Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2380682
Kan iemand mij raden? Ik heb namelijk een vraag over oregano-olie.

Ik heb op Barfforum en de site www.Darmparassieten.nl gelezen dat kokosolie een heel goed middel is in de strijd tegen Giardia, vooral als het wordt gecombineerd met oregano.
Nu is mij helemaal niet duidelijk of het hier gaat om de verse oregano of de essentiele oregano olie.
Afgaand op wat ik kan vinden op Internet zou het de oregano-olie betreffen.

Nu is mijn kruidendokter heel perplex te horen dat oregano-olie ook inwendig toegepast zou kunnen worden en raadt het dan ook ten sterkste af, in verband met intoxicaties.

Verder op Internet wordt vermeld dat er een stevige discussie onder de hom. artsen gaande is, degene die de engelse school volgen raden inwendig gebruik af, degene van de franse school gebruiken het wel inwendig.
Probleem werd opgelost door middel van het toepassen van oregano-olie in capsules, maar wel onder stricte begeleiding van hom. arts.

Ik durf dus eigenlijk niet de olie zomaar te gebruiken in combinatie met de kokos-olie, mocht ik het ooit weer nodig hebben in geval van Giardia.

Heeft iemand ervaring hiermee, gebruik van oregano-olie inwendig toegepast?
Door Annemarie Rijnveld
#2380789
@Sacha
Hai, bedankt voor je antwoord. Ik heb net een mail teruggehad van Ladrome, een firma die in etherische olieen handelt.
Zij vinden het zeker niet raadzaam:

''Ik zou inderdaad oppassen met het inwendig geven van etherische oliën.
Etherische oliën zijn de bijzonder sterk geconcentreerde geurstoffen
van planten. Dat betekent dat een erg kleine dosis al een (te) groot
effect kunnen hebben. Zeker bij kleine dieren kan een te hoge dosis
fatale gevolgen hebben.''


Ik laat het hier maar bij zitten, denk ik nu. Vind het toch te riskant, tenzij iemand hier op BP er ervaring mee heeft en mij er goed over kan informeren.
Door nicolette
#2380868
Zou zelf ook niet zulke hoge concentratie toedienen bij mens of dier.
Ik geef mijn hond wel af en toe wat blaadjes oregano door zijn groentemix. Pak dan wat verschillende tuinkruiden, wat kokos, knoflook, pompoenpitten, bijenpollen, noten, eitje en mixen. 1 x pw krijgt hij deze tuinkruiden mix.

Tip: heb alle droge ingredienten al klaar in een oud yoghurt emmertje.

Overdaad schaadt en dat is met bijna alles.

Gr. Nicolette
Door Annemarie Rijnveld
#2380897
@Nicolette
Ik geef mijn hond wel af en toe wat blaadjes oregano door zijn groentemix. Pak dan wat verschillende tuinkruiden, wat kokos, knoflook, pompoenpitten, bijenpollen, noten, eitje en mixen. 1 x pw krijgt hij deze tuinkruiden mix.
Dat is idd. een heel goed idee, bedankt Nicolette. Ik zal af en toe dan ook wat Oregano blaadjes door Juma's eten doen.
Door Annemarie Rijnveld
#2381635
Ik heb gister van 2 italiaanse firma's antwoord per mail ontvangen, die eensluidend met klem afraden de oregano olie toe te gaan passen op honden.
Idd wordt het weleens onder dokterstoezicht op mensen toegepast, en voor een normaal gebouwde volwassen man, van normaal gewicht wordt dan max. 3 druppels per dag voorgeschreven.

Het kan zeer ernstige bijverschijnselen veroorzaken, dus zij vinden het gevaarlijk om het produkt te gaan toepassen op honden, zeker bij pups.
Ook omdat er geen wetenschappelijk onderzoek en follow-up bij dieren over bestaat.

Ik ga het dus niet gebruiken en zal af en toe gewoon een blaadje door het eten doen, zoals jij het doet, Nicolette.

Misschien dat in de site van darmparassieten idd het blaadje oregano wordt bedoeld en niet de olie, maar zoals de zin is geformuleerd is mij dat in het geheel niet duidelijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door