Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door syiryo
#2368398
Hoi,

deze zomer gaan we naar frankrijk, ik wilde weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het vacuum maken van vers vlees om het iets langer houdbaar te maken. Weet iemand hoe lang het dan houdbaar is (ongeveer)? We hebben wel een koelkast.

::)
Door Lida. S
#2368453
Het is beslist langer houdbaar als het goed gevacumeerd is. Wij hebben een professionele vacuummachine en vacumeren onze eigen groente uit de moestuin en een voorraad van wat we groot inkopen. In de vriezer is het een groot voordeel dat je geen vriesbrand krijgt, maar ook buiten de vriezer heeft vacumeren een groot voordeel. Zolang er geen zuurstof bij een produkt komt kan het ook moeilijk bederven. Nu zit er in karkassen natuurlijk altijd zuurstof en ook met de beste vacuummachine kan je niet alle zuurstof eruit halen, maar ik durf vers vlees rustig een dag of 10 vacuum verpakt in de koelkast te bewaren.
Door Annemarie Rijnveld
#2369188
Hallo Sylvia,
Ik heb het de slager gevraagd wat betreft de periode houdbaarheid vacuum verpakt vlees. Hij zegt dat als je echt heel goed hebt gevacuumed, dan kan je echt het vlees zeker 20 dagen in de koelkast houden. Ook is 30 dagen wel mogelijk, maar dat wordt voor humane consumptie liever afgeraden.
Dus voor honden zou het best wel kunnen. :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2369208
vacuum verpakt vlees kan na opening ff sterker ruiken , gewoon even open laten liggen ....mn oom zei dan altijd dat "het vlees moest ademen "  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2384952
Ik heb er ook over na zitten denken. Toen kwam ik ook op de site van marmelot terecht.
Ik vind 6 dagen vacuüm of 2 dagen vers in de koelkast toch wel een mooi verschil.

Ik zat te denken om het vlees ( orgaan en spiervlees) te vacumeren en invriezen en dan bevroren in de koelbox te doen als we weg gaan.

zou ik het dan voor 14 dagen mee kunnen nemen. Of is de terugloop in temperatuur dan weer een risico?

Wat ik per dag nodig heb doe ik in een apart piepklein koelboxje met een koelelement om te ontdooien.
Door Lida. S
#2385313
Ik zou het zelf zo zeker wel aandurven. Vacumeren, goed invriezen,  goed verpakken en zo koel mogelijk bewaren. Het is dan echt wel mogelijk om het 10 tot 14 dagen te bewaren.
Door syiryo
#2385422
Ik zit er sterk aan te denken om zo'n vacuumding te kopen. Al is het maar voor je eigen rust dat je weet dat je altijd wat achter de hand hebt he. Zeker omdat als we met de camper gaan we nogal vaak in hele kleine plaatsjes gaan staan waar vaak niet een grote super zit.
Door Lida. S
#2385482
Koop wel een goede. En let op of je niet speciale (eigen merk) zakken moet gebruiken. Zo'n machine ben ik een keer tegen gekomen. De machine was goedkoop. Die zakken waren onbetaalbaar.
Door Lida. S
#2403350
Wij hebben een professionele machine. 2de hands gekocht. Er staan er genoeg op internet (bij bedrijven die horeca apparatuur verkopen. Ik meen dat wij er destijds 250 gulden voor hebben betaald.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2407203
We zijn weer terug van vakantie. Het vacumeren is niet doorgegaan. Ik had een adresje gevonden in de buurt van de camping waar ik voor een week eigen vlees mocht opslaan.!! Heel fijn!
Thuis alles ingevroren tot - 25 graden.

Onderweg alles in de koelbox, op stroom.
bewaarvlees afgegeven, dat werd ook bewaard bij -25 graden en de rest in de koelbox gelaten met een aantal bevroren koelelementen, die ik dagelijks verving.

Dagelijkse benodigde vlees in kleiner koelboxje met koelelement om te ontdooien.

Het bevroren vlees kon ik zo in de grote koelbox precies een week goed houden. Het was op dag 6 wel ontdooid, maar omdat het in de koelbox lag nog prima koud. Het zag en rook nog prima.

de tweede hoeveelheid opgehaald bij bewaaradres en in de koude koelbox gedaan. Ook dit is een week bewaard gebleven met behulp van steeds nieuwe koelelementen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door