Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annelies en Daan
#2380766
Hallo iedereen,

Na een week of wat rondkijken, toch maar besloten om ons in te schrijven.
Wij hebben onze katten (toen 3 europese kortharen) altijd brokjes gegeven, vanuit de gedachte dat goede brokken (zoals royal canin) het beste zijn dat je een kat kunt geven.

Na het overlijden van een van hen zijn we gaan nadenken over een raskat.
Na lang nadenken en bij fokkers kijken is dat de Savannah geworden. Een geweldig ras, dat helaas wel binnen gehouden moet worden dus daar zullen we de komende tijd nog de nodige aanpassingen in de tuin voor moeten doen.

Bijna 3 weken geleden hebben we onze, toen 10 weken oude, F2 kater Masai opgehaald.
Een geweldig beestje, vol temperament en ook erg lief, vooral in de spaarzame momenten dat ie moe is ;-)

Bij de fokker at ie al vlees en kuikens (vanaf 3 weken al) en soms wat brokjes. De eerste week heeft ie bij ons vooral kuikens gegeten, ik dacht dat dat complete voeding was. Navraag leerde dat kuikens toch niet alle benodigde voedingsstoffen bevatten, en zodoende kwam ik op dit forum uit.

Ondertussen ben ik al flink aan het inslaan en eet meneer kipkarkas, kalkoenfilet, riblap, kippenhart, kippenvleugeltjes, kwartels en ansjovis. (het liefst alles achter elkaar)
Ook krijgt hij 2 maal per dag wat geitenmelk en vul ik een heel klein beetje aan met Gistocal.
Een fractie van de normaal benodigde hoeveelheid.

Ik wil graag gaan uitbreiden met haas, konijn, paard, geit etc.
Dus ben erg benieuwd of er in de omgeving van Breda forumleden wonen.
Ik begrijp dat ik de marktplaats goed in de gaten moet houden voor bestellingen, dus dat zal ik zeker doen.

Ik zal nog even proberen om wat foto's toe te voegen..

Groeten Daan
Door Limpy
#2380800
:hi: op barfplaats!
Met een havannah F2 zit je toch nog dichtbij een behoorlijke wilde voorouder?
Succes met binnenhouden (doe je wel aan verrijking?)

Met kip (+kuiken), kalkoen, kwartel en anjovis zit je al aan 4 diersoorten. Als je dat idd nog uit kunt breiden met paard, geit, konijn (ook de botten v/d kleinere diersoorten) heb je helemaal geen gistocal nodig voor de calcium.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2380919
Welkom!


Een Savannah, is dat zoeen die tijdje geleden op Schiphol in beslag was genomen wegens niet gedomesticeerde kat, of ben ik dan in de bonen met een ander merk?
Hoe dan ook, iedere kat is een goed barfmenu te voeren. Lees je goed in, maak een goed menu en leg dat eventueel hier voor ter keuring. En zeker voor binnenkatten is veel uitdaging en speelmogelijkheden en eventueel voedselverrijking heel belangrijk.
Er zijn zeker meerdere barfers in west-brabant  ;)
Qua alleen katten de moeder van Flip en ik (Ot en Sien wonen al in BoZ, ik nog half in A'dam), qua honden meer en die weet ik niet allemaal, maar iig Eelke en Rimanda en Djoyce.

Ik (moeders eigenlijk, want die heeft een auto) haalde wel eens prooien bij de Frettenstichting in Breda en die bestelden dan bij Kiezebrink. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar je zou eens contact kunnen opnemen. Verder kan je barfspulletjes bij Henk (Richards versvoeding en Degomeat) halen of laten bezorgen en natuurlijk meedoen met bestellingen vanuit de regio.

Over je menu tot nu toe.
Qua diersoorten is het nog net te miniem (ik reken graag minimaal 5 diersoorten en dan met vis), maar je bent al aardig op weg.
Wat is eigenlijk de reden achter gistocal? Ik heb dat nog nooit in een kattenmenu gezien en dacht dat dat alleen vroeger gevoerd werd bij een incompleet menu.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2380934
Vele aanbiedingen in de verzamelplaats komen voorbij Eindhoven.  Dat is toch al redelijk dichtbij? (als ik een beetje de geografie van NL begin te kennen  ::)). En meestal komen er dan wel lijntjes meer naar het westen op.
In Limburg valt heel veel te rapen en die gaan ook meestal ( al dan niet over Eindhoven) naar het westen.
Met een aantal katten, en een degelijke vriezer (dus niet 3 laden  :P), kan je al snel aan de mooie aanbiedingen meedoen. ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2380941
pearlsofpassion schreef: Vele aanbiedingen in de verzamelplaats komen voorbij Eindhoven. Dat is toch al redelijk dichtbij? (als ik een beetje de geografie van NL begin te kennen ::)). En meestal komen er dan wel lijntjes meer naar het westen op.
In Limburg valt heel veel te rapen en die gaan ook meestal ( al dan niet over Eindhoven) naar het westen.
Met een aantal katten, en een degelijke vriezer (dus niet 3 laden :P), kan je al snel aan de mooie aanbiedingen meedoen. ;)
Ik vind Eindhoven best een eind uit de buurt en Breda is voor mij redelijk vlakbij (treinen onhandig wegens overstap, maar auto ben je niet lang onderweg). Limburg is nog verder weg.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2380944
Ok, sorry dan.
Maar het loont toch altijd wel eens om even te kijken, want vaak brengt inderdaad Eelke of Natascha het jullie kant op. Tenzij ik daar ook weer compleet mee uit de richting zit  :-\
 
Door Limpy
#2381206
koekje schreef: Een Savannah, is dat zoeen die tijdje geleden op Schiphol in beslag was genomen wegens niet gedomesticeerde kat, of ben ik dan in de bonen met een ander merk?
Hoe dan ook, iedere kat is een goed barfmenu te voeren. Lees je goed in, maak een goed menu en leg dat eventueel hier voor ter keuring. En zeker voor binnenkatten is veel uitdaging en speelmogelijkheden en eventueel voedselverrijking heel belangrijk.
Dat werd uitgescholden voor Ashera-kat (huiskat x serval x aziatische luipaardkat) maar was ws gewoon een savannahkat (huiskat x serval) wat ik aan foto´s v/d desbetreffende katten heb gezien.
Door Annelies en Daan
#2382235
Bedankt allemaal voor het warme welkom en de tips!
Ik ga zeker eens die frettenstichting opzoeken in Breda.

En ja de Savannah is inderdaad die kat waarvan er een tijd geleden een jaar lang 2 op Schiphol hebben gezeten, waarvan ze niet wisten/ geloofden wat het was.
Het ras is nu wat bekender en het is ook hier in Nederland duidelijk dat het geen pure wilde kat betreft.
Er zijn nu ook al best wat fokkers in Nederland.

Masai staat ook inderdaad niet ver van de serval af. Hij is een f2, dwz 2 generaties verwijderd van de serval (opa).

Hij heeft zijn lange poten, grote oren en temperament in ieder geval doorgekregen en zijn stippen natuurlijk.
Het lukt me alleen niet om een foto toe te voegen :-s
Laatst gewijzigd door Annelies en Daan op do 28 jun 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annelies en Daan
#2382252
@Limpy en koekje: wat kan ik doen aan verrijking en waarom is dat juist voor binnenkatten belangrijk?

Ik geef wel ook groente, maar redelijk beperkt, 1 x per week wat brocolli/bloemkool mix door het vlees mengen.
De gistocal had ik gekocht voor zn calcium, maar nu met al het botvlees zal ie waarschijnlijk wel genoeg binnenkrijgen. Er zitten echter ook wat vitamines en mineralen in, vandaar dat ik er om de dag nog een mespuntje van door zn voeding doe.

Volgende zomer gaan we ook maar eens kijken hoe we wat frisse lucht voor hem kunnen gaan realiseren, dat wordt dan een grote ren of een petsafe omheining met halsband denk ik.
Door Limpy
#2382437
Verrijking is belangrijk om ze geestelijk en lichamelijk bezig te houden, een uitdaging/stimulans te geven.
Mijn katten komen ook niet verder dan het balkon, vooral de 2 oosterse kortharen moet ik dan ook regelmatig bezig houden omdat ze anders rottigheid gaan uithalen.

Met voedselverrijking kun je al een eind komen, de kong kun je ook voor vlees gebruiken want kan in de vaatwasser, hier krijgen ze ´m helemaal leeg.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... ong/139435
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/190109
Die kattensnackroll heeft best grote openingen waar gedroogt vlees doorheen kan

Ik gebruik af en toe dit honden-intelligentiespeeltje, mijn katten snappen dat best goed.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... oed/159739
(kun je ook gedroogt vlees in doen ipv foute brokjes)

Veel katten snappen de clicker ook goed en vinden het leuk.
De jongens krijgen soms ook een grote doos die ze dan mogen slopen (kunnen ze ook leuk verstoppertje mee spelen)
Verder veel krab en klimmogelijkheden geven.
Door Mowgli
#2382538
Wij houden onze 1-jarige kater die op dit moment nog niet buitenkomt ook bezig met kartonnen dozen. Vooral dozen met hele grote flappen zijn favoriet. Paar grote gaten erin knippen, zodat hij er ook "doorheen kan scheuren" verder zijn de kartonnen rolletjes van een lege kassabonnenrol ook erg gewild om zichzelf bezig te houden, daarmee scheurt hij door de hele huiskamer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door