Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2381634
Zo af en toe verliest Moyra (5 jaar en gesteriliseerd) tijdens haar slaap een grote plas. Het kan wéken niet voorkomen, en dan ineens weer wel een keer. Overdag of 's nachts, ik heb het allebei gezien. Verder druppelt ze niet, ik zie haar ook niet vaak likken.
Nu dacht ik altijd dat incontinentie met kleine beetjes gaat, maar dit is echt een hele grote hoeveelheid.  :-\

Zojuist stond ze in de gang ergens naar te blaffen, ik liep toevallig langs en zag een klein plasje liggen, en wat druppeltjes. Ze is vanmorgen lang uitgeweest en heeft meer dan genoeg geplast.
De urine was donkerder/oranjeachtig, ik ga vanmiddag proberen wat op te vangen om te kijken hoe de kleur dan is. Ze drinkt normaal (dacht ik, maar dan ga je natuurlijk meteen weer twijfelen) plast veel kleine plasjes maar dat doet ze eigenlijk altijd. Is meer markeren dan plassen.  ;)
Ze toont niet ziek, ook niet superfit maar ik weet dat aan het herstel van de wond op haar rug.

Klinkt dit als de 'standaard' incontinentie van een gesteriliseerde teef (en evt. blaasontsteking) en kan het dan ook zijn dat ze in één keer een grote plas verliest? Of kan er ook nog iets anders meespelen?

Hebben jullie hier misschien iets zinnigs over te zeggen? Ik ga graag voorbereid naar de Da.  ;) :)
Laatst gewijzigd door -Annemarie- op wo 11 dec 2013, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2381645
Jiffie verliest ook wel eens een wat grotere plas in haar slaap. Ze is op alles gecontroleerd en de uitkomst was incontinentie (wat volgens mijn da niet kon komen door de castratie na haar baarmoederontsteking). De optie was om haar daarvoor medicatie te geven, maar daar hebben we niet voor gekozen. Het gebeurd ook niet altijd en blaas- en niercompositum hielp ook. Ook behandeling door een osteopaat.
Als na onderzoek blijkt dat Moyra niets (anders) mankeert en de da haar incontinentiemedicatie wil voorschrijven, zou je ook nog Verikan of Quertilla kunnen proberen, dat is wat minder heftig, ook wat bijwerkingen betreft.
Bij Jiffie komt het inmiddels zo weinig voor dat we haar specifiek daarvoor niets meer voor geven.
Succes!
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2381790
-Annemarie- schreef: Zo af en toe verliest Moyra (5 jaar en gesteriliseerd) tijdens haar slaap een grote plas. Het kan wéken niet voorkomen, en dan ineens weer wel een keer. Overdag of 's nachts, ik heb het allebei gezien. Verder druppelt ze niet, ik zie haar ook niet vaak likken.
Nu dacht ik altijd dat incontinentie met kleine beetjes gaat, maar dit is echt een hele grote hoeveelheid.  :-\

Zojuist stond ze in de gang ergens naar te blaffen, ik liep toevallig langs en zag een klein plasje liggen, en wat druppeltjes. Ze is vanmorgen lang uitgeweest en heeft meer dan genoeg geplast.
De urine was donkerder/oranjeachtig, ik ga vanmiddag proberen wat op te vangen om te kijken hoe de kleur dan is. Ze drinkt normaal (dacht ik, maar dan ga je natuurlijk meteen weer twijfelen) plast veel kleine plasjes maar dat doet ze eigenlijk altijd. Is meer markeren dan plassen.  ;)
Ze toont niet ziek, ook niet superfit maar ik weet dat aan het herstel van de wond op haar rug.

Klinkt dit als de 'standaard' incontinentie van een gesteriliseerde teef (en evt. blaasontsteking) en kan het dan ook zijn dat ze in één keer een grote plas verliest? Of kan er ook nog iets anders meespelen?

Hebben jullie hier misschien iets zinnigs over te zeggen? Ik ga graag voorbereid naar de Da.  ;) :)
Hier verliezen ze ook geen druppeltjes hoor. Echt hele plassen tegelijkertijd. Een mand kan echt binnen een paar tellen door en door nat zijn van de urine.
#2381832
Lizzy schreef: Hier verliezen ze ook geen druppeltjes hoor. Echt hele plassen tegelijkertijd. Een mand kan echt binnen een paar tellen door en door nat zijn van de urine.
Oh, dat klinkt zoals het hier ook gaat.  :(

Ze heeft dit wel eens eerder gehad, maar nooit zo snel achter elkaar.
Net weer een grote plas, gelukkig ligt er een watervaste molton onder. De deur naar buiten staat open dus ze kan er gewoon uit.
Begin van de middag urine opgevangen, zag er lichtgeel en helder uit, wat ik op de molton zag was ook niet raar gekleurd.

Morgenochtend een afspraak bij de Da, eens kijken wat ze zeggen. Ik neem voor de zekerheid verse urine mee.


Ga me vast maar eens inlezen in de incontinentiemedicatie.  :-\
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2381843
Lizzy schreef: Hier verliezen ze ook geen druppeltjes hoor. Echt hele plassen tegelijkertijd. Een mand kan echt binnen een paar tellen door en door nat zijn van de urine.
Dat is (helaas) ook mijn ervaring.
Sammy is incontinent en die verliest hele plassen  :'(
Door smulpaap
#2381883
Ik heb hier best veel teefjes gehad . twee van hen werden incontinent ( ouderdom ,ziekte en dementie waren oorzaak)
Mijn huidge oude dame is tot nu toe droog , ze is wel gesteriliseert bij haar vorige eigenaar
#2382469
Zo, we zijn weer terug. Prettig gesprek gehad, en Moyra vond het helemaal niet erg dat er een keer niet geprikt werd.  ;)


Urine is goed, alleen de ph is te hoog: 7.  Daar zijn speciale brokken voor, maar de Da gaf zelf al aan dat ik dat waarschijnlijk niet zou willen. Goed van haar!  :thumbsupup:
Is er een manier om met barf/kvv de ph lager te krijgen? Zou ik iets juist wel of niet moeten voeren?



Voor wat betreft het incontinentieverhaal: ik heb er zelf helemaal geen moeite mee dat ze af en toe een grote plas laat lopen. Vond het alleen wel vreemd dat het ineens drie keer in één week gebeurde en wilde even zeker weten dat daar niks anders achter zit.
Zoals het er nu naar uitziet is dat dus ook niet zo.

Alleen komt onze vakantie in zicht, en gaat ze logeren bij een fijn adres hier in de buurt. Ik zou het heel erg vervelend vinden als ze daar ook een paar keer zo'n ongelukje heeft. Het is een superfijne opvang en ze heeft het daar prima naar haar zin, het zou heel jammer zijn als dit roet in het eten zou gooien. Misschien maak ik me druk om niks hoor, maar ik vind het geen fijn idee als ze daar de boel onder plast.

Ik heb propalin meegekregen. Wat ik nu ga doen: we proberen dit een week of twee om te kijken hoe ze erop reageert, of ze geen last krijgt van bijwerkingen. Omdat ze niet heel regelmatig incontinent is wordt het lastig om op korte termijn te kunnen zeggen of het werkt.  :-\
Na twee weken stop ik, en kijk wat er dan gebeurt. Als ze ineens weer vaak leeg gaat lopen begin ik weer. Zo niet dan begin ik voor de zekerheid weer met de propalin vlak voordat wij op vakantie gaan. En hoop dan het het werkt.

Als wij terug zijn van vakantie stop ik er weer mee, en kijk dan in wat voor frequentie ze leegloopt. Blijft het bij af en toe een plas begin ik eerst met iets homeopatisch (moet dat nog even uitzoeken) en dan zien we verder wel hoe het loopt. Ze is pas 5, het lijkt me niet zo'n fijn idee om de rest van haar leven propalin (of een van de twee andere middeltjes) te moeten geven.

Klinkt dat logisch?
#2384634
Ik heb hier helaas ervaring met incontinente gesteriliseerde teef die een periode in haar slaap soms druppels/ soms wat meer .liet lopen..
Bij haar speelde overgang voer/nieuwe leefomgeving mogelijk ook een rol...Ik heb haar tijdje op Quertilla gehad. En met succes ! Het is het proberen waard.
Ik hoef het nu niet meer te gebruiken maar mocht ze in de toekomst weer klachten krijgen dan probeer ik eerst weer Quertilla
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door