Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#235178
Hallo, :)
Hebben jullie een idee hoeveel taurine een kat minimaal per dag nodig heeft? En wordt er extra aangeraden wanneer een dier last heeft van zijn ogen of hart? Zo ja, hoeveel zou hij dan minimaal binnen moeten krijgen? Op dit moment eet onze oude kat namelijk (nog) brokken omdat het nog niet gelukt is hem op versvlees over te zetten (zie eerder topic 'versvlees koken'). Omdat hij helemaal niet actief meer is eet hij minder dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik heb berekend dat hij nu zo'n 90 mg taurine per dag binnenkrijgt. Maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat een kat minimaal zo'n 140 mg zou moeten krijgen per dag, klopt dat? Toen we laatst bij de dierenarts waren zij ze namelijk dat zijn ogen wat achteruit gingen maar dat dat wel normaal was bij een ouder dier... :-\
Door Kefraya
#235334
Hoi Amber,

waarschijnlijk weten de experts op dit forum er nog meer van, maar volgens mij wordt er voldoende taurine aan blik en brok toegevoegd.
Vers vlees bevat altijd taurine, maar dat verdwijnt door het koken, vandaar dat het bij blik en brok weer toegevoegd wordt.
Wel was taurine in de begintijd van kattenvoer een onbekend iets, waardoor katten die de eerste jaren blikvoer aten massaal hartproblemen kregen en blind werden. Dat is nu geen probleem meer.
Oude katten kunnen inderdaad minder gaan zien. Hoe oud is je kat?

Groet,
Liesbeth
Door amber2
#235443
Dank je voor je reactie! ;)
Onze kat is inmiddels 15 jaar oud. Maar het punt is dus dat hij minder eet dan door de fabrikant wordt aanbevolen en volgens mij is de toegevoegde hoeveelheid taurine echt minimaal. Daarbij zal hij, omdat hij oogproblemen heeft (misschien wel door een taurine-tekort..?) waarschijnlijk sowieso behoefte hebben aan extra taurine denk ik (aan honden met hartproblemen wordt immers ook vaak aangeraden om extra carnitine en taurine te geven). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat katten 'in de natuur' zo'n 600 mg taurine binnen krijgen per dag. Dit is wel een heel groot verschil met wat ze binnenkrijgen met 'fabrieksvoer'..., nml. 60-180 mg p/dag. ??? Ik ben benieuwd wie mij hier meer over kan vertellen!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#235494
Je zou kunnen kijken of je kat rauwe hart wil eten , hart is namelijk een hele goeie taurine verstrekker.
Dat zou een goeie oplossing zijn als je bang bent dat hij te weinig binnen krijgt.
Door Kefraya
#237031
amber2 schreef: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat katten 'in de natuur' zo'n 600 mg taurine binnen krijgen per dag. Dit is wel een heel groot verschil met wat ze binnenkrijgen met 'fabrieksvoer'..., nml. 60-180 mg p/dag. ??? Ik ben benieuwd wie mij hier meer over kan vertellen!
Hoi Amber,

ik heb de volgende site gevonden waarop heel veel info over taurine, plus een schemaatje met van alle vleestypes precies hoeveel taurine ze bevatten:
http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_chmr.htm
Door amber2
#237508
He wat goed zeg, dankjewel! :) Staat inderdaad heel veel interessante info op. Alleen jammer dat ze niet precies een hoeveelheid aangeven hoeveel mg taurine een kat per dag minimaal binnen moet krijgen. Er staat alleen aangegeven hoeveel het voer per kg droge stof aan taurine moet bevatten; maar ja, dan moet je natuurlijk wel weten van welke hoeveelheid voer per kat per dag ze daarbij uit gaan...
Rauw hart bijvoeren is jammergenoeg geen optie omdat onze kat niet tegen rauw vlees kan doordat hij zijn hele leven brok en blik heeft gehad.. :(
Gebruikersavatar
Door sylvia
#237532
amber2 schreef: He wat goed zeg, dankjewel! :) Staat inderdaad heel veel interessante info op. Alleen jammer dat ze niet precies een hoeveelheid aangeven hoeveel mg taurine een kat per dag minimaal binnen moet krijgen. Er staat alleen aangegeven hoeveel het voer per kg droge stof aan taurine moet bevatten; maar ja, dan moet je natuurlijk wel weten van welke hoeveelheid voer per kat per dag ze daarbij uit gaan...
Rauw hart bijvoeren is jammergenoeg geen optie omdat onze kat niet tegen rauw vlees kan doordat hij zijn hele leven brok en blik heeft gehad.. :(
Hoi Amber, waarom zou je kat niet tegen rauw kunnen omdat hij brok en blik gehad heeft?
Het kan zijn dat je kat even moet ontgiften dat is helemaal niet raar.
Als je brokken geeft en blik hoef je ook geen taurine bij te voeren dat heeft de fabrikant er al in gedaan.
Door amber2
#237551
Onze kat blijkt inmiddels een te zwakke maag en darmen te hebben om rauw vlees nog te kunnen verteren; het komt er altijd binnen een half uur weer uit (overgeven dus; zie ook eerder thread 'versvlees koken'). Ook langzaam overschakelen door het eerst te koken werkt niet, als het maar enigzins rauw is komt het er direct weer uit helaas... Dus we zijn gestopt om dat te proberen; hij is al oud en niet meer supergezond en doet het opzich vrij aardig op zijn huidige brok (royal canin). In principe zou ik dan dus geen taurine bij hoeven te voeren alleen eet hij maar de helft van de aanbevolen dosering dus twijfelde ik of hij daarmee wel genoeg taurine binnenkrijgt. Helaas ben ik er nog niet achter wat een kat minimaal aan taurine moet binnenkrijgen, en specifief bij oogklachten zoals onze kat heeft.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#237798
amber2 schreef: Onze kat blijkt inmiddels een te zwakke maag en darmen te hebben om rauw vlees nog te kunnen verteren; het komt er altijd binnen een half uur weer uit (overgeven dus; zie ook eerder thread 'versvlees koken'). Ook langzaam overschakelen door het eerst te koken werkt niet, als het maar enigzins rauw is komt het er direct weer uit helaas... Dus we zijn gestopt om dat te proberen; hij is al oud en niet meer supergezond en doet het opzich vrij aardig op zijn huidige brok (royal canin). In principe zou ik dan dus geen taurine bij hoeven te voeren alleen eet hij maar de helft van de aanbevolen dosering dus twijfelde ik of hij daarmee wel genoeg taurine binnenkrijgt. Helaas ben ik er nog niet achter wat een kat minimaal aan taurine moet binnenkrijgen, en specifief bij oogklachten zoals onze kat heeft.
O ja, sorry nu ik het lees weet ik dat je het al eens had opgeschreven.
Inderdaad dan kun je niet over op vers, maar zou je wel taurine moeten bijgeven dan, is het niet zo dat hij gewoon eet naar wat hij nodig heeft? oudere mensen eten namelijk ook veel minder mede omdat ze minder energie gebruiken.
Door Kefraya
#237936
amber2 schreef: Helaas ben ik er nog niet achter wat een kat minimaal aan taurine moet binnenkrijgen, en specifief bij oogklachten zoals onze kat heeft.
Hoi Amber,

wat heeft je kat dan voor oogklachten? In een eerdere mail schrijf je dat de dierenarts denkt dat het door ouderdom komt. Het lijkt me zinvol om eerst de aard van de klachten vast te stellen en dan te bekijken of extra taurine nodig is.
Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van veel extra's aan oude katten te geven, omdat het vaak een belasting is voor dieren van wie stofwisseling en dergelijke toch wat afwijkt van jonge katten. Misschien kun je je vraag eens verplaatsen naar 'medisch', zodat de dierenarts op dit forum wat advies kan geven?
Door amber2
#238579
Ja, of het een naam heeft weet ik eigenlijk niet. Maar de dierenarts zij dat zijn ogen een beetje troebel werden (PRA dus waarschijnlijk..?) waardoor hij minder goed kon zien, maar dat dat dus meer voorkomt bij oudere katten. Verder zijn we daar toen niet op ingegaan en zij zei er verder ook niets over. Later, toen ik las dat voldoende taurine heel belangrijk is om oogproblemen te voorkomen, bedacht ik me dus dat onze kat misschien de afgelopen jaren wel onvoldoende taurine binnen heeft gekregen omdat hij minder eet aan brok dan de aanbevolen hoeveelheid. Zoals je al zegt Sylvia heeft hij inderdaad qua energie ook veel minder nodig hoor want hij blijft goed op gewicht. Maar ik dacht altijd dat de behoefte aan vitamines/mineralen wel gelijk blijft bij een ouder dier..? En daar krijgt hij dus nu ook maar de helft van binnen, waaronder dus ook taurine. Maar ik had er inderdaad nog niet aan gedacht dat je aan de soort oogklacht misschien zou kunnen zien of dit wellicht veroorzaakt is door een taurine-tekort, en of het bijgeven van taurine dus zin zou hebben in dit geval! Misschien moet ik m'n vraag toch nog maar even bij 'medisch' zetten dan..! ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door