Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathalie
#2382446
Onze katten krijgen KVV van Darf. Ze vinden het heerlijk. Maar nu lees ik steeds meer dat ook katten toch graag wat variantie hebben.
Nou heb ik eens gezocht en nou kom ik niet verder dan Darf, Bandit en een versie van Carnibest. Nou heeft Carnibest eko rijst als ingredient en ik lees hier en daar wat verhalen in combi met blaasgruis. Nou heeft één van onze poezels blaasgruis dus dat wil ik eigenlijk niet riskeren.

Behalve Darf en Bandit ben ik eigenlijk een beetje uitge-bio'd.
Wie o wie weet er nu meer KVV merken welke biologisch zijn.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en kom nog niet echt verder. :'(
Door Nathalie
#2383966
Ik was er al bang voor, maar had nog een beetje hoop.
Dan maar darf en bandit. Zal volgende keer ook eens de vis en wild proberen. Alhoewel deze geen bio label hebben maar dat lijkt me voor vis en wild onmogelijk 
#2384183
Wild is biologisch. Per definitie.

Maar vis moet je mee opletten.
Ik weet niet wat je beweegreden is om biologisch te voeren? Je voedingswaarde of het dierenleed?
Daarvan hangt het een beetje af of je beter voor wilde of gekweekte vis kan gaan.  Overbevissing is natuurlijk een groot probleem. Dus daarom is wilde vis niet meteen verantwoord. Ik denk dat je best gewoon de viswijzer van het wwf kan gebruiken.
Door Nathalie
#2384381
pearlsofpassion schreef: Wild is biologisch. Per definitie.

Maar vis moet je mee opletten.
Ik weet niet wat je beweegreden is om biologisch te voeren? Je voedingswaarde of het dierenleed?
Daarvan hangt het een beetje af of je beter voor wilde of gekweekte vis kan gaan. Overbevissing is natuurlijk een groot probleem. Dus daarom is wilde vis niet meteen verantwoord. Ik denk dat je best gewoon de viswijzer van het wwf kan gebruiken.
Ik wil ze biologisch voeren ivm het dierenleed wat er achter schuilt én natuurlijk omdat ik van mening ben dat het ook nog eens beter/gezonder is.
Kweekvis is ook niet altijd diervriendelijk. Ik heb beelden gezien van kweek tanks, en daar wordt je als vis niet vrolijk van.
Kortom, vis is een moeilijk geval.
Heb eens een mailtje gestuurd naar Bandit om te zien waar hun vis vandaan komt.
Door Nathalie
#2384382
Irish schreef: Oh sorry... ja klopt. Zat niet op te letten :-[
Hehe, ;D
maar ik ga toch eens navragen of er ideeën zijn om meer smaakjes voor de katten op de markt te brengen.
De hond heeft tenslotte ook meerdere smaken bij Darf.
#2384411
Af en toe zou je ook wel de hondenversie kunnen geven.
Er zijn mensen die zelfs altijd de hondenversie van kvv's geven aan hun katten. Daar ben ik absoluut niet voor, laat dat duidelijk zijn. Maar ter afwisseling kan het zeker geen kwaad.  En het is wel leuk als je daardoor een extra diersoort kan geven en je katten niet altijd hetzelfde moeten eten.

Je zou ook eens kunnen kijken of je aan wat biologische spier kan geraken van een diersoort die niet in de Darf zit.  Soms wordt er eens iets biologisch aangeboden op de verzamelplaats, vb door Job, maar niet zo heel veel geloof ik.
Door Parelridder
#2384727
De hondenversie kun je ook aan de kat geven. Er zit alleen wat groenten en ook pens in, dus niet iedere kat zal het lusten. Maar mijn Sanne prefereert de hondenversie boven de katten versie ::) In de Eko Eend zit geen kip en dus een ander vleesbot (eend) en ook hart en lever van eend.
Als het seizoen weer daar is, kun je ook de DARF Wild geven (ook eigenlijk voor honden en geen Eko keurmerk, want van wild valt niet te garanderen hoe het geleefd heeft, maar wel écht wild en tenminste 4 diersoorten). Als je vriesruimte het toe laat een beetje meer kopen dan 1,2,3 te gebruiken, dan heb je ook nog wat voor buiten het jachtseizoen ;)
Door Nathalie
#2387204
Ik heb nog even contact opgenomen met Darf. Ze denken er wel aan om ook een katten variant te maken van Eend.
Vooralsnog ga ik de hondenversie eend proberen. Er is me wel geadviseerd om dan wat taurine extra te geven (hart?) op het moment dat ik dit langdurig zou gaan geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door