Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2385385
Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik weet ook niet waar ik het anders moet plaatsen.

Ik heb een vraagje over het gebruik van glucosamine. En aangezien hier veel mensen zijn met veel kennis wil ik het toch eens vragen.

Ik vraag me af of het bij grote honden rassen die gevoelig zijn voor gewrichtsklachten het beter is/ kan zijn om preventief op jongere leeftijd te beginnen met het geven van glucosamine. Ik hoor er goede verhalen over. Zelf werk ik met mensen met een verstandelijke beperking en een oudere client heeft er ook baat bij.

Mocht het zo zijn dat het goed zou zijn om het te geven? Kun je die voor mensen gewoon geven en het gewicht berekenen?

Ik kan me indenken dat hier nooit onderzoek naar gedaan is. En dat dat heel lastig is omdat er zoveel rassen zijn. Dus dan gaat het vaak om de ervaring die mensen er zelf mee hebben.

Dus ik ben erg benieuwd hoe jullie erover denken.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op vr 17 aug 2012, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2385408
Als een hond op vers staat worden zijn gewrichten en botten goed ondersteund, doordat hij vers eet, is alles goed opneembaar. Ik zou niet uit voorzorg glucosamine gaan geven. Ik zou pas als een hond echt klachten heeft, dat je het kan merken, extra glucosamine/Chondroitine/MSM bij gaan geven. Mijn oudere honden die inmiddels zijn overleden, hebben op het laatst allemaal op een ondersteunend middel voor artrose gestaan. Gewoon bij de kruidvat (glucosamine/Chondroitine/MSM) tablet = voor kleine honden 1/2 tablet en eentje had capsules daarvan (omdat ze epileptisch was)

Er zijn verschillende merken, je hebt gewoon voor mensen, maar ook voor honden speciale capsules, voor elk wat wils. Het is maar net waar je hond (als hij artrose heeft) het best op reageert, maar preventief zou ik niet doen. Lijkt me overbodig. In vers zit alles wat ze nodig hebben voor goede spieren, voor goede gezonde botten, etc. :) Je moet dan wel een KVV kopen met echte botten i.p.v. een calciumsupplement. En Barf is natuurlijk ook perfect :)
Door Lizzy
#2385432
Ik vind preventief glucosamine geven ook niks en zou dat ook pas geven als er klachten zijn. En ik sluit me helemaal aan bij Charmed. Je moet rauwe voeding met vleesbotten voeren.

Kijk:

Overige. natuurlijke bronnen: Glucosamine is aanwezig in alle gewrichten en bindweefsel. Terwijl westerse culturen worden meestal niet te eten het merg of kraakbeen van dierlijke beenderen, ze gebruiken ze in de soep. Een frisse soep gemaakt van rundvlees of kip botten kan een goede natuurlijke bron van glucosamine worden.

Bron: http://www.ziektefaq.info/N2/1/2011/11/ ... e-uit.html
Door Miranda 1
#2385462
Dank jullie wel.

Eigenlijk niet aan gedacht dat het vers voeren dus heel erg goed is voor de gewrichten. Gelukkig heeft hij alleen het eerste ander half jaar brokken gehad.
Door Miranda 1
#2385680
Ik had het er net nog eventjes met Hetty over tijdens het wandelen.

Mijn Berner is wel een hond die regelmatig mank loopt. Bijvoorbeeld als ik een maand elke dag 1,5 uur in het bos loop dan is hij in die maand zeker 1 keer mank. Als ik hem dan 5 tot 7 dagen rust geef is het ook wel weer over.

Maakt dat de situatie anders? Voor mij wel reden om het te laten checken bij de DA.
Door charmed
#2385682
mirjansen schreef: Ik had het er net nog eventjes met Hetty over tijdens het wandelen.

Mijn Berner is wel een hond die regelmatig mank loopt. Bijvoorbeeld als ik een maand elke dag 1,5 uur in het bos loop dan is hij in die maand zeker 1 keer mank. Als ik hem dan 5 tot 7 dagen rust geef is het ook wel weer over.

Maakt dat de situatie anders? Voor mij wel reden om het te laten checken bij de DA.
Als er artrose is, en als hij er last van heeft, ja dan kun je het bij gaan geven, maar dan moet je wel weten of het artrose is, en niet iets anders.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door