Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Berna
#2385514
Mijn honden barfen nu een half jaar, ik kan niet anders zeggen dan dat ze genieten. Gelukkig hebben ze geen allergieën dus het menu is heel simpel.. ze mogen alles  :biggrin2: Het was even puzzelen hoe en wat, maar ondertussen zijn we gewent aan de menu’s en hebben we de barfplaatslijntjes en groepsbestellingen uitgevonden. Tot zo ver alles helder.

Alleen het groente prutje, daar twijfel ik wel eens over… mijn boeven zijn gek op broccoli en bloemkool. Ook wortels, selderij en bonen vinden ze heerlijk. Ik goochel dus eea bij elkaar (gekookt, niet door de blender) wat met smaak wordt opgegeten.

Maar hoe ziet een degelijk, verantwoord groenteprutje er uit volgens jullie? Koken jullie de groente altijd? Of voeren jullie het rauw? Gooien jullie je een groente mengsels door de blender? Of voeren jullie gewoon ‘stukken’. En last but not least… welke groenten gebruiken jullie? Ik lees ook dat sommige wat yoghurt etc. door de groentenmix heen doen.

Ik lees verschillende dingen… ben wel nieuwsgierig ;-) Er wordt veel gepost over het vlees-deel van het menu, maar over de groente mix lees ik weinig. Of voeren de meeste mensen gewoon de restjes groente van hun eigen prakkie aan de doggies?
Door Malamoods
#2385516
Hier wordt de groente rauw gevoerd en ik maak een mengsel van diverse groentes. Die snijd ik in grove stukken en die gaan door de blender, zodat het een soort pulp wordt. Vaak voer ik dit gewoon bij het vlees en met regelmaat geef ik daar gewoon een heel rauw ei bij...
Gebruikersavatar
Door Berna
#2385518
lauraV schreef: kijk eens in de bieb , daar staat omschreven welke groente wel en welke niet  :)
Klopt, dat heb ik gelezen.. was alleen heel nieuwsgierig hoe dat in de praktijk gebracht wordt. Lees hele topics over vlees-menus... maar weinig over de groentenmixen.

@ Job... boekmaag???
Door Brigitte
#2385527
Ja, boekmaag , toevallig vrijdag een paar kilo meegenomen, het stinkt behoorlijk, maar ze vinden het heerlijk!  Wil je wat proberen ? het zit in rolletjes van +/- 500 gr. Toevallig vanavond nog een verjaardag in G'chem  ;)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2385529
Brigitte schreef: Ja, boekmaag , toevallig vrijdag een paar kilo meegenomen, het stinkt behoorlijk, maar ze vinden het heerlijk!  Wil je wat proberen ? het zit in rolletjes van +/- 500 gr. Toevallig vanavond nog een verjaardag in G'chem  ;)
Stinkt het erger dan pens??

Ik ben thuis... (maar ga me wel schuldig voelen... gisteren stond jou manlief ook al aan deur.. :o)
Is boekmaag volledige vervanger voor groente?
Door smulpaap
#2385532
Ik kook aleen de wat hardere groentes heel even , zoals wortel ,sperciebonen etc . De rest word rauw gegeven . Ik wissel groenten ook weleens af met boekmaag
Verder houd ik een lijstje bij met wat ze zoal hebben gehad aan groentes . En dan neem ik de volgende keer weer wat anders . Ik maak meestal voor twee weken , alles gaat door de blender , dus een zg groentenmix . Dat word door het spiervlees heengedaan . Op dagen dat ze bv lever krijgen dan even een dag geen groentenmix omdat dat hier teveel laxeert . ( Dunnere poep ) Hier doe ik geen yoghurt er doorheen . Ik heb eigenlijk altijd wel courgette en dat maakt de mix al lekker nat
Ik maak de ene keer bv een mix met wat andijvie , de volgende keer met een klein plukje spinazie . Spinazie mag niet teveel , dat bind calcium bv . Verder let ik op nitraat , niet teveel koolsoorten door een mix . De vitamines in de diverse groentes enz . En natuurlijk de houdbaarheid , niet teveel maken want dan verlies je toch weer voedingswaardes .
Ze moesten hier wel wennen aan de groentenmix , ik heb in de beginperiode groentes per soort gevoert . Ik vond dat voor mezelf ook wel makkelijk , zo kon ik eventueel nagaan waarop ze wel en niet goed reageerden . Zo kwam ik er bv achter dat rauwe sperciebonen niet zo goed werden verdragen , kook ik ze een minuut of 10 dan gaat het prima .
Door Annemarie Rijnveld
#2385544
Juma krijgt in principe groentemix (nu even niet) van verschillende groentes 7x per week, 10%. Ik geef de groentes meestal rauw, en gepureerd in de blender met een heel klein beetje water of wat komkommer.
Ik gebruik geen yoghurt of andere melkprodukten.
Soms kook ik de groentes heel snel in de snelkookpan. En soms koop ik in vacuum verpakte pakketjes gestoomde groentes, voor het gemak.

Pens geef ik erbij, 3x per week, maar niet in plaats van, aangezien mijn pens niet te vergelijken is met die van jullie.

De groentes die ik tot nog toe heb gebruikt:
tomaat, diverse slasoorten, komkommer, wortel, venkel, courgettes, pompoen, broccoli, gekookte sperciebonen, en nog wat meer groentes, maar weet niet meer welke. :D

Groenterestjes van mijzelf gebruik ik niet, want ik gooi er zout door tijdens het koken.
Door job
#2385553
het gaat om de boekmaaginhoud die je geeft ipv groentenprutjes.
Ze krijgen hier 1 x in de week boekmaag met inhoud
en 2 x in de week boekmaaginhoud (1 x met lamspens en 1 x met rundvlees.
Prachtig verteerd door de koe ipv voorgemalen en eventueel gekookt door de mens.
Ik geef ze biologischboekmaag.
Gezonder kan niet.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Berna
#2385667
Ik lees vooralsnog vnml rauw en gemixt.. hoeveel soorten groenten gebruiken jullie?
job schreef: Prachtig verteerd door de koe ipv voorgemalen en eventueel gekookt door de mens.
Om nog even op de boekmaag terug te komen..  Een koe eet toch voornamelijk gras.. dat is toch heel anders dan wanneer je een mengsel van div groentes geeft?
Door job
#2385718
een hond eet van nature alleen de vezels die door herkauwers zijn voorverteerd,
dat is het hele idee achter die groentenprut.
Je mag ook fytomix kopen, is precies hetzelfde.
Door ulla
#2385926
Hier krijgen ze iedere dag gestoomde groenten ik bestel iedere week bij de biologische boer groenten voor ons en de honden en wissel dat per week af.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2385986
Ik probeer altijd 50% van boven de grond en 50% onder de grond aan te houden.
Met onder de grond bedoel ik dan wortels, bieten enz. En boven de grond dan sla, courgette, tomaten enz.
Pim eet net waar ik op dat moment aan kan komen, nu staat bijv. heel onze groentetuin vol en eet hij daar alles uit.
In de winter is het net wat in de aanbieding is gecombineerd met de groenten die wij die week eten.
In ieder geval zijn het altijd wel minimaal 8 groentesoorten per week.
En omdat hij het zo lekker vind, krijgt hij ook regelmatig nog een fruitmixje.
Karnemelk gooi ik soms door de groentemix als ik veel dingen heb, die niet zo sappig zijn zeg maar.
Van alleen sla kun je bijv. geen mooie groentemix maken en zul je er dus wat karnemelk/yoghurt/ei wat je wil door moeten gooien.
Zit er toch al een komkommer door, dan is dit overbodig en doe ik dit er niet door...
oh ja, ik kook niks speciaal voor de hond, en staafmixer dus het meeste rauw op de restjes van de eigen groenten na.

En inderdaad hier wordt ook af en toe boekmaaginhoud gegeten, maar eerlijk gezegd niet zo vaak.
Ik vind het namelijk erg stinken ;)
Laatst gewijzigd door Manon op di 03 jul 2012, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door