Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2381261
Hoe doen jullie dat, hoeveel tijd laten jullie zitten tussen eten en een eind wandelen?
Hier ging er tegen tienen de dagelijkse hap in, en om half 3 in de middag de wandeling met los en rennen, ik dacht de tijd ertussen moet toch voldoende zijn.
Maar rond 6 uur heeft onze ene hond een deel van haar eten eruit gegooid. Niet veel hoor, maar vind het zo gek, dacht van als je om 10 uur eet dan valt er tegen 6 uur niks meer om over te geven want dan is dat al halverwege darmstelsel. En ik ben toch altijd wel wat bang voor maagtorsie ook.
Ik ga ze nu maar voeren na de wandeling, maar ik wilde het toch vragen. Btw ze heeft zalmmix van KB een deel eruit gegooid.
#2381264
Ik geef altijd na beweging eten en ik denk dat dit ook het beste is. De spijsvertering van een hond is daar ook op ingericht. Hoeveel uur precies, dat durf ik je niet te zeggen, dat hangt ook erg af van hoeveel ze eten (een muizenhapje is anders dan een volle bak, als ze 1 maaltijd per dag krijgen).
Door Martine-Tom
#2381266
Hier varieert het, op dit moment is het vaak zo dat Tom met de kittens tegelijk eet, gelijk na het opstaan, smorgens lopen we maar een klein rondje en dat gaat prima.
Doorgaans is het idd na de 5 uur wandeling wat de grootste wandeling op een dag is.
#2381268
Ja zo'n vijf uur erna is het hier ook doorgaans.
Maar ik ga het omdraaien, dus eten na de lange wandeling, da's verstandiger denk ik. Ze had ook wat meer voer op dan normaal, mss dat dat het is. Ik hou haar gewoon in de gaten. En nog ns mn tegels schrobben het ruikt naar vissssss..... 
Dank jullie.
#2381273
Zou ook kunnen dat je hond wat last heeft van de maag en dat het eten daarom nog aanwezig is om 6 uur. Dat is namelijk 8 uur na de maaltijd en dat lijkt me ook erg lang om nog in de maag aanwezig te zijn. 
Er is ook een reden waarom je hond het er uit gooit, zo laat na het eten.  Ik denk dus dat er misschien iets niet helemaal in orde is, en dat het daarom nog in de maag aanwezig is.
Ik zou haar even goed in de gaten houden en misschien lichtverteerbare zaken geven.  Misschien iets minder vleesbot en zeker de zachtere zaken.
#2381281
Oh Martine haha ja zo kun je het ook lezen...
Net heeft ze een tweede golf gal met harde stukjes eruit gegooid, vers over de framboosjes in de tuin.
Ja ik hou haar in de gaten, jij vind de tijd ertussen dus ook best lang pearls tussen eten en het eruit gooien.
Ze oogt niet echt beroerd, beetje misselijk naar mijn gevoel. Ik hou haar maar ff rustig, en morgen laat eten geven dan kan de boel wat tot rust komen.
#2383431
ik geef altijd pas aan het eind van de dag, als ik echt niet meer met haar ga lopen en ze lekker gaat slapen.

doe ik dit niet, en ga ik na het voeren nog lopen gooit ze een deel er uit.
het is zelf zo dat als ik na het voeren iets anderes ga onderemen zo als haar wassen dat het er ook uit komt :-\.

ik weet niet hoe het komt en ze heeft het altijd gehad, maar goed ik maak me er niet zo druk over aan gezien ze het goed doet  ;)
#2383967
Hier wisselt het nogal. Maar als ik een lange wandeling ga doen, of ze gaan zwemmen of trainen krijgen ze altijd erna eten.
Soms geef ik ze dan in de ochtend een klein hapje bv kefir ofzo, maar ook net hoe het uitkomt.
Verder ligt het ook een beetje aan wat ze krijgen, gemalen iets of pens of alleen vlees daar ben ik wat makkelijker in dan een zware maaltijd.
Na een lamskop ofzo wil ik dat ze zich echt koest houden.
Dan vind ik het ook nog verschil maken in het soort hond. Mijn kleintje Mickey maakt zich zowieso niet druk, dus die kan ik rustig voor de wandeling nog voeren (doe ik soms ook wel, want dan gaat ze minder op zoek naar eten in het park).
Bij mn windhond- galgo die zo gek is als een deur moet ik dat dus echt niet doen.
En er is natuurlijk verschil tussen aan de riem uitlaten of vrij rennen. Ik denk dat aan de riem wandelen na een maaltijd ook niet zo erg is als het zo uitkomt.
#2384902
Dank jullie voor de reacties.
Achteraf gezien denk ik dat het een combi is geweest: van het vette van de vis en haar maag die niet helemaal okay is.
Ze doet normaal, daar merk ik niks aan, maar ontlasting wat dunner dan de keurige harde drollen, en een paar dagen na het zalmverhaal kreeg ze fazantkvv die ze altijd likkebaardend opeet en nu de helft liet staan (ze laat nooit wat staan, de bodem gaat altijd uit de bak). Gisterochtend had ze nog niet gegeten maar wel best veel spugen met gal, het was echt groen. Ook op zoek naar graseten.
Nou heb ik zelf het vermoeden dat het m ook wel zit aan het wennen aan versvoer, ze heeft 2 jaar op brok gestaan met af en toe wat vers, en nu sinds een maand of 2 alleen maar vers. Ik had al links en rechts gelezen van dat het maagzuur dan zuurder wordt, zuuder dan als je op brokken leeft.
Herkent iemand dit, het wennen met de maag aan versvoer, en dus spugen en gal opgeven?
Ze doet het maar af en toe, om de paar dagen, dus het is geen dagelijks chronisch probleem. Maar het valt me wel op.
#2385043
Mijn kater heeft soms last. Maar dan zijn het werkelijk maagonstekingen.
Hij had het standaard als hij toch een dagje brok of blik gehad had. Na de eerste dag vers was het eten eruit gooien, gal overgeven en geen eetlust.  Laatst was het zo erg en duurde zo lang dat ik er toch maar mee naar de DA geweest ben en bleek het dus een maagontsteking te zijn. Ik veronderstel dat dat voorheen ook steeds het geval was, maar maar licht zodat het snel over ging.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat het nu veroorzaakt. De DA sprak van een allergie voor bepaalde diersoort maar ik dacht zelf eerder aan bot.  De maagwand zou gevoelig zijn en dan gekwetst worden wat gaat ontsteken.  Dus krijgt hij nu een tijdje zijn vleesbot gemalen om te zien of het dan nog voorkomt.

Ik kan dus niet zeggen dat het dat bij je hond ook is, het is toch wel heel wat anders. En honden en katten reageren toch ook nog vaak wel verschillend...
Ik zou wel eens gaan bijhouden waar ze op spuwt. Dus een dagboek van wat ze eet en wanneer ze spuwt.  Je weet nooit dat je een patroon ontdekt. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 jul 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door