Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2384700
Een hond van een kennis van me heeft een eiwit allergie (huidproblemen). Volgens de DA mag hij daarom geen vlees en krijgt de hond nu dure -eiwitvrije- brokken van de DA. Zelf zou ze veel liever overstappen op barf, (ze heeft mijn honden aan het eten gezien) maar durft dat niet. Ik heb totaal geen verstand van speciale dieeten en kan haar geen advies geven. Staat er op het forum ergens iets over een eiwitarm menu?
Door Lizzy
#2384715
Een eiwit allergie.... En hoe heeft de DA dat vast gesteld? Een eiwitvrij dieet bestaat trouwens niet. Zonder eiwit gaat een hond dood. Een hond is dan ook niet allergisch voor eiwit maar allergisch voor een bepaald soort eiwit. En ja, er is altijd een kans dat een hond allergisch is voor alle dierlijke eiwitten.... Je hebt honden, die moeten hun leven lang een voer eten dat of plantaardige eiwitten bevat of dusdanig verknipte eiwitten dat de hond het niet meer als eiwit herkent. Ik ken er nu stuk of 5 a 6, in al die jaren dat ik nu Barfplaats heb (sinds 2003 dus).

Een eiwitarm dieet gaat ook niet werken. Je bent allergisch voor eiwit of niet en een beetje eiwit in je voer maakt het dus niet beter. Dus, even terug naar het begin. Je moet weten voor welk eiwit de hond allergisch is. En dat doe je door bijv. een BARF eliminatie dieet te gaan doen. Waarbij je een diersoort voert dat de hond nog nooit eerder gegeten heeft. En dan voer je 6 tot 9 weken alleen dit diersoort (liefst in z'n geheel). Na die 6 a 9 weken ga je eens per 1 a 2 weken 1 nieuw diersoort toevoegen. En zo vindt je dan langzaam uit waar de hond wel/niet tegen kan. En nogmaals, er zijn dan enkele honden waarbij het op diersoort 1 (dat ze nooit eerder gehad hebben) al serieus helemaal mis gaat. Daar zou je nog bij kunnen kijken of het koken met een soja/tofu dieet nog zin heeft.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 jul 2012, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lida. S
#2384729
Ik zal om meer info vragen. Het leek mij ook al zo vreemd, totaal geen eiwit te mogen/kunnen eten. Het is wel een manier om weer dure brok aan te smeren. Zodra ik wat meer weet laat ik weer van me horen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2384730
Ik zou toch eerst nog eens navragen hoe die allergie is vastgesteld. Ik had vroeger namelijk ook een dierenarts die mij vertelde dat mijn Pike allergisch was voor kippe-eiwit. En daarom kreeg hij dieetbrok. Maar daar was geen enkel onderzoek naar gedaan, het kwam uit zijn duim. Omdat zijn diarree niet overging maar alleen maar erger werd met behulp van een dieet van rijst met gekookte kip, medicijnen en antibiotica. Dat het ook wel eens aan de rijst kon liggen kwam blijkbaar niet bij hem op. Pike is nu op en top barfer en eet met veel plezier een kip zonder daar ziek van te worden. Het is bekend dat ook huidproblemen heel vaak het gevolg zijn van granen in het voer.  ;)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2384754
Hier ook een hond met "eiwitallergie", geconstateerd door de DA. Op de soja-brokken deed hij het niet beter dan op royaal konijn, dus dat maar weer gaan voeren. Inmiddels barft hij alweer bijna een jaar, en we volgen een eliminatiedieet. Hij kan tegen konijn, eend en geit, en we zijn nu bezig met lama. Hij kan niet tegen rund, kip, zalm en paard, dus inderdaad wel een eiwitallergie, maar niet voor alles.

Misschien is het volgen van een (Barf) eliminatiedieet wel een goed idee?
Door Miranda 1
#2393728
Vanwege bovenstaande verhalen ben ik niet bij de dierenarts geweest maar bij Tannetje koning. En ook om die redenen heb ik nooit een allergietest laten doen.

Ik heb altijd begrepen dat allergisch voor eiwit niet zoveel zegt, omdat je dan nog niet weet tegen welk dier hij wel of niet kan.

Ik heb ook een eliminatiedieet gevolgd, ben nog bezig hoor. Mijn Berner heeft heel lang jeuk gehad, schimmel zei de Da. Zijn buik helemaal kaal en wij werden er gek van.

Inmiddels hebben we 6 diersoorten!! en ik ben nog niet klaar, vis, ei en groente nog. En hij ziet er super goed uit. Over zijn hele lijf een mooie vacht, niet kaal en dof. En goede ontlasting, dus was op brokken vaak dun.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door