Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gala
#2379786
Hallo allemaal, ik ben Carla en lees al jaren af en toe mee hier  :). Maar nu heb ik dringend jullie hulp nodig.
Heel kort verteld: Mijn Flatcoated teefje Donna  deed anderhave week geleden een soort "aanval" onder het wandelen in het veld. Heel raar, was niet de eerste keer, maar wel de hevigste. Werd een hele zoektocht, dachten aan epilepsie, Energy Induced Collaps, Hartfalen, ... Veeel onderzoeken achter de rug, hartje is gelukkig ok (daar vreesde ik een beetje voor aangezien veel symptonen en steeds meer Flatcoatedes met DCM). Maar goed , we zijn eruit. Donna heeft hyperglycemie, een te lage bloedsuiker, die die aanvallen voroorzaakt, waarschijnlijk ten gevolge van de hormoontjes (oestrogeenintoxicatie). Vandaag werd ze  gecastreerd, ze ligt nog te bekomen nu.
Volgens onze DA moesten we op 2 dingen gaan werken: de castatie die dus net gebeurd is, en ten 2de : voeding.
Ben heel blij met mijn DA, maar op 1 punt valt er niet over die man te spreken... Ik voer dus enkel KVV hoofdzakelijk Carnibest, afgewisseld met Naturis (de zalm en makreel-variant). Ik denk dat hij echt niet weet waar ik het over heb, als ik over KVV begin (zoals veel Belgische DA's). Hij ziet brok als zaligmakend en er valt niet mee te praten.
- Wie kan me zeggen welke voedingsstoffen een teefje van 28 kg nodig heeft? Dan kan ik gaan vergelijken met de KVV die ik nu geef, eventueel gaan mailen met de producent. DA wil de bewijzen zwart op wit (maar heeft me eigenlijk zelf niets gegeven waar ik kan op verder gaan)
- wie weet of hondjes die zelf te weinig suiker aanmaken, extra's nodig hebben? En dewelke?
Nog volgens DA moet ik meer koolhydraten gaan geven ...
Ben nog steeds heilig overtuigd dat vers veel beter is, maar volg hierbij vooral mijn gevoel. Langs de andere kant wil ik mijn hondje eenmaal niet tekort doen en alle kansen geven, en volgens da doe ik haar te kort! Iedereen die me daarover iets kan zeggen, alvast bedankt, want zelf weet ik het niet meer.
Door tomcat
#2379826
Volgens mij heeft een oestrogeen intoxicatie niet zoveel met voeding te maken. Zie het verband niet zo ???, als de oorzaak die hormonen zijn, dan zou het probleem toch moeten oplossen als de hormoonspiegens de komende weken gaan dalen ?  Als het mijn hond was, wachtte ik dat eerst even af.
Door gala
#2379865
[quote="tomcat"]
Volgens mij heeft een oestrogeen intoxicatie niet zoveel met voeding te maken. Zie het verband niet zo ???, als de oorzaak die hormonen zijn, dan zou het probleem toch moeten oplossen als de hormoonspiegens de komende weken gaan dalen ?  Als het mijn hond was, wachtte ik dat eerst even af.
[/quote]
Juist. Heb het misschien niet zo duidelijk geformuleerd. DA dacht aan 2 mogelijke oorzaken: 1. de hormoontjes + 2. de voeding. (of hoogstwaarscgijnljk een combinatie van de 2)
Eerste is dus al aan gewerkt, de castratie werd sowieso toch een noodzaak omwille van steeds terugkerende en heel heftige schijnzwangerschappen. We kunnen idd afwachten hoe de bloedsuiker hier binnen X aantal tijd op gaat reageren.
Dus moeten we nu volgens hem ook aan het 2de punt gaan werken  ...
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2380312
Geen idee hoe het met dieren ziet maar uit eigen ervaring: Mijn BS is ook meestal erg laag. Een bs 's morgens onder de 4 is geen uitzondering. Maar als ik iets met suikers/koolhydraten eet, dan gaat mijn bs wel even omhoog, maar met de snelle koolhydraten zakt deze ook weer vlot. Toen ik ging "Franken" omdat ik moest afvallen, was het begin echt ellende. Maar juist door minder koolhydraten te eten en beter op mijn proteïne te letten, ging mijn bs stabiliseren. Maar nogmaals, geen idee of dit ook met dieren zo werkt.
Door Lizzy
#2380403
[quote="gala"]
Hallo allemaal, ik ben Carla en lees al jaren af en toe mee hier  :). Maar nu heb ik dringend jullie hulp nodig.
Heel kort verteld: Mijn Flatcoated teefje Donna  deed anderhave week geleden een soort "aanval" onder het wandelen in het veld. Heel raar, was niet de eerste keer, maar wel de hevigste. Werd een hele zoektocht, dachten aan epilepsie, Energy Induced Collaps, Hartfalen, ... Veeel onderzoeken achter de rug, hartje is gelukkig ok (daar vreesde ik een beetje voor aangezien veel symptonen en steeds meer Flatcoatedes met DCM). Maar goed , we zijn eruit. Donna heeft hyperglycemie, een te lage bloedsuiker, die die aanvallen voroorzaakt, waarschijnlijk ten gevolge van de hormoontjes (oestrogeenintoxicatie). Vandaag werd ze  gecastreerd, ze ligt nog te bekomen nu.
Volgens onze DA moesten we op 2 dingen gaan werken: de castatie die dus net gebeurd is, en ten 2de : voeding.
Ben heel blij met mijn DA, maar op 1 punt valt er niet over die man te spreken... Ik voer dus enkel KVV hoofdzakelijk Carnibest, afgewisseld met Naturis (de zalm en makreel-variant). Ik denk dat hij echt niet weet waar ik het over heb, als ik over KVV begin (zoals veel Belgische DA's). Hij ziet brok als zaligmakend en er valt niet mee te praten.
- Wie kan me zeggen welke voedingsstoffen een teefje van 28 kg nodig heeft? Dan kan ik gaan vergelijken met de KVV die ik nu geef, eventueel gaan mailen met de producent. DA wil de bewijzen zwart op wit (maar heeft me eigenlijk zelf niets gegeven waar ik kan op verder gaan)
- wie weet of hondjes die zelf te weinig suiker aanmaken, extra's nodig hebben? En dewelke?
Nog volgens DA moet ik meer koolhydraten gaan geven ...
Ben nog steeds heilig overtuigd dat vers veel beter is, maar volg hierbij vooral mijn gevoel. Langs de andere kant wil ik mijn hondje eenmaal niet tekort doen en alle kansen geven, en volgens da doe ik haar te kort! Iedereen die me daarover iets kan zeggen, alvast bedankt, want zelf weet ik het niet meer.
[/quote]

Deze vraag is niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden. Was het zo makkelijk, zouden ze dit boek niet hebben hoeven schriijven

"Nutrient Requirements of Dogs"

Afbeelding

Het lijkt me een goede zaak als jouw dierenarts dat boek maar eens besteld en bestudeerd. Want ik kan de vraag ook andersom stellen. Heeft jouw DA wetenschappelijk bewijs voor zijn brokjes en voor zijn menu (dat gewoon een aanfluiting is en zeer zeker veel meer voedingsstoffen tekort komt dan een goed samengesteld barf menu).

Om de glucose spiegel te reguleren (en de vraag is inderdaad nog maar zeer of dat nodig is), moet je juist geen koolhydraten voeren, al zeker geen snelle koolhydraten zoals witte rijst, moet je juist uitkijken met koolhydraten en ook met vetten. Eiwitten hebben geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Maar dat heb ik allemaal al beschreven op het Flatcoated forum. Ik heb je daar ook beschreven wat je in mijn ogen moet voeren.
Door Lizzy
#2380406
(overigens heb ik dit boek wel gelezen. En mijn huiswerk gemaakt. En berekeningen gemaakt voor calcium, fosfor, vitamine A, D en E, B's, etc). En kan ik met een gerust hart zeggen dat een barf menu waarin je tenminste 4 diersoorten afwisselt, waarbij je 40% a 50% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% andere organen), de rest spiervlees en als extra's rauwe eieren en vette visjes voert (bijv. 2 sardientjes per week) je hond alles binnen krijgt wat hij nodig heeft, qua calcium, fosfor, aminozuren, vitamines, andere mineralen en sporenelementen). Ik heb jou iets afwijkende percentages opgegeven vanwege de hoeveelheid vet maar in feite zou je ook prima deze percentages aan kunnen houden).
Door ands
#2381114
[quote="ands"]
Welk flatcoated forum,want op http://bijzonderbizar.blogspot.be/2009_ ... chive.html vind ik het niet terug.

Op hondenvrienden.be is ernog een hond met problemen met hypoglycaemie die bij dat menu baat zou kunnen hebben http://bijzonderbizar.blogspot.be/2009_ ... chive.html
[/quote]

Mag me hier geen directe linken plaatsen.  Alle linken die ik gisteren plaatste zijn verdwenen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door