Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door helenavantroje
#2384548
Hallo,
Ik heb een aantal maanden aan Barf gedaan, alle honden zagen er super uit, maar ben er toen mee opgehouden. Ik woon nl. in CUracao en veel dingen zijn hier gewoon niet te krijgen, veel slachtafval zoals zalmkoppen eten de mensen zelf en het is ook schreeuwend duur.Ik vond dat echt jammer.
Nu is bij mijn rottweilerreu Bowy vast komen te staan dat zijn nierwaardes t.o.v. vorig jaar behoorlijk omhoog zijn gegaan en heb ik Hills meegekregen. Heb vreselijk de pest aan Hills, het stinkt gewoon.
Ik heb het nierdieet dat je hier kunt vinden bekeken, is gemaakt door LiZZY, maar gedateerd 2007. Zijn er nog dingen die inmiddels veranderd zijn of is het een beetje hetzelfde gebleven?
Hij weegt 45 kilo, zou dus 900 gram voer per dag moeten. Ik kom volgens deze richtlijnen uit op:
180 gram kippennek
225 gram  groentes
45 gram orgaanvlees
450 vet spiervlees of vis
aangevuld met eiwit, fruit,pasta,iedere dag visolie en solidago (40 druppels)

Sinds die Hills vind ik hem achteruit gaan, wil volgende week stoppen ermee, maar ben bang dat ik misschien niet goed zit met het dieet.
Heel graag uw advies
Helma
Door Lizzy
#2384664
helenavantroje schreef: Hallo,
Ik heb een aantal maanden aan Barf gedaan, alle honden zagen er super uit, maar ben er toen mee opgehouden. Ik woon nl. in CUracao en veel dingen zijn hier gewoon niet te krijgen, veel slachtafval zoals zalmkoppen eten de mensen zelf en het is ook schreeuwend duur.Ik vond dat echt jammer.
Nu is bij mijn rottweilerreu Bowy vast komen te staan dat zijn nierwaardes t.o.v. vorig jaar behoorlijk omhoog zijn gegaan en heb ik Hills meegekregen. Heb vreselijk de pest aan Hills, het stinkt gewoon.
Ik heb het nierdieet dat je hier kunt vinden bekeken, is gemaakt door LiZZY, maar gedateerd 2007. Zijn er nog dingen die inmiddels veranderd zijn of is het een beetje hetzelfde gebleven?
Niet een beetje, ze zijn hetzelfde gebleven.
Hij weegt 45 kilo, zou dus 900 gram voer per dag moeten. Ik kom volgens deze richtlijnen uit op:
180 gram kippennek
225 gram  groentes
45 gram orgaanvlees
450 vet spiervlees of vis
aangevuld met eiwit, fruit,pasta,iedere dag visolie en solidago (40 druppels)

Sinds die Hills vind ik hem achteruit gaan, wil volgende week stoppen ermee, maar ben bang dat ik misschien niet goed zit met het dieet.
Heel graag uw advies
Helma
Kun je aan pens komen? Want dat zie ik niet in je menu staan. En pasta, waarom pasta? Wat bedoel je met "aangevuld met eiwit"?
Door helenavantroje
#2384668
Ja aan pens kan ik komen, mag dat dagelijks gegeven worden? Ik heb toch in het verhaal gelezen dat er extra koolhydraten moeten worden gegeven, zoete aardappel enz. en pasta ook, of vergis ik me? Ik bedoel het wit van gekookt ei.
Door Lizzy
#2384670
Er staat dat je koolhydraatrijke groenten kunt voeren. Maar pasta is geen groenten. Pasta is tarwe. En dat is te belastend voor de nieren. Dus dat zou ik in ieder geval niet geven. Pens mag je elke dag geven. Je mag tot 20% van het totaal in het menu aan pens geven.

Even een quote uit het bibliotheektopic:

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor dan niet-biologische groente. Je kunt een hond met nierproblemen ook heel goed gekookte zoete aardappel en pompoen geven, dat bevat wat meer calorieen dan andere groentes en omdat honden hun energie halen uit vetten, eiwitten en koolhydraten en je minder eiwit voert, kan het goed zijn om wat koolhydraatrijke groentes te voeren.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. En geef zeer beslist wel visolie voor de omega 3 vetzuren! Visolie is essentieel bij nierproblemen! Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de dunne.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie en maiskiemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit, kabeljauw, etc. Je kunt een beetje zuivel in de vorm van yoghurt geven (Geen kaas! Dat bevat echt veel te veel fosfor) en af en toe een rauw eitje.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever/nier. Ik zou een uitzondering maken voor vuile pens. Ik zou lekker wat pens geven. Pens bevat relatief weinig fosfor. Je mag dus best 5% hart en lever geven en dan ongeveer 20% pens.
Door helenavantroje
#2384676
ok, maar trek ik die 20% pens dan van het spiervlees af? Dat orgaanvlees, geef ik dat elke dag? Donker kip/kalkoenvlees is beter las ik, maar valt dat onder spiervlees?
Door Lizzy
#2384680
helenavantroje schreef: ok, maar trek ik die 20% pens dan van het spiervlees af? Dat orgaanvlees, geef ik dat elke dag? Donker kip/kalkoenvlees is beter las ik, maar valt dat onder spiervlees?
Welke percentages geef je nu/wil je gaan geven?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met "donker kip/kalkoenvlees"?
Door helenavantroje
#2384682
Je adviseert 25% groente,20% bot,5%orgaanvlees, 50% spiervlees plus vet, visolie , wit van gekookt ei etc.
De hond weegt 45 kilo, moet dan ca.900 gram voer per dag hebben, toch?

Als ik dit uitreken kwam ik dus aan
180gram bot
225 gram groente
45 orgaanvlees
450 gram spiervlees
Maar die geadviseerde 20% pens moet ik dan van het spiervlees aftrekken? En is het noodzakelijk om iedere dag orgaanvlees te geven?
Ik bedoel dat ik las dat donker vlees van gevogelte beter is dan het witte vlees.
.
Door Lizzy
#2384687
helenavantroje schreef: Je adviseert 25% groente,20% bot,5%orgaanvlees, 50% spiervlees plus vet, visolie , wit van gekookt ei etc.
De hond weegt 45 kilo, moet dan ca.900 gram voer per dag hebben, toch?

Als ik dit uitreken kwam ik dus aan
180gram bot
225 gram groente
45 orgaanvlees
450 gram spiervlees
Maar die geadviseerde 20% pens moet ik dan van het spiervlees aftrekken? En is het noodzakelijk om iedere dag orgaanvlees te geven?
Ik bedoel dat ik las dat donker vlees van gevogelte beter is dan het witte vlees.
.
Ik adviseer in dat topic (en ik quote):
Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.
Dus ja, je kunt die 20% wel van die 50% spiervlees aftrekken. Je hoeft niet iedere dag orgaanvlees te geven maar bij nierziektes voer je het best zo verspreid mogelijk dus ik zou weer niet bijv 1 keer per week orgaanvlees geven maar het bijv. verdelen over 3 dagen in de week.

Ik ken alleen maar wit vlees van gevogelte, sorry, ik begrijp hier echt niet wat je bedoeld.... :-\
Door Lizzy
#2384693
Oeps, jij bedoeld natuurlijk het 2de deel van het topic in de bieb :-[

Daar staat:

"Koolhydraten: honden hebben koolhydraten niet nodig. Maar, om het fosfor gehalte in de voeding te verlagen, zul je ongeveer 50% koolhydraten moeten voeren. In z'n algemeen kun je zeggen dat je calorieen wilt toevoegen zonder het fosfor gehalte te verhogen. Om deze reden kan het zinvol zijn om pasta, zoete aardappel en pompoen te voeren. Dat zijn goede keuzes".

Dat is geen tekst van mijzelf, dat heb ik vertaald. De tekst komt van: http://www.dogaware.com/health/kidney.html

Of je wel of geen koolhydraat toe moet voegen (als je dat al zou willen toevoegen, in de meeste gevallen vind ik het echt nog steeds niet nodig), hangt af van hoe ernstig de nierproblemen zijn. Dat staat hier:

Voer een verlaagt fosfor gehalte:
Minder fosfor voeren lijkt echt goed te zijn voor honden met nierziektes. De NRC richtlijnen schrijven niet meer dan 22.25 mg per kg lichaamsgewicht (dagelijks) voor, voor honden met vergevorderde nierziektes. Dat is ongeveer 10 mg per mond lichaamsgewicht. Voor honden in een vroeg stadium van nierproblemen, de voorgeschreven hoeveelheden fosfor zijn: 60 mg/kg (of 30 mg/per pond). Ergens tussen de 15 - 40 mg/kg (7 tot 18 mg/per pond) is een laag fosfor dieet. In z'n algemeen kun je zeggen dat voedingsmiddelen die hoog in fosfor zijn zijn: botten, vis met graat, zuivel, orgaanvlees en eierdooiers. Dat betekent dus niet dat je deze voedingsmiddelen niet meer mag voeren. Ze zijn een belangrijk component in een gezond dieet. Maar, ze moeten in gemiddelde hoeveelheden gevoerd worden. Let ook op de hoeveelheden fosfor in graan en de groentes die je voert.

* Hond van 10 pond (= 5 kg) : 68-182 mg (tot 282 mg in een vroeg stadium).
* Hond van 25 pond (12.5 kg) : 170 - 455 mg (tot 682 mg in een vroeg stadium).
* Hond van 50 pond (25 kg) : 340 - 900 mg (tot 1364 mg in een vroeg stadium).
* Hond van 75 pond (37,5 kg): 511 - 1364 mg (tot 2045 in een vroeg stadium).
* Hond van 100 pond (50 kg): 680 - 1818 mg (tot 2727 in een vroeg stadium).

Als de nierproblemen dus ernstig zijn, raden ze dogaware dus aan om het fosforgehalte te verlagen. En dat doe je dan door eiwit te verminderen en koolhydraat te verhogen.

Ik weet niet hoe ernstig de nierproblemen van jouw hond zijn?

(ik heb mijn eigen hond met nierproblemen nooit extra koolhydraten gevoerd)
Door helenavantroje
#2385132
Ok Lizzy, bedankt. Ik ga dan van de week aan de slag met deze voeding. Ik wil dit dan in porties van 3 of 4x per dag verdelen, kleine porties schijnen beter voor de nieren te zijn. Ook las ik iets van extra vitamines bij nierpatienten zoals Vit.B comples en Vit.E., heb jij dit ook gedaan bij jouw hond en welke doseringen dan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2385158
Lizzy schreef: Welke percentages geef je nu/wil je gaan geven?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met "donker kip/kalkoenvlees"?
Aan de overkant van de plas maken ze onderscheid tussen witvlees van gevogelte en donker vlees. Het witvlees zijn de filets. Het donkere de poten/vleugels, dus zeg maar het spiervlees wat ook gebruikt wordt door kip, in tegenstelling tot het maar daar hangende filet. Qua voedingswaarde vind men donker vlees beter dan filet.
Door helenavantroje
#2385918
Ik ben gaan kijken wat er hier te koop is, het is niet veel. Kip met alle onderdelen behalve nekken, kalkoen, vis, geen vette, wel gerookte makreel( is dat zout? en geit, tong, pens en hart is te koop van smuldier, ze hebben ook vleesmenu daarvan, maar je weet niet wat daar dan inzit Haringkoppen eventueel, maar dat is toch ook gepekeld en niet goed. Natuurlijk wel blikken vette vis, die krijgt hij al langer.
Een klein konijntje koste 13 euro, das gekkewerk natuurlijk. Dus ik kom maar op 4 dieren uit. Zou dat genoeg zijn?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door