Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2377679
Winston heeft nu al bijna 5 weken een hotspot op z'n wangen en het geneest maar niet  :(.

Hij is nu 18 maanden en heel gevoelig voor tekenbeten.
Geen middeltje hielp ,dus een Scalibor tekenband omgedaan .Deze hielp wel.

Toch heeft hij nog een tekenbeet opgelopen rond de plek van de hotspot op de linkerwang.
Ook aan de rechterwang ontstond een zelfde soort hotspot ,precies langs de randen waar de Scalibortekenband zat.
Vermoedelijk reageerde hij op die Scaliborband.

Ik was er snel bij ,heb de nodige gebruikelijke huismiddeltjes toegepast ,maar uiteindelijk was de infectie te erg.
Hij was er ziek en koortsig van.

Dus naar de DA.Alles kort geschoren.
Hij heeft eerst een AB-kuur gehad (Doxoral)van 14 dagen vanwege een Lyme-besmetting .
Wondontsmetting met Malaseb shampoo en Hydrocortisonzalf smeren.
Allemaal troep wat ik normaal nooit gebruik voor een hotspot,maar hij was zo ziek van die ellende ,niets hielp.
Hij lag maar zielig te zijn.

Nu zijn we 5 weken verder en de hotspot geneest nog steeds niet,er is zelfs nog geen korstje opgekomen.
Hij krijgt nu weer een AB-kuur ,deze keer Clavubactin

De andere wang ziet er iets beter uit ,maar voelt nog steeds schub-achtig aan en de huid bij de plek is zo dik als een schoenzool en erg bobbelig

De Scaliborband heeft hij uiteraard nooit meer omgehad ,maar het geneest dus echt niet.
Hij krabt er niet aan ,dus erge jeuk geeft deze hotspot niet.

Ik zou niet meer weten wat ik eraan kan doen en wat de oorzaak zou kunnen zijn ?
Winston eet en drinkt wel ,maar happy is ie allerminst  :(

Zo ziet het er nu nog uit (vlak voor de wondverzorging )

Afbeelding

Afbeelding
#2377691
Ow wat pijnlijk!!!!!!!
'k Heb één keer te maken gehad mete en hotspot en wat hier erg goed hielp, was Surolan. Een milde oorzalf (mag ook gebruikt worden bij zogende teefjes) met antibiotica en een drupje cortisol. Deze verlichtte de pijn en heeft héél spoedig herstel ingezet.
Beterschap!
#2377696
Oei....kweet niet of 't zal helpen voor zo'n grote plek, maar ik heb voor kleinere hot spots wel is van die medicated talkpoeder er op gedaan en dat hielp wel.
Afbeelding
Er word ook wel dat  Athlete's Foot powder gebruikt..
Succes er mee...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2377699
He bah ziet er niet helemaal lekker uit.
Maar het is in ieder geval niet groen, dat scheelt al.
Het verhaal van Kaio ken je al  ;). Ik moet zeggen dat het bij Kaio ook lang duurt. En ook bij hem is het meer dan een hotspot. Het zijn echte diepe ontstekingen. En als je het mij vraagt is dat bij jouw hond ook, het ziet er ook dikker uit. Kaio had aan zijn staart niet zozeer jeuk maar vooral heel veel pijn. De spot die hij op zijn schouder/nek had, zitten nog steeds wat korstjes op en is nog steeds wat bobbelig, maar verder helemaal genezen en deze is ook van zeker een maand geleden.
Verder hebben we zijn staart maar een paar dagen ontsmet (toen het echt groen was) daarna met weinig groen alleen met water gedept en afgedroogd en daarna de dermiel wondzalf erop gesmeerd, daarna hebben we alleen nog maar de zalf gesmeerd. Misschien dat het beter kan zijn om er niet te veel aan te doen zodat het niet iedere keer weer open raakt? Ik vind de wond er nl heel schoon uit zien, zou het niet gaan irriteren met ontsmettingsmiddelen ed.

Wat op de verpakking staat van de dermiel zalf in het kort: bevordert genezing van slecht helende en/of onstoken wonden. Verzachtende en beschermende werking op beschadigde en geirriteerde huid. Op basis van honing en etherische olien, en heeft ook een ontsmettende werking.
Misschien iets voor jou hond?

Verder heeft Kaio er ook AB bij gehad, eerste wond 10 dagen en met de staart 14 dagen. Wel heeft hij 2 x een ander soort AB gehad, nl cephalexine, google verteldtdat dat bij huidinfecties wordt gegeven.
De wond op zijn staart zit onder de korstjes en is nog gevoelig maar is niet meer open of vochtig.
Oja hij heeft ook metacam gehad als pijnbestrijding, maar daar zijn we al eerder mee kunnen stoppen dan met de AB.

Sterkte met hem en vooral veel beterschap! Het zit ook op zo'n lastige plek wordt nog een broeieriger met dat oor daar.
#2377783
Ja ,het zit zeker op een vervelende plek  :(
er kan ook geen comfy-kap omheen ,daar wordt hij ook gestoord van en lichtelijk paniekerig.

Vorige week was die plek overigens ook groen ,
er zaten ook vliegen bij .

Het rare is dat het niet echt geneest.De genezing staat als het ware stil.

Ik heb al veel hotspots gezien en meegemaakt ,maar dit lijkt misschien toch iets anders?
Er komt ook niet echt een korstje op.
Het zijn idd.diepe ontstekingen en ik snap echt niet meer hoe dit ontstaan kan.
De gewone huismiddeltjes hebben in dit geval ook niet geholpen.

Ik twijfel nu ook of dit onstaan is door een allergische reaktie op die Scalibor-band. :-\
Die heb ik direct afgedaan bij de eerste verschijnselen ,dus dat zou al effect moeten hebben.

Zou dit afkomstig kunnen zijn van een andere contact-allergie?
Bijvoorbeeld bloeiende grassen?
Ik hoop het niet ,want hij zit de hele dag in de tuin in dat soort grassen  en in de dagelijkse wandelingen ook.

Ik ga eens googelen op die medische talkpoeder die Dory aanraadt.
Ik heb er misschien iets dergelijks voor gebruikt ,dat is Unicura talkpoeder ,maar die hielp deze keer ook niet.

Honing zalf durfde ik niet te gebruiken ,de wond was te erg ontstoken en bloederig.
Zodra er een korstje opkomt durf ik dat pas te gebruiken.

Maandag moet ik weer voor controle naar de DA,dan is de Clavubactin-kuur ook weer voorbij.

Ik zal es kijken naar jullie tips en deze voorleggen aan de DA.

Het rare is dat de huid zo vreemd dik leer-achtig aanvoelt ,met veel bobbeltjes .

Het lijkt ook minder te jeuken dan "gewone "hotspots.
Z'n oor schuurt er ook elke keer langs ,misschien dat dat ook niet bevorderlijk is voor de wondgenezing.

Bedankt iig voor alle tips !
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2377803
De zalf mochten wij gewoon op de open wond gebruiken, van de DA gekregen.
Ik kan me indenken dat in zo'n wond meer een bacteriele infectie is en dat oor dat eroverheen hangt houdt het ook nog een lekker warm en broeierig. Fijn voor de bacterien. Het kan niet op de lucht drogen. Ik denk dus idd dat dat niet bevorderlijk is.  :-\
Ik kan me ook denken dat grassen ook niet bevorderlijk zijn voor zo'n wond, de huid ligt open en is gevoeliger.
Trouwens over grassen gesproken, er zit toch geen grasaar in die is gaan ontsteken of zoiets?

Ik had zelf dit ook nog gevonden op internet
https://animalhealth.pfizer.com/sites/p ... venia6.pdf (bevat ranzige plaatjes hoor)
Door Bien
#2377820
Ai ziet er lelijk uit!

Hier helaas ook ervaring met hotspot/scaliborband.

Plek zat in de hals, wond gespoeld met lauw water, voorzichtig op de koude stand vd fohn gedroogd, hot spot foam van espree erop gedaan. Toen kwam er een korst op, dat werd een plakaat, met kans op smet eronder dat plakaat eraf geweekt, duurde wel een half uur. Washandje en sopje lauw water met groene badedas, weer drogen toen groene leem erop  en gewoon laten zitten en het genas vrij snel.....!!!

T proberen waard?

Sterkte en een knuffel voor je hond!!
#2377828
Kaio schreef: De zalf mochten wij gewoon op de open wond gebruiken, van de DA gekregen.
Ik kan me indenken dat in zo'n wond meer een bacteriele infectie is en dat oor dat eroverheen hangt houdt het ook nog een lekker warm en broeierig. Fijn voor de bacterien. Het kan niet op de lucht drogen. Ik denk dus idd dat dat niet bevorderlijk is.  :-\
Ik kan me ook denken dat grassen ook niet bevorderlijk zijn voor zo'n wond, de huid ligt open en is gevoeliger.
Trouwens over grassen gesproken, er zit toch geen grasaar in die is gaan ontsteken of zoiets?

Ik had zelf dit ook nog gevonden op internet
https://animalhealth.pfizer.com/sites/p ... venia6.pdf (bevat ranzige plaatjes hoor)
Oei ja ,zeg dat wel ,daar zitten gore foto's tussen ,maar ik eens goed puzzelen naar waar deze het meest op lijkt!
Ik zie daar toch foto's tussen die op die wond lijken ,vooral die bobbeltjes.

En ik heb wel gecheckt op grasaren ,maar soms zie je die echt niet met het blote oog.
Ooit es een hond gehad met een fikse neusontsteking ,doordat die aar naar binnen was gedrongen. :-\
#2377831
Bien schreef: Ai ziet er lelijk uit!

Hier helaas ook ervaring met hotspot/scaliborband.

Plek zat in de hals, wond gespoeld met lauw water, voorzichtig op de koude stand vd fohn gedroogd, hot spot foam van espree erop gedaan. Toen kwam er een korst op, dat werd een plakaat, met kans op smet eronder dat plakaat eraf geweekt, duurde wel een half uur. Washandje en sopje lauw water met groene badedas, weer drogen toen groene leem erop  en gewoon laten zitten en het genas vrij snel.....!!!

T proberen waard?

Sterkte en een knuffel voor je hond!!
Ik heb dit al direct in het begin zo ongeveer gedaan , normaal gesproken heeft dat idd. al snel resultaat.
Deze keer dus niet  :(
De ontsteking kwam door de groene leem heen en die had ik er echt heel dik opgedaan.

Als ik de foto's bekijk van die huidinfecties ziet het er bij Winston toch anders uit dan zo'n hotspot ,vooral ook omdat er geen vooruitgang zit in wondgenezing ondanks die AB-kuren.
Hij heeft al met al ook meer dan 3 weken AB gehad.
Door Bien
#2377838
Daantje schreef: Ik heb dit al direct in het begin zo ongeveer gedaan , normaal gesproken heeft dat idd. al snel resultaat.
Deze keer dus niet  :(
De ontsteking kwam door de groene leem heen en die had ik er echt heel dik opgedaan.

Als ik de foto's bekijk van die huidinfecties ziet het er bij Winston toch anders uit dan zo'n hotspot ,vooral ook omdat er geen vooruitgang zit in wondgenezing ondanks die AB-kuren.
Hij heeft al met al ook meer dan 3 weken AB gehad.
He bah wat vervelend, spoelen met betadine schijnt ook te kunnen maar daar weet ik niets van.....hoe dat te doen.

Komt er nog steeds vocht uit de wond?
Zo ja dan zou ik blijven spoelen x per dag tot er geen vocht meer uitkomt want dan kan t genezen denk ik.
Door nienk
#2377843
dat Reus een paar maanden terug een akelige hotspot op zijn staartje had kregen we van de holistisch DA (Stefan Veenstra, hier in Amsterdam) een zalfje op basis van kruiden. het heet 'vier gelen'. ik heb er verder niet echt iets over kunnen vinden, maar het hielp fantastisch goed, na 2 of 3 keer smeren (dus anderhalve dag ongeveer) kwam er al een korst op, die er ongeveer na evenlang al af begon te vallen en er mooie gezonde nieuwe huid te voor schijn kwam.

weet niet waar je woont, maar als er een DA bij je in de buurt is die met dergelijke producten werkt kan ik het echt aanraden.
Door Nynke
#2378016
o jakkes, wat een nare plek is dat  :-X :-X 

Als mijn honden hotspots hebben spuit ik er Propolisspray op, dat werkt tot zover voor mijn honden goed. Maar ik heb het laatst meegegeven aan een mevrouw met een Berner Sennen met een hotspot en zij vond het niet werken  :-\ :-\
Door miik
#2378022
Dat ziet er naar uit :(
Mijn Mickey had iets soortsgelijks van de scalibor band, rondom haar nek.
Ik heb gemerkt dat wondverzorging belangrijk is, dus wassen, ontsmetten etc, maar daarna droogfohnen !!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door