Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maryon
#2377758
Hoi Allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Maryon, getrouwd, kids en een Border Collie Arthur van 4,5 maand. Ik wil graag overstappen op Barf, ben net met KVV begonnen. Ik ben nog zoekende  in het zelf een menu samenstellen. Ik vind het eigenlijk best lastig. Morgen worden er 2 lammeren geslacht bij een vriend van mij. Natuurlijk wil ik daar graag vlees van, ik weet alleen niet zo heel goed wat voor vlees daarvan geschikt is voor Arthur. Kunnen de ervaren Barfers mij vertellen welke stukken vlees geschikt zijn? Kun je bijvoorbeeld ook orgaanvlees geven van een lam of mag dat alleen van rund?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2377760
Welkom!

Natuurlijk mag je organen van lam voeren, graag zelfs. Hart, lever, nier, pens, long, strot en luchtpijp, hersenen (wordt meestal met kop en al gegeven, maar dat is nog te hard voor een beginnend barfer), milt, tong, testikels enz... 
Spier kan je natuurlijk ook gebruiken, wat ze maar over hebben. 
Van vleesbot hangt het er vanaf hoe oud de lammeren waren.  Of de ribben zacht genoeg zijn, en de staart of nek.  Meestal wordt de hardheid getest met een snoeischaar, maar voor een beginnend barfer zijn al deze botten eigenlijk te hard.  Als je zou kunnen kan je ze natuurlijk wel bijhouden tot je hond eraan toe is, op voorwaarde dat ze zacht genoeg zijn. 
Dragende botten (poten) kunnen enkel van het zuiglam gevoerd worden en zijn deze lammeren dus zowiezo te hard.

Als er wat in dit lijstje staat dat je zelf niet zou willen voeren, of de botten die te hard zijn als je ze niet kan bijhouden, kan je ook altijd wat aanbieden in de vraag en aanbod.  Kan je altijd wel iemand  uit je buurt gelukkig mee maken. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 23 jun 2012, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Maryon
#2377773
Bedankt voor je reactie! Ik heb gelukkig redelijk wat plaaats om het op te slaan, als de lammetjes morgen geslacht zijn gaan we inventariseren wat er nog over is en laat ik het hier zeker even weten zodat mensen uit de buurt daar misschien wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2377787
hoe oud is het lam?
is het nog mega jong, dan lekker alles zelf houden en invriezen!
bot, kop ed van jonge lammeren(zuiglammeren) zijn mega mals!
Door Maryon
#2377796
Ze zijn  niet mega jong, denk een maandje of 4, dus zeker geen zuiglam.  Tot welke leeftijd van een lam kunnen de botten eigenlijk gevoerd worden?
Als ik het nog een jaarin moet vriezen,maak ik er liever iemand blij mee, weg gooien is ook zo wat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door