Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Larkin
#2377510
In normaal droogvoer zit je met deze verhouding die vaak bovenmatig hoog zijn of compleet uit proporties..........
Hoe zit dat met kvv zoals bijv tammenga?
Is fosfor een toevoeving die je alleen maar in brok zit??
#2377520
Ca/F moet op de verpakking staan. Geen idee wat de verhoudingen van Tammega zijn maar dat moeten zij weten. Ca/F wordt in verse voeding altijd bepaald door vlees (dat vooral fosfor en geen calcium bevat) en bot (dat vooral calcium bevat). Of een calcium supplement. Maar een KVV met calcium supplement vind ik sowieso minderwaardig aan gemalen bot.
#2377527
Bij tammenga staat gewoon de verhouding wat erin zit op de site vermeld.....
Maar halen ze uit elk bot calcium? En waar halen ze fosfor uit dan? Wat zou je moeten mijden met een hond die groeipijnen heeft en wat zou je aanraden?
#2377585
Heeft je hond groeipijnen?
Wat dat is werkelijk een andere vraag dan die je hier stelt.

Een normale gezonde hond krijgt een goede verhouding binnen bij een goed menu.  Fosfor uit vlees en bot, calcium enkel uit bot.  Of Tammenga een goed menu heeft, weet ik niet.

Maar als je hond groeipijnen heeft kan je beter die vraag stellen: wat voer je aan een hond met groeipijnen? (dus je titel veranderen). Zodat men daarop antwoord geeft en je werkelijk verder helpt. 
En dat zal dan het gemakkelijkst zijn als je zelf gaat samenstellen (dus komt je topic bij barf ipv kvv).
En dan ook even goed inlezen in de basisbeginselen van barf (topics in de bib en de handleiding op de website) zodat je die al kan volgen.  Met een specifiek dieet voor groeipijnen kunnen anderen (zoals vb Lizzie) je vast wel verder helpen. 
Je kan ook blijven vertellen hoe het gaat en dan helpen ze mee opvolgen tot je hond weer helemaal van zijn pijn af is. ;)

Succes!
#2377726
[quote="Lizzy"]
Ca/F moet op de verpakking staan. Geen idee wat de verhoudingen van Tammega zijn maar dat moeten zij weten. Ca/F wordt in verse voeding altijd bepaald door vlees (dat vooral fosfor en geen calcium bevat) en bot (dat vooral calcium bevat). Of een calcium supplement. Maar een KVV met calcium supplement vind ik sowieso minderwaardig aan gemalen bot.
[/quote]

Kun jij mij vertellen welk vlees en bot dan geschikt is voor een hond met groeipijnen en welke je beter niet kunt geven?......advies van de DA is kleine basis speciale brok voor zekerheid juiste mineralen en vitamine en de rest aangevult met enkelvoudig vlees.....hoeveelheid onbeperkt voeren met je ogen.
#2377784
Mijn advies? Ab-so-luut geen brokken.

Naast het genetische/erfelijke component is brok groeipijn veroorzaker nummer 1.

Wat je nodig hebt bij groeipijn: weinig calcium en weinig calorieen.

Het beste stel je zelf samen en geef je tijdelijk aangepaste percentages : 20% vleesbot (en dan liefst vleesbotten van kleine dieren, vleugels en karkas, geen nek), 20% groenten, 30% pens, 10% orgaanvlees, 15% spiervlees en 5% vis gaan voeren. Want ik denk persoonlijk dat je niet alleen naar Ca/F moet kijken maar ook naar kcal. En volgens mij moet je een hond met groeipijn minder kcal geven, vandaar meer groenten en meer pens.

Bandit heeft ook een speciale KVV ontwikkeld voor honden met groeipijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 23 jun 2012, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2377816
Ik sluit mij bij Lizzy aan : brokken doen hier geen goed aan.

Uit eigen ervaring bij mijn mastiff reu (groot ras dus ) heb ik het beste en snelste resultaat bereikt door zelf zijn dieet samen te stellen in de volgende verhoudingen :

25 % vleesbot ,40 % orgaan ( inclusief lamspens ,want runderpens geef ik eigenlijk nooit)
15 % spiervlees ,20 % groenten en dan elke dag een visje .
De verhouding vleesbot /spier is dan 40 % en 60 % orgaan en groente.

Ook heb ik hem een korte periode Bandit gegeven ,deze heeft een speciale samenstelling voor honden met groeipijnen.
Het resultaat was er al snel.Binnen een week.

Het principe is idd. om tijdelijk wat minder vleesbot en spiervlees te geven en veel meer groente en pens.
Ik heb ongeveer de prooidierverhoudingen aangehouden.

Toen hij in het begin zelfs heel erge groeipijnen had heb ik de volgende verhoudingen ong.max.10 dagen gegeven:
de verhouding bot+spiervlees  max. 30 % ,de rest is orgaan en vooral pens en groenten 70 %

Het manken ging vrij snel over en binnen 2 maanden kon ik hem weer de gewone barfpercentages geven.
Hij heeft sindsdien nooit meer gemankt en heeft nergens meer last van.

Ik heb ook al die tijd rustig met hem gewandeld ,rechtlijnige beweging dus en niet laten spelen en geen plotselinge bewegingen.

Ik weet zeker dat ik met brokken lang zo snel dit goede resultaat niet had gehad .

Bovendien is calcium uit brok een kunstmatige ,daar moet je voorzichtig mee zijn met groeipijnen
#2377887
Bandit is een kvv. Even op googlen, dan kom je er wel op uit.

In nekken zit meer calcium dan in karkas.

Duif eten vele honden niet. Je kan het proberen natuurlijk, zeker bij een pup.
Parelhoen en kwartel zijn ook goed te knagen en redelijk verkrijgbaar.
Voor vlees kan je ook nog kalkoen geven, maar dat is vrij hard van bot los van de nekken (en die mogen dus niet), zelfde voor gans (maar daar is het nu het seizoen misschien niet voor).
En dan konijn natuurlijk, das ook heel mooi zowel voor bot als voor vlees.  Haas heeft meestal nogal hard bot.

Ik zou eerder verse vis geven ipv visolie.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 23 jun 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2377946
[quote="pearlsofpassion"]
Waar woon je ergens?
Konijn wordt vaak via barfplaats (verzamelplaats) aangeboden. Kwartel is iets moeilijker en ook erg duur, maar lupa en kiezebink hebben ze wel.
[/quote]

Woon in Schildwolde prov Groningen....
#2377961
[quote="pearlsofpassion"]
Oh ok, dan kan ik je persoonlijk niet helpen.  Ik woon in belgie. :)
Maar je kan altijd eens rondkijken in de verzamelplaats.  Er zijn altijd wel mogelijkheden. ;)
In groningen zijn er ook wel veel mensen die al eens iets regelen.
[/quote]

Zag net een topic staan waarop ik heb gereageerd dus misschien toch wat via Lupa bestellen even afwachten....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door