Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door labranwk
#2380203
In de afgelopen jaren is "barf" langzaam aan geïntegreerd in de wereld van de huisdieren. Toen ik begon, was er een handjevol mensen die hiermee bezig waren, en stond de slager je wazig aan te kijken als je vroeg om rauw vlees afval, of vuile pens voor de hond. Inmiddels spelen veel slagers en slachters hier handig op in, zijn de versvlees fabrikanten als paddestoelen uit de grond geschoten en kun je vrijwel overal een stukje vlees voor je hond scoren.
Met deze populariteit is echter ook een andere verschuiving gekomen: de prijs. Toen ik begon (in 2003) kreeg ik heel veel gratis, en voor enkele hele mooie producten betaalde ik een halve euro, of een eurootje.
kopvlees, karkas, orgaantjes, afsnijsels van spiervlees: het is, - of eigenlijk was-, allemaal afval wat normaliter richting Rendac ging ter vernietiging.
Inmiddels rijzen de prijzen de pan uit, wordt voor een kilootje karkas rustig 2 euro neergeteld, en voor afsnijsels zie ik prijzen voorbij komen die wel over de 4 euro kunnen gaan. En toch, toch gaat er nog zat naar Rendac, waar de slachter overigens voor moet betalen om het af te voeren.

De vraag die bij mij dan opkomt: waar ligt de grens? Zijn we werkelijk bereid om de prijs op deze manier kunstmatig nog verder op te schroeven???
Daarbij bedenkende dat het afval is ? Daarin meegenomen dat nog heel veel wordt vernietigd?

Natuurlijk, de slachters varen er wel bij, want zij hoeven hun afval niet af te voeren en kunnen er zelfs woekerprijzen voor vragen! Zou het niet slimmer zijn om collectief te gaan betalen wat redelijk is voor afval?

Overigens, maar dat is voor mij persoonlijk, ben ik principieel tegen het voeren van vlees voor menselijke consumptie. Wie dat wel wil is daar uiteraard vrij in om die prijs te betalen, en daar hoor je mij zeker niet over. Mijn principe ligt daarin op een ander vlak, namelijk dat ik vind dat een dier in zijn geheel gebruikt dient te worden. Bijvoorbeeld: als ik op een jacht een gans mee mag nemen, dan haal ik de borstfilets eraf, en de poten. De rest gaat naar de honden en vul ik aan met afsnijsels als spiervlees. Het gehele dier wordt dan gebruikt.
Door labranwk
#2380217
pearlsofpassion schreef: Ik kan je redenatie volledig volgen, en ik probeer ook zoveel mogelijk 'afval' te voeren.
Maar denk je werkelijk dat je er wat aan kan doen?
Ik niet, "wij" wel  ;) daarom gooi ik het ook open. Het is een vraag waar ik al veel langer mee loop en ik denk dat sommige mensen ook oprecht niet weten of een prijs redelijk is of niet... vandaar  ;)
Door Lizzy
#2380276
Ja, en wij hebben de weg geplaveid. Want toen ik begon met BARF (samen met een klein clubje, 100 jaar geleden) betaalde wij gewoon nog 6 euro de kilo voor vlees en vleesbotten. Ik zie hier af en toe prijzen voorbij komen dat ik denk "allemachtig, kan het nog goedkoper? De gemiddelde zelfsamensteller wenst geen grijpstuiver meer te betalen voor een beetje goed spul, het mag allemaal niks meer kosten en de kwaliteit loops hard hollend achteruit". Ik vind het persoonlijk eerder onbegrijpelijk dat men dat pikt, kwaliteit van lik 'm achterste. Dat men vlees geleverd krijgt dat al anderhalf jaar over datum is en we daar nog over na moeten denken van "kan het nog gevoerd worden of niet?". Ik zie compleet veretterde longen voorbij komen, waarbij men zich afvraagt of het nog gevoerd kan worden, waar vervolgens het etter af wordt gesneden en het spul gewoon op de droger gaat en waarbij je je toch ook afvraagt of de leverancier van al dat etter uit de bak "afgekeurd" heeft staan klauwen. Ik zie "spiervlees" voorbij komen dat de naam spiervlees niet zou mogen dragen. Dus nou nee, ik geloof dat ik het anders zie..... De reden dat ik Barfplaats ooit ben begonnen is om ten strijden te trekken aan de hondenvoermaffia. En vooral om de hond weer gezond te gaan voeren. Maar zoals ik het zie wil de gemiddelde hondeneigenaar gewoon graag hondenvoermaffia, brok of vers, maakt niet uit, als het maar niks kost. En natuurlijk moeten we allemaal op de centjes letten maar dat er niet meer op kwaliteit gelet lijkt te worden, maak ik me drukker om dan de centen.
Door labranwk
#2380288
Lizzy schreef: Ja, en wij hebben de weg geplaveid. Want toen ik begon met BARF (samen met een klein clubje, 100 jaar geleden) betaalde wij gewoon nog 6 euro de kilo voor vlees en vleesbotten. Ik zie hier af en toe prijzen voorbij komen dat ik denk "allemachtig, kan het nog goedkoper? De gemiddelde zelfsamensteller wenst geen grijpstuiver meer te betalen voor een beetje goed spul, het mag allemaal niks meer kosten en de kwaliteit loops hard hollend achteruit". Ik vind het persoonlijk eerder onbegrijpelijk dat men dat pikt, kwaliteit van lik 'm achterste. Dat men vlees geleverd krijgt dat al anderhalf jaar over datum is en we daar nog over na moeten denken van "kan het nog gevoerd worden of niet?". Ik zie compleet veretterde longen voorbij komen, waarbij men zich afvraagt of het nog gevoerd kan worden, waar vervolgens het etter af wordt gesneden en het spul gewoon op de droger gaat en waarbij je je toch ook afvraagt of de leverancier van al dat etter uit de bak "afgekeurd" heeft staan klauwen. Ik zie "spiervlees" voorbij komen dat de naam spiervlees niet zou mogen dragen. Dus nou nee, ik geloof dat ik het anders zie..... De reden dat ik Barfplaats ooit ben begonnen is om ten strijden te trekken aan de hondenvoermaffia. En vooral om de hond weer gezond te gaan voeren. Maar zoals ik het zie wil de gemiddelde hondeneigenaar gewoon graag hondenvoermaffia, brok of vers, maakt niet uit, als het maar niks kost. En natuurlijk moeten we allemaal op de centjes letten maar dat er niet meer op kwaliteit gelet lijkt te worden, maak ik me drukker om dan de centen.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten Lizzy. Ik voer zelf prachtige kwaliteit, uitgedroogde zooi sla ik over, evenals groen vlees. Op dit moment ligt er weer vlees te ontdooien, klaar om te verdelen; puur spiervlees, prachtige karkassen kakelvers. En als ik dan prijzen voorbij zie komen, ben ik niet verbaasd dat mijn leverancier mij vertelt dat de prijs omhoog gaat, simpelweg omdat het ervoor betaald wordt!
Door Lizzy
#2380297
Nou, kennelijk zie ik dat dan toch anders. De boer waar ik mijn biologische rund(orgaan)vlees haal, die gooide dat eerst weg. Nu verkoopt hij het aan mij, voor ergens tussen de 2 en 3 euro per kg. Maar voor deze deal maakt hij dus nu kosten. Want, hij moet nu alles wegen, verpakken en opslaan in zijn vriezer. En dus vind ik het niet meer dan normaal dat hij dat met mij verrekend. En die prijs betaald wordt door de zelf samensteller. Het kost moeite, tijd en energie. En dan heb je ook nog leveranciers die het vlees labelen/stickeren en bij jou voor de deur komen afleveren. En dat betaal je. En ik vind, dat moet kunnen. Mensen mogen verdienen aan producten die ze leveren. Mits de kwaliteit fatsoenlijk is.
Door Lizzy
#2380305
En doordat wij niet wensen te betalen, wij zelf samenstellers, krijg je leveranciers die vage producten leveren. Dat is de prijs die wij betalen voor een duppie op de eerste rang. En nogmaals, ik wil daar ver van blijven. Ik wil best betalen. Voor kwaliteit. Ik wil kwaliteit en wil daar best voor betalen. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang, ik wil ook niet dat mijn leverancier spullen uit bakken klauwt die normaal naar de Rendac gaan. Het zijn mijn honden, mijn allerbelangrijkste bezit.
Door labranwk
#2380309
Lizzy schreef: Nou, kennelijk zie ik dat dan toch anders. De boer waar ik mijn biologische rund(orgaan)vlees haal, die gooide dat eerst weg. Nu verkoopt hij het aan mij, voor ergens tussen de 2 en 3 euro per kg. Maar voor deze deal maakt hij dus nu kosten. Want, hij moet nu alles wegen, verpakken en opslaan in zijn vriezer. En dus vind ik het niet meer dan normaal dat hij dat met mij verrekend. En die prijs betaald wordt door de zelf samensteller. Het kost moeite, tijd en energie. En dan heb je ook nog leveranciers die het vlees labelen/stickeren en bij jou voor de deur komen afleveren. En dat betaal je. En ik vind, dat moet kunnen. Mensen mogen verdienen aan producten die ze leveren. Mits de kwaliteit fatsoenlijk is.
Daar heb je absoluut gelijk in en dat ontken ik zeker niet. Echter, het gaat mij in dit stuk om afval, oftewel spul wat normaal in Rendac zou worden verbrand, wat ook nog eens in bulk wordt aangeleverd... De bio-boer waar ik wel eens vlees van krijg (ja ja, ik krijg het soms nog altijd) is nog altijd vriendendienst. Dat wil niet zeggen dat ik er niet voor wil betalen, maar dat dit vaak op een andere wijze ook geregeld kan worden. En de leveranciers die het verpakken, stickeren en weet ik wat meer, ook prima! Maar potverdorie, als ik zie wat mensen neertellen voor wild wat aan het eind van het seizoen vaak zelfs begraven wordt, dan denk ik: zijn we nu echt met zn allen zo gek??
En let wel: vlees wat dus van prima kwaliteit is en niets mis mee is!
Het gaat er niet om dat ik niet wil betalen, maar het gaat mij om het principe van prijs-woekering voor producten zoals karkassen bijvoorbeeld.
Door labranwk
#2380315
Laat ik het anders stellen, want misschien ben ik onduidelijk bedenk ik me nu:

Het karkas waar ik een paar jaar terug nog een euro voor betaalde, is nu ruim het dubbele "omdat het betaald wordt"
Gebruikersavatar
Door nova
#2380491
labranwk schreef: Laat ik het anders stellen, want misschien ben ik onduidelijk bedenk ik me nu:

Het karkas waar ik een paar jaar terug nog een euro voor betaalde, is nu ruim het dubbele "omdat het betaald wordt"

Maar hoe zou je dat willen aanpakken?

Ik weet dat je gelijk hebt  als het gaat om prijs stijgingen. Neem gewoon de ruggen/karkassen van VSE.
De eerste rugstukken  van VSE heb ik besteld via Herby destijds, het waren 3 rugstukken, samen ong. 1 kilo, en  voor de prijs van 1 euro. Nu  de tussenhandel is weggevallen en  heel BP  zelf naar VSE gaat,  betaal je 90 ct voor een kilo ruggen/karkassen.
Ik  heb geen ander adres voor  eendproducten , ben nog steeds blij met VSE,  en ga ik het niet halen en betalen aan de vraagprijs, dan komt wel een ander die het doet .

Voor de eendenvoetjes is een giga afzetmarkt in China, het gaat  toch echt niet allemaal naar de rendac.

Voor kipkarkassen  m zal dit niet opgaan  ;)
Door bloemetje
#2380500
Nee dat gaat t idd niet. Alles word gewoon verkocht! Karkassen en vlees gaan alleen maar naar de rendac als t groen uitslaat.. een euro voor een kg is een doodnormale prijs hoor. Natuurlijk.kan vast voor minder maar wat is er mis met ondernemersgeest?

Werkelijk niks van wat ik jou heb horen noemen met die kwaliteit word weggegooid hoor. Alles word verkocht.
Laatst gewijzigd door bloemetje op di 26 jun 2012, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2380522
De kipkarkassen die ik hier koop gaan normaal gesproken naar de horeca voor de soep. Die zijn dus ook best aan de prijs, maarja, wel altijd supervers en goed bevleesd.

Maar ik begrijp ts wel, toen ik hier in vroegah in de buurt pens ging halen was regelmatig de vraag....neem je alles mee, maken we wel een prijsje en dan had je het over 30 runderpensen voor tien euro. Tegenwoordig zijn ze al wat duurder en moet je bekant 3 weken vantevoren reserveren. En ikheb ook adressen gehad die blij waren dat ze hun afval kwijt konden, wat dan mooi vlees was, maar anders de container inging. Dat kreeg ik voor weinig. Nah, toen er meerdere mensen bij hun aanklopte ging de prijs al vlot omhoog en werd er zet maar steeds meer afgesneden, wat resulteerde in zakken met 2 stukjes vlees en de rest vet en dellen.
Door ulla
#2380572
Ik voer nu 5 1/2 jaar Barf, en denk dat het niet zo zeer de prijzen zijn die zijn gestegen alswel de kwaliteit die vreselijk is achteruit gegaan.

Afsnijsels zouden bij mij minimaal stukjes spiervlees moeten zijn geen lellen en vellen.
Spiervlees is hier spiervlees en ja daar betaal ik voor.
Dat moet ik ook voor mijzelf als ik vlees eet.

::) Ik lees nog eens mijn eerste zin, en ja dan zijn de prijzen voor mij wel gestegen omdat ik goede kwaliteit wil voeren.

Maar is dat niet voor alles zo, dat de prijzen de afgelopen jaar zijn gestegen?
Als ik goed goedkoop kan voeren vind ik dat helemaal prima, maar dat het goed moet zijn staat voorop.
Gebruikersavatar
Door nova
#2380610
Angelique schreef:

Maar ik begrijp ts wel, toen ik hier in vroegah in de buurt pens ging halen was regelmatig de vraag....neem je alles mee, maken we wel een prijsje en dan had je het over 30 runderpensen voor tien euro.
Juist, maar vroegah (lees na invoering van  de brok)  waren er ook veel minder mensen die  rauw voerden  ;)
men raakte de pensen aan de straatstenen niet kwijt.
De afzetmarkt voor de  slachters, poeliers ed, is  heden ten dagen ook vele malen groter geworden.

Vraag en aanbod lopen qua prijs toch  hand in hand  :)
Door haba
#2380638
wat in de destructie-bak gaat word er echt niet uitgehaald voor de verkoop hoor!
er is geen afval meer in de vlees industrie, voor alles is een markt,vroeger waren er meerdere kleinere slachters,die het de moeite niet vonden om voor die paar organen een klant te zoeken. nu zijn er bijna alleen nog maar mega grote slachterijen,die voor alles een klant hebben:pens gaat bijna allemaal naar frankrijk, geelhaar verdween eerst in de vetbak, maar gaat nu naar china, nieren idem dito.afsnijsels van spiervlees, afval?? afsnijsels zijn er in verschillende gradaties, voor de vleeswarenindustrie, varieert in prijs van zon 2 tot 5 euro.er is een verwarring met de term slachtafval, maar hiermee wordt bedoeld het totale pakket wat over is na het slachtten, zoals het totale darmpakket , maar ook alle organen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door