Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2361740
Ik ben op zoek naar tips over de "ondergrond" voor de KVV en barf.
Tot nu toe hebben we van alles geprobeert:
Bakjes
Grote bakjes
Platte borden
Grote platte borden
Placemats
Maar tot nu toe wordt al het eten eerst van de placemat/bord etc gesleept om het vervolgens o de keukenvloer op te eten. Eentje is er mee begonnen en binnen zeer korte tid nam de rest het over. Nu zitten we dus met 5 ragdolls die de keukenvloer beleggen met vlees ;-)
Bij wie is hun poezenbeest wel zo netjes om van het bord/kleed/placemat oid te eten?
Laat ff weten, ik zou graag de keukenvloer wat schoner houden zonder 3-4-5 keer per dag te moeten dweilen ;-)
Alvast bedankt voor reacties,
Elise
Door Too
#2361813
Ieder een schaaltje op een eigen theedoek [in 2-en gevouwen] is tot dusver t meest succesvol
Mij leken placemats zo handig : even door een sopje en klaar, maar de meiden vinden/vonden dat te glad en niet fijn met als gevolg dat de dikke buiten op de kokosmat ging zitten eten en de spicht haar hap naar de douchemat versleepte
Zeker vleesbot wordt nog altijd uit de bak gehengeld maar ze blijven [bijna] altijd op hun eigen lappie
Gebruikersavatar
Door koekje
#2361878
Ja, dat kan.

Hier eten ze van een vrij groot bakje (Action) dat op een speciale placemat van het kruidvat staat. Die placemats zijn wasbaar en dus niet van glad plastiek. 1x in de week gaan die in de was, de bakjes gewoon dagelijks.
Ze aten niet vanzelf van de vreetkleedjes, het aanleren van het commando 'nee, op je kleedje' was ervoor nodig.

En verder rust in de tent tijdens etenstijd, ieder een eigen plekje, bij voorkeur met de ruggen naar elkaar toe en op een rustige plek (niet in de loop, naast raam of deur).
Door Too
#2361920
Elise Lecarme schreef: Dus dan zou het makkelijkste zijn gewoon een hele stapel theedoeken op de markt, bij "de matroos" de Action of waar ze maar goedkoop zijn. En dan de maaltijd gewoon O de theedoek leggen?
Yup , vind ik wel zo makkelijk al krijgen ze t bij mij wel in een bakje aangeleverd
Enige 'dingetje' is t spoelen/weken, als ze echt ranzige dingen hebben gegeten [bv hazenkarkas] of erg hebben lopen smotzen zet ik de doeken even in een emmertje water om te weken [eens in de x tijd doe ik een hete vreetdoeken-was]
T water schijnt dan echt heel erg lekker te ruiken......... de natte lappen worden uit de emmer gesleurd en naar de eetplek gebracht
De eerste keer stond t emmertje in de keuken.... emmer omver, enorm waterballet.. nu staat ie in de douche dan hoeft ze er niet zo ver mee te sjouwen :D [als ik een heel georganiseerde bui heb zet ik t emmertje in de wc, da's de enige afgesloten ruimte]
#2362029
Ik doe het ook op kleedjes. Die was ik gewoon minstens een keer in de week en zeker nadat ze iets bloederigs of sterk ruikends (zoals vis) gegeten hebben.
Heb het net uitgelegd in het topic over: waar eet je hond? Staat onder discussie barf.
Ik gebruik handdoeken.  Niet te groot formaat maar ook niet die hele kleintjes. Ik plooi ze nog een keer dubbel en dan hebben ze een vierkant van ongeveer 40x40 cm.  Hun bakje gaat daar dan in een hoekje bovenop.  Ik heb bruine aardenwerken bakjes van zo'n 15cm doorsnede met een lage rand.  Die zijn normaal voor crème brulée in de maken geloof ik.  Ik heb daar in nagellak de beginletter van de kat zijn naam op getekend omdat ik het beneden afweeg en boven nog wil weten wat nu voor wie is.  En als er iets over blijft kan het in dat bakje terug in de koelkast zodat ik de volgende maaltijd nog weet wie er wat overgelaten heeft en daar rekening mee kan houden.  Ik vind dat ideaal, aardewerk geeft geen smaak af en ze zijn ook erg gemakkelijk af te wassen. 
Zeker bij katten is het in mijn ogen wel belangrijk om met bakjes te werken zodat je het dooivocht ook kan aanbieden.  Veel van de taurine in het vlees gaat namelijk verloren in het dooivocht. Door dat erbij aan te bieden krijgt de kat het alsnog binnen en bovendien vinden die van mij het heerlijk en is het toch weer extra vocht, wat nooit kwaad kan.  Als Luis over iets twijfelt of hij het wel lust gaat het met dooivocht erbij meestal wel binnen.  :biggrin2:

Ik had ook gedacht dat ik het mijn katten zou moeten aanleren om op het kleedje te blijven. Gewoon vlees steeds terugleggen op de goede plaats werkt wel, heb ik in het verleden gemerkt.  Toen gaf ik soms rauwe kippenpoten om af te kauwen en daar gingen ze eerst ook mee slepen.  Steeds terugleggen werkte echt wel na een tijd.
Ik gaf ook al geruime tijd wat barfhapjes als extra naast de brok voor ik echt kon gaan barfen en dat gaf ik gewoon voor de kat zijn neus, op de grond.  De kat die er dan het meeste wilde mee gaan slepen (die ook wel gromt als je naar hem kijkt tijdens het eten, dus erg beschermend is) heb ik toen een heel apart hoekje in de kamer gegeven en toen al geleerd op een handdoek te eten.  Hij kreeg zijn brokken toen ook uitgespreid over de handdoek want uit een bakje schrokte hij veel te hard. Voor hem was het dus al normaal om op de handdoek eten te krijgen.

En nu hebben ze ieder hun eigen plekje, en weten dat ook. Dat verschaft zekerheid en ze weten dat er niemand anders op hun plekje mag komen.  Als ze toch zouden gaan slepen met het voer, ga ik het afnemen en terugleggen. Maar dat hebben ze dus niet gedaan. Die barfhapjes voorheen gingen ze ook niet meer slepen, aten het gewoon waar het gegeven werd. Het waren dan ook maar kleine stukjes, dus niet veel reden om mee weg te lopen. 
En nu op die kleedjes vinden ze dat wel handig omdat het niet wegglijdt zoals op de vloer. Ik heb al gezien dat als er een stukje vlees toch toevallig naast het kleedje beland, het er terug opgetrokken wordt. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 06 jun 2012, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jota
#2365512
Sfida krijgt haar kvv in schaaltjes die ik een keer bij AH heb gekocht. Wat dieper met kleine oortjes, wat ik op een langwerpig dienbladje zet. Er wordt hier niet echt geknoeid  8)
Door Mary
#2367411
Bij mij eten ze gewoon van mijn eigen servies, broodbordjes en soms een groot plat bord, wordt toch weer schoon in de afwasmachien!
Met stukjes kippennek gaan ze wel slepen ja, dat moet ik nog afleren...en bij mijn vorige kat gooide ik zijn kippevleugel gewoon maar op de grond, fletsh! Want hij at het toch nooit van het schaaltje waar ik het op gaf. Dan een sopje of zo'n hygienisch doekje en klaar. Heb wel een makkelijke vloer, zo'n epoxy gietvloer, die ze ook in de gamma enzo hebben, zeer aan te bevelen voor deze praktijken!
Door tomcat
#2367537
Tom eet in de (open) keuken.  Zijn bakje (aardewerk, plat met een klein randje) staat op een klein schoonloopmatje.
Dat matje kan zó de wasmachine in, schuift niet weg (onderkant is rubber) en is aan de bovenkant lekker stroef.
Sardientjes en kuikens eet hij buiten in de tuin, daar gaat hij mee gooien en slepen en dat wil ik niet in mijn keuken. ;)
#2374104
Hier hebben ze aardewerk bakjes. Ze eten 2 aan 2, Knor en Eppo op de overloop (kurkvloer), de Gnurkels samen in de betegeld waskamer met de deur op slot (anders breken ze 'm open en vreten het eten van Knor en Eppo op).
Ze slepen beperkt met hun eten, ze gaan er zeker niet het hele huis mee door. Na het eten dweil ik op de etensplekken en is het weer schoon. Minstens 1x pw gaat de stoomreiniger er dan nog overheen. Ik vind eht zelf zo makkelijker dan met vreetkleedjes, dat werkte voor mij en de katten slecht.
#2379318
Ik heb het geprobeerd op een placemat. De katten vinden het prima.
Wijzelf hebben er meer moeite mee. Wat een ellende dingen. Misschien dat ik het nog op een 'vreetkleedje' probeer.
En dit na elke maaltijd even in kokend water zet ofzo?
En anders na de maaltijd dweilen.
Ik ben altijd wel benieuwd hoe jullie dan dweilen? Waarmee en de dweil gelijk in de was, of kook je dit eerst uit.
Het is voor mij nog allemaal vrij nieuw :-[
Ik ben altijd zelf wel voor de proefdiervrij spullen.
Ik heb nu Bio-D Desinfectant Eucalyptus gekocht. Geen idee natuurlijk of dat dit afdoende werkt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2379378
De vreetkleedjes van Ot en Sien komen van het kruidvat (speciale dierenplacemats van stof). die gaan eens in de zoveel tijd in de witte was (iets heter dan de gekleurde was). Ik week ze niet voor en kook ze zeker niet uit.
Dweilen met allesreiniger en een mop. Die wordt ook niet uitgekookt, maar uitgespoeld. Je huis desinfecteren is echt niet nodig.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door