Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#2381805
Nu een van mijn katten een te hoge pH heeft zonder sporen van gruis (appelazijn werkt overigens als een trein), ben ik (controlfreak) de andere katten aan het testen. Ik heb er nu vijf gehad, twee dames van resp. bijna 16 en 17, twee broers van 2 en een kater van 3. Bij de oude dames kan ik me voorstellen dat er iets eiwit in de urine zit, dat is normaal op die leeftijd zonder dat er sprake hoeft te zijn van een nierprobleem. Het viel me echter op dat de jongere katten het ook hebben. Bij een van de heren is de urine naar het lab gestuurd om de P/C-ratio vast te stellen met de bedoeling om te kijken of er sprake is van een nierprobleem, maar dat bleek gelukkig niet het geval.

Inmiddels is bij mij het idee aan het vormen dat verskatten misschien wel altijd iets eiwit in de urine hebben zitten, net zoals de eiwitwaardes in het bloed bij mijn katten altijd bijna over de referentiewaardes heen schieten. Drie jonge katten met blaasontsteking of andere eiwit-in-urine-veroorzakende ziekte zou statistisch een beetje vreemd zijn. Heeft iemand een verskat die negatief op eiwit scoort in de urine? Zo ja, ga ik natuurlijk in een nog ergere paranoïde versnelling.

Morgen moet ik met een kat naar de da dus ik zal het hem ook even vragen, maar hij vindt vers maar zozo dus ik denk niet dat ie iets zinnigs te zeggen heeft.
Door Nathalie
#2382059
Hoe heb je deze waardes gemeten? Zijn daar ook stripjes voor?
Ik begrijp dat te veel eiwit kan duiden op een nierprobleem, maar wanneer is iets te veel  :-\
Door NoaKaj
#2382289
Ja met urineteststrips die de pH, eiwit en glucose meten. Maar ook bij de da is het gemeten. Conclusie was dat het geen nierprobleem is, maar waar het dan wel vandaan komt ... de da zei dat als er bacteriën in de urine zitten die dood gaan, dat er dan al wat eiwit te meten is. Maar normaal is urine toch steriel in de blaas?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door