Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BillyElliot
#2384475
Onze hond (een Dwerg Schnauzer van drie) heeft diverse allergieën en lijkt gevoelig te zijn voor tandsteen. Ik schrijf lijkt, omdat ik er persoonlijk niet van overtuigd ben dat de brok die hij kreeg hier geen (grote) rol in heeft gespeeld, zoals de dierenarts wel aangaf. Maar goed, het was dan ook het voer dat we op hun advies zijn gaan geven..  ::)

In elk geval, twee jaar geleden kwamen we er achter dat onze hond waarschijnlijk een voedselallergie heeft en zijn toen Trovet LRD Lam gaan voeren op advies van de dierenarts. Dat heeft ongeveer een half jaar duidelijk resultaat gehad, hoewel hij niet jeuk-vrij was. Het verergerde later ook weer. Vermoedelijk is hij ook erg gevoelig voor vlooien en heeft hij een soort hooi-koorts. Resultaat is veel jeuk op poten (met name voorpoten), in de liezen en op de rug/kont.

In januari zijn we overgestapt op Orijen omdat we niet het idee hadden dat de Trovet ook maar iets voor hem deed. Aan de dierenarts hadden we verder ook niet veel qua advies. Toen hij in februari ingeënt is bleek bovendien dat hij tandsteen had, veel ook, wat ik niet normaal vind bij een hond van drie.

We zagen verder nog niet veel verbetering met de Orijen, maar wilden het wel de tijd geven. Een half jaar lijkt me echter lang genoeg. Hij heeft nog steeds vrij veel jeuk (wat natuurlijk ook door de andere problemen komt,m aar toch) en heeft bovendien veel honger (of doet alsof dat zo is, maar dat deed hij nooit). Om een lang verhaal kort te maken, we zijn niet tevreden en hebben dan toch onze hoop gevestigd op KVV hoewel ons dat afgeraden is (driemaal raden door wie). Alleen vind ik het wel moeilijk hoe en waar te beginnen, zeker gezien al die allergieën en gedoe met zijn gebit..

Iemand tips?

Ik ben nog even verder gaan lezen en heb inmiddels alvast de volgende vragen:


- Hoeveel zouden we hem moeten geven (ongeveer)? Hij weegt normaal gezien tussen de 9 en 10 kg.
- We weten niet precies waar hij problemen mee heeft, waar begin je dan mee? We weten ook niet zeker of het het soort vlees/dier is of iets anders in de brokken..
- Het lijkt me dat we hem ook wel iets moeten geven waar hij goed op moet kauwen, i.v.m. tandsteen. We geven hem nu al regelmatig gedroogde lamsoren, daar is hij dol op. Neem aan dat we dat gewoon kunnen blijven geven? Zijn er meer dingen?
- Ik vergeet nogal eens wat.. wat nu als je vergeten bent om vlees uit de vriezer te halen?  :-[
Laatst gewijzigd door BillyElliot op zo 01 jul 2012, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2384544
hoi en welkom hier!

vervelend dat je hond zulke klachten heeft. maar je bent op de juiste plaats terecht gekomen, er zit hier veel mensen met honden die dergelijke problemen hebben en inmiddels onder controle hebben. Mijn Reus, onder anderen.

wat je mijns inziens nu het beste kan doen is het volgende:

- ga graanvrij voeren. graan is jeuk ellende veroorzaker nummer 1 bij honden. de kans dat alle klachten voorbij zijn op het moment dat de hond geen graan meer eet, is dus groot. je zult dus een graan (en rijst!) vrije kvv moeten gaan voeren. op www.voerwijzer.com vindt je alle kvv merken, met ingredieënten. doe ook alle kluifjes, botjes, koekjes, snoepjes, etc. met graan er in kado aan het asiel. als beloning kun je gedroogde snackjes geven, zoals de kauworen, pensstaafjes, long, hart, etc.

- ga kvv voeren dus, maar houdt in ieder geval 1 en liever 2 diersoorten achter de hand die de hond nog nooit gegeten heeft. mocht nou blijken dat er meer aan de hand is dan alleen een graan-allergie, dan zul je een eliminatie dieet moeten starten. je begint dan met 6 weken 1 diersoort, en gaat dan langzaam per paar weken een diersoort per keer toe voegen om te kijken of de hond er tegen kan of niet. de eerste diersoort dient een diersoort te zijn die de hond nog nooit gegeten heeft, omdat de kans dat het grootste is dat hij er niet allergisch voor is. Konijn en eend zijn hier zeer geschikt voor, want makkelijk kvv en eventuele barf-onderdelen van te krijgen. voer dus de komende tijd geen konijn of eend, voor de zekerheid.

- ga op zoek naar een pro-vers DA.

- dat de jeuk weer verergerde, was dat rond een seizoensverandering? dan zou het goed kunnen dat je hond inderdaad allergisch is voor pollen. op deze allergieën en andere omgevingsallergieën kun je heel betrouwbaar testen, dmv een bloed test bij de dierenarts. als de hond atopisch is (=omgevingsallergieën) zijn hier verschillende opties voor. je kan het met alternatieve/homeopatische middelen proberen te beteugelen of een de-sensibilisatie kuur starten.

- voor zijn tandjes zou barfen het beste zijn. als dat nog even een stap te ver is, zou je hem wel een paar keer per week wat vleesbot kunnen geven. in de barf-handleiding kun je vinden welke botten hier geschikt voor zijn. ook een lap pens kan een goede tandenborstel zijn, mits de hond er lekker op gaat knagen en het niet (zoals mijn Reus) in 1 keer in slikt.

- allergieën zijn problemen met de weerstand van de hond. het is voor iedere hond belangrijk, maar voor een allergische/gevoelige hond  is het essentieel dat de darmflora en gehele weerstand op orde is. vers voeren is al een heel begin, maar je kan het extra ondersteunen door pro-biotica te gaan geven. Reus krijgt de Probiotics van Phytonics, even googlen, te verkrijgen via diverse webshops.

- voor het uit de vriezer vergeten te halen: overkomt mij ook wel eens. je kan er voor kiezen om de hond langzaam te laten wennen aan minder maaltijden. 1 keer per dag, dat scheelt al. als ik vergeten ben iets uit de vriezer te halen, krijgt Reus een lekker bakje met wat gedroogde snackjes en bijvoorbeeld wat komkommer of een paar stukjes wortel. vindt ie prima. ook kun je kijken naar droog voer als K9 natural of Ziwipeak. (google.)

succes!

edit: qua hoeveelheid, voor een volwassen hond reken je zo rond de 2 a 3 % van zijn lichaamsgewicht per dag. voor jou hond zou dat dus zo tussen de 200 en 300 gram zijn. voer op het oog, wordt ie te dik? minder voeren. wordt ie te dun? beetje meer. sommige honden hebben veel meer/minder nodig dan anderen.
Laatst gewijzigd door nienk op zo 01 jul 2012, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2384644
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Hij krijgt qua snacks alleen gedroogd lamsvlees (ga ik nog even controleren maar volgens mij is het alleen lam), lamsoren (sowieso alleen lam) en gedroogde eendenreepjes ofzo? Ik ga alles nog even bij langs maar volgens mij is dat in elk geval al graanvrij en dat zou ik dus kunnen blijven voeren. Voor de KVV ga ik even op die website kijken!

Konijn voeren.. Nou wil ik niet hypocriet zijn hoor koeien en varkens en eenden en kippen en zo zijn ook lief maar ik heb konijntjes en vang ook nog konijnen op haha. Dus ik hoop maar dat dat niet de oplossing is voor hem. Maar kan ik dan eerst gewoon met algemene KVV beginnen (zitten daar meerdere diersoorten in ofzo?) of moet ik gelijk met een eliminatie dieet starten?

Op zoek naar een andere dierenarts ga ik niet, de meeste 'ellende' was met de vorige DA en de huidige is echt super. Je wil niet weten hoeveel DA-en ik al gehad heb voor mijn konijnen. Dan maar iets minder kennis van voeding.

De jeuk heeft inderdaad met de seizoenen te maken, maar je merkt ook dat bijvoorbeeld met mooi weer meer jeuk is dan wanneer het de hele dag regent. Als hij net van buiten komt bijt hij ook meer. We zijn er dus vrij zeker van dat hij inderdaad atopisch is, maar desensibilisatie leek de DA geen oplossing.. We hebben ook niet laten testen hoe en wat, omdat er volgens de DA verder weinig oplossingen waren. Bij de nieuwe DA hebben we zijn problemen nog niet echt besproken. Waren al genoeg andere dingen aan de hand.. Qua medicatie heb ik nog niet echt iets gevonden wat me erg geschikt leek, alleen maar dingen met bijwerkingen om te janken. Wat voor alternatieve medicatie is er voor dan?

Barfen voel ik echt niks voor. Ik wil graag het beste voor mijn hond, maar dat gaat me een stapje te ver. Een paar keer in de week vind ik nog anders. Ik ga even in die handleiding kijken straks. En zal ook even naar probiotica kijken. Moet eerlijk zeggen dat ik daar een beetje sceptisch over ben... Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Ow, nog even wat.. Waar halen jullie de KVV? Ik koop namelijk niks maar dan ook echt helemaal niks in een dierenwinkel waar ook dieren (levende dan hè) verkocht worden, en helaas hebben we in de buurt niks dus. (Ik mag de stumpers die als impulsaankoop mee gaan met het kind dat het hardst blèrt namelijk opvangen zodra hij of zij toch niet leuk genoeg meer is, ik weiger echt daar enige bijdrage in wat voor vorm dan ook aan te leveren.)

Nogmaals bedankt!
Laatst gewijzigd door BillyElliot op zo 01 jul 2012, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2384825
nou een echt eliminatie dieet is best een gedoe en moet je lang vol houden, dus als het even kan is dat vermijden erg prettig.

maar zoals ik al zei, dikke kans dat je hond al stukken beter gaat als ie geen graan meer eet. als het vermijden van graan de voedingsallergie symptomen/vermoedens weg neemt, is het starten van een eliminatie dieet niet nodig. maar omdat je dat niet zeker weet, is het prettig om de mogelijkheid achter de hand te hebben.

er zijn kvv smaken met meerdere diersoorten er in, maar ook merken die maar 1 diersoort per smaak hebben. die info vindt allemaal op www.voerwijzer.com

qua alternatieve middelen voor de jeuk kan je kijken naar de middelen van Puur. bijvoorbeeld Puur Pollen. (maar ze hebben ook nog Puur Allergie, Puur Jeuk, Puur Huid. zit net allemaal even wat anders in.) omdat je zegt dat de jeuk wel erg samen hangt met buiten zijn en het weer, lijkt mij Puur Pollen je beste optie.

een goede zalm olie (ik geef Doils Skin) kan ook goed helpen. zwemmen in zee, of wassen met een dode zee zout oplossing kan ook verlichting brengen.

Hoezo ben je sceptisch over pro-biotica?

Jammer dat je niets voor barfen voelt, maar dat is uiteraard je eigen keus.

De kvv die Reus af en toe krijgt koop ik bij dierenwinkels die inderdaad geen levende dieren verkopen. hier in amsterdam zijn er daar een paar van. je kan ook kvv bestellen bij diverse webwinkels die dan aan huis komen leveren. zoals www.caroba.nl, en zo zijn er nog een paar. kijk anders even in de vraag&aanbod/verzamel hoek, wie weet loopt er net groepsbestelling bij jou in de buurt en kan je daar aan mee doen. (scheelt in de kosten)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door