Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2382244
Ik heb een vraagje over de vel aan de eend.
Vanavond heb ik volgens koekje's ontleed-instructies een hele eend ontleed. Poten eraf, nek met koppie eraf, enz.
Het karkas heb ik over de lengte doormidden gesneden en daardoor kunnen vaststellen dat alle orgaantjes erin zaten.
Zag er allemaal heel netjes uit.

Nu mijn vraag. Om de eend zit een vel, niet eens zo dik. Ik heb geprobeerd het eraf te trekken, maar dat gaat dus niet. Ik zou het dan eraf moeten snijden, maar dat vind ik eigenlijk zonde. Dan gaat er gelijk een heel stuk vlees mee.

Kan ik dit vel laten zitten en het vlees zo met vel aan Juma geven? Of zou dat toch te vet zijn?
Door Xada
#2382280
Ik laat het altijd zitten en geen van mijn 5 honden heeft er last van.
Probeer het met vel en kijk dan hoe je hond erop reageert. Alleen daardoor kun je een goede beslissing nemen.
Door Lizzy
#2382293
Ik voer met vel. Het is wel wat vet natuurlijk. Dus het kan wel zijn dat pup er wat dunne ontlasting van krijgt.
Door TMG1961
#2382339
Ik haal het vet grotendeels eraf. Pixie kan niet tegen te veel vet, merk dat dan gelijk aan haar ontlasting
Door smulpaap
#2382344
Hier haal ik het vel wat direct om het karkas zit wel zitten , hangt er veel overtollig vel naast dan gaat dat eraf
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2382360
Ik heb het er ook afgehaald. Er zit een vlies tussen met een scherp niet te lang mes lukt het prima. Gezien Juma's ontlasting zou ik het niet geven ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2382467
Ik heb helemaal geen vlies gezien, Naomi :o

Ik zie: een dun gelig velletje, minder pukkelig dan kippevel. Bij het wegsnijden ervan zat ik direct in het vlees (mooi donkerrood).

Ja, idd de poeperij van Juma zal er niet wel bij varen, als ik het met vel geef. Daarom blijft het voorlopig nog in de vriezer liggen tot betere dagen.
Maar nekkie met koppie zou ik morgen willen geven, tesamen met gemalen kale Koennek.

Zou het vel gemakkelijker van het vlees te snijden zijn (dus met minder vleesverlies) als ik het doe terwijl het nog bevroren is?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2382500
Nou, dan heb je best wel mager vel als ik het zo lees. Wat ik doe is het een beetje oplichten met mn vingers en dan tussendoor snijden. Ik denk dat ze die nek best lekker vind. ff een vraagje, wat doe jij met de slokdarm/luchtpijp? Ik heb die uit het karkas weggegooid.... Misschien niet moeten doen?  :-\
Het is maar een klein dingetje....
Door Annemarie Rijnveld
#2382512
Ik heb alles erin laten zitten.
Ha, ik weet niet of het de slokdarm of luchtpijp of iets anders was, maar ik kwam inderdaad een doorzichtig geribbeld buisje tegen,
oi, ik dacht dat de eend een stukkie plastic buis had ingeslikt! Maar bij betasting en nader onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het bij de eend hoort. Het zat trouwens ook verbonden aan andere onderdelen.

Heel interessant dat portioneren, er gaat een heel nieuwe wereld voor mij open.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2382593
Was dat bij die hele eend? Ik had het bij een karkas, maar daar zat idd ook best wel veel aan. Ja, dat buisje is net plastic. Maf he! Wat doen de anderen ermee? Wie roept? (Dan weet ik het ook voor de volgende keer)
Door Annemarie Rijnveld
#2382597
Ja, buisje zat in die hele eend. Net zo'n snorkelbuisje.
De hele rataplan zat erin. Darmen ben ik niet tegengekomen, maar ik weet niet hoe die er bij eenden uitzien, dus dat zegt niets.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2382607
Ik had wel het hart in mn karkas zitten! Voor de rest niets. Ik heb buis + strottenhoofd dus niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2382668
Je kan het wel gewoon voeren, maar tel het niet mee als iets.
Het zet inderdaad niet veel bij.

Het vel moet je inderdaad met korte fijne sneetjes heel gemakkelijk los kunnen snijden.  Ontdooit gaat dat beter.
Tussen het vel (dat pukkelige) en het vlees zelf zit nog een laagje vet. Wat geliger en ijler en in een vliesje.  Dat kan je iets moeilijk, maar nog steeds met kleine sneetjes weghalen.  Je moet eigenlijk gewoon het vlies wat kwetsen en dan kan je het grotendeels eraf trekken. Enkel nog aan de randen lossnijden. 

Darmen zien er net zoals bij alle dieren als witte-beige zachte worsten uit.  Als er voedsel in zit kan het donkerder zijn. Maar dat zou je wel herkennen.  Het is beter dat die eruit zijn. 
De luchtpijp heeft ribbeltjes, de slokdarm ligt erachter en is dunner en valt dicht.  En bij vogels heb je dus bovenaan een krop (beetje voorloper van de maag maar in wezen een uitgroei van de slokdarm).
De rest mag je dus allemaal gewoon voeren.  Ik laat luchtpijp en longen, krop en dergelijke gewoon in het karkas hangen.  Als je hond eventueel allergisch is aan graan, moet je die krop wel goed in het oog houden, dat er geen resten in achterblijven.
Dat kan je met het hart doen, maar je kan het er natuurlijk ook uit halen. Het is maar wat je zelf wil en handig vind.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 29 jun 2012, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door