Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#2383052
Boy eet nu best veel vleessoorten van spiervlees lust hij kip,kalkoen,rund,paard en hert.  :D Haas eet hij niet. ???
Orgaan gaat nu ook wel goed vaak wel kleine stukjes maar dat maakt me niet uit.
Ik zit alleen met het bot. Daar lust ie alleen nog kippennekken van ook geen karkas of vleugels nee moeten echt nekken zijn.
kalkoennek heeft hij 1x gegeten maar daarna niet meer. Heb dus kwartel,patrijs en eend geprobeert maar ook dat eet hij niet.
Ik wil ook niet tevaak dan die soorten aanbieden, want ik ben bang dat ie dan weer ineens zeg "bekijk het maar ik eet helemaal geen vlees meer"
Ik heb dus de laatste weken alleen vlees en kippennekken en orgaan en groente gegeven. Maar ik ben bang dat hij wat tekort komt omdat hij geen ander botsoort eet. Is het nu verstandig om hem dus 2x pw kvv bv konijn,eend,rund te geven 1x pensdag en 4 dagen barf waar het bot dan kippennekken zijn. Of zal ik 1x pw dan ook maar een theelepel gemalen eischaal geven.

Ik ben namelijk bezig om weer een vast menu te maken. Zodat ik volgende x weet wat ik moet bestellen.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2383088
Ik heb Kaya nu half om half op Kvv en Barf staan. 1 pensdag p/w de res is het fijngesneden spier en orgaan vlees met groente en idd ook kippennekken. heel af en toe lukt een eendenek ook nog maar vaker laat ze die staan.
Ik meng het orgaan bijv van lam 75gr en spiervlees bijv paard 125 gr met ongeveer 200 gr Kvv bijv konijn en de groentemix. Daaroverheen gaat een scheutje yoghurt.
Op die manier krijgt ze dan meerdere diersoorten binnen en hou ik tenminste haar aan het eten (en ja, ze eet momenteel weer zelfstandig zonder vork! Het was weer de zoveelste fase :)) Geen idee of ze wel elke dag yoghurt mag hebben maar zo krijgt naar mijn idee tenminste genoeg calcium binnen ( en 2x in de week een rauw ei nog in de schil, vind ze helemaal geweldig  :biggrin2:)
Fijn dat Boy weer wil eten. je wordt er af en toe ook helemaal gek van die 'fases' ik wil het wel/ik wil het niet  :-\
Afijn, onze hondjes happen weer  :D en dat blijft het belangrijkste, ik lees dit topic dus even met je mee voor de adviezen  ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2383111
Ja ik geef ook bijna bij iedere barf maaltijd een scheutje yoghurt. en soms een rauw ei maar die schil voegt geloof ik weinig toe. alleen  heel fijn gemalen schijnt te helpen voor de botten..
En idd ik ben erg blij dat ie nu zoveel soorten eet. En wil dus echt niet teveel forseren want dan gooit ie gewoon wer zijn kop in de wind en eet hij niets.

Wel fijn dat jij niet meer met ene vork hoef te voeren. hebben we bij Boy ook wel soms gedaan hoor een lepel dan meestal. Vind hij wel leuk en ik vind oke voor 1 hap maar niet 500 gram voeren met lepel of vork :-\
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2383142
och, ik geloof dat we het beide wel gezellig vonden  ;D ;D ;D
en feit is dat het dan bizar genoeg wel echt veeeeeel sneller weg is  ;) ik hoef alleen maar 1 van de katten te roepen  :biggrin2:
en madam weet niet hoe snel ze het naar binnen moet werken.
Maar dit is voor mij natuurlijk ook veel beter en makkelijker. Nu kunnen we tenminste weer allemaal tegelijk eten.
Door jasmijn
#2383398
ik weet niet of je er iets aan heb maar ik heb een hondje die het ook niet echt leuk vind om te barfen.

omdat ik het eigenlijk had op gegeven dat ze ooit zou zelf zou gaan kauwen heb ik toen een vlees molen gekocht.
dit zo dat ik haar meer kon laten wennen aan de smaak van diersoorten die ze niet lusten.
en ook omdat ik de kvv's die ik hier kon krijgen te beperkt vond, namelijk: rund, kip en pens  :-\

wat ik dan deed was een diersoort die ze niet lusten te malen en dan te mengen met iets wat ze wel lusten.
en dat steeds meer het dier soort wat ze wel lusten af te bouwen, en steeds meer geven wat ze niet lusten.
ook had ik de zekerheid dat ik wist dat ze alles binnen kreeg.

na een tijdje zo gevoerd te hebben en totaal geen druk op het eten te zetten ( hoe langer en harder ik was in het 1 keer aanbieden, eten anderes weg, hoe minder ze ging eten  :-\)
heb ik een keer gewoon om te kijken of ze het wou haar een keer helen stukken gegeven, en tot mijn verbazing werd het zonder te morren op gegeten.
ik ben nu dus haar langzaam aan het over schakelen van zelf gemalen naar barf.
die ik een nieuwe soort dan kijk ik eerst even of ze het zo in een keer lust, zo niet hup in de molen en het zo voeren.
na een tijdje ga ik dan lanzaam helen stukjes er door doen, dus een in kleinen stukken geknipt karkas er door.
het gemalen word dan steets minder en de stukken worden groter.
hier staat geen druk op en ik doe het heel langzaam, dus niet in een keer heel veel soorten er bij.
zeg maar 1 nieuwe in de 3 a 4 maanden.
als ze dan de nieuwe soort goed eet, begin ik aan de volgenden.
hier door eet ze nu uit haar zelf kip, parelhoen, kwartel en eend, bot he dan.
spier vlees eet ze veel meer sorten van, hoewel ik dat haar ook heb moeten leren alleen dat ging makelijker dan bot.
lam bot eet ze ook maar dat was een masseltje, die at ze gelijk toen ik dat haar gaf :biggrin2:

gemalen eet ze trouwens ook kalkoen, konijn, duif en fazant.

ik ben nu net begongen met fazant over te schakelen van gemalen naar barf, en ga over een tijdje duif doen.

ik hoop dat je hier iets aan heb en dat het je misschien zal helpen.
de kunst is heel veel gedult te hebben ;)
Door MJoze
#2383603
Kippennekken zijn heel `zacht`, misschien houdt je hond gewoon niet van knagen?
Ik zou je ook aanraden eens wat karkas te malen en te kijken of het dan wel gegeten wordt.

Groetjes, MJ
Gebruikersavatar
Door Thea
#2384028
Nou mss zit er een verschil in kauwen en knagen. Want op zo'n lekker groot kauwbot (witte) kan hij uren liggen te kauwen.
Zijn tanden zijn echt nog super dus het ligt er niet aan dat ie niet kan maar niet wil.

Vleessoorten eet hij dus wel genoeg het gaat mij vooral om de botten.
En kvv met die smaken gaan ook wel. (konijn nog niet uitgeprobeert.)

Daarom vroeg ik me af of hij wel genoeg zou krijgen als hij 2x p-er week een enkelvoudig soort zou krijgen. Het zij rund, eend of konijn.
dat lijkt mij hetzelfde als dat ik zelf moet gaan malen.
Probleem met zelf malen zou niet weten waar ik zo'n molen op moet vast zetten.
En volgens mij zijn er weinig electrische die bv eend of konijn botten kunnen malen. En die zijn weer vrij prijzig.

Het is trouwens niet alleen Boy maar ook Dotje (1 poes) die dus vertikt om bot te kauwen. die eet zelfs geen kippennek.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2384258
Ik zou gewoon deels kvv geven als hij dat wel wil. Of inderdaad gaan malen.
Ik zet de molen op een oude tafel buiten vast.  Dat kan me niet schelen als er afdrukken in komen te staan. 

Die ei-schaal zou ik niet doen in jouw geval. Dat is ook van kip en dan kan je volgens mij beter gewoon kippenbot geven.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2384269
Ja idd ei is ook kip :D
Probleem is wij wonen op een flat en tafels die we hier hebben hebben zijkanten van min 12 cm.
Dus mijn idee blijft ook gewoon 2x per week kvv en dan niet van kip maar gewoon enkelvoudig bv geit, lam, rund, eend of konijn.
En geen toevoegingen van premix ect.
Van die soorten heb ik ook geen spiervlees. (behalve rund dan)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door