de heupen een beetje bij elkaar te houden. Maar als je hond HD B heeft, is dat allemaal misschien niet nodig....
ik wil je iig veel sterkte wensen, niemand wenst een hond HD toe!! :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door