Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

kvv maar de pup blijft honger houden iemand een oplossing?

overstappen brok naar vlees
Geen stemmen
0%
pup met honger op kvv
1
100%
Door neon
#2377584
hallo ik ben bianca

we hebben sinds 1.1/2 week een pup hij is super en geweldig..... ook hebben we een hond van 11 jaar.

we gaven altijd brokken maar daar kom ik van terug!
onze oudste hond zag er heel slecht uit vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar wat bij de honden past en naar wat bij ons past.... natuurlijk is het beste goed genoeg.

en dat is toch uitgebalanceerd voedsel zoals honden dat in het wild ook zouden doen.

de vraag is ma hoe doe je dit op een zorgvuldigge manier?
je kijkt naar je honden en leert.

nu na 1 dag kvv zien we al verschil echt waar.

de pup zijn ontlasting is super en zit vol energie  dus doet t beter dan met brokken (hij had namelijk geen behoefte aan spelletjes)

soya vind het eten geweldig, ik kan niet opstaan of ze gaat met me mee in de hoop dat ik vlees voor haar heb.

nu is soya makkelijker omdat ik haar door en door ken 1 blik van haar zegt me hoe ze zich voelt, alles gaat erin pens ,hart kvv  en zelfs voor een vleesbot ben ik met haar niet bang, ik weet wat ze kan heben en wat ze lekker vind.

de pup dat is waar het om gaat.

morgen moeten we weer terug op brokken omdat ik ten eerste niet weet waar ik de spullen voor de pup ga halen ten tweede geen idee heb hoe te beginnen met een uitgebalanceerd menu en ten derde hij heeft zo honger op kvv.

de dierenzaak raad barf af voor pups .dus die helpen me niet verder, ik heb me ingelezen als het gaat om kvv, barf  of t kant en klare voer van de hondenslager (ben de naam vergeten)

mijn plan is om voor beide honden te beginnen met de hondenslager en zo uiteindelijk bij te leren wat barf betreft.

nu vraag ik me dus af..... is dat compleet qua vitaminnen of moet ik groenten en dergelijke toevoegen wat is een goed menu van hun is dat hun gemengde krat of ? zelf kiezen ?

moet ik bijvoeren?met kippennek o.i.d.

met andere woorden hoe pak ik dit het beste aan?
#2377593
Als je je onzeker voelt over zelf samenstellen kan je natuurlijk met een goede kvv beginnen.
Als je geen samenstelling hebt van je 'hondenslager' kunnen wij natuurlijk niet weten of je hond daar alles in terugvind of niet. Het hangt natuurlijk van de samenstelling van je voer af of je nog wat moet toevoegen of niet.
Het beste kan je gewoon voor je pup een goede kvv kiezen en dan rustig verder inlezen op barf.  Kies een kvv met een natuurlijke calciumbron (dus bot, geen supplement) en neem bij voorkeur eentje die je compleet maakt door diersoorten af te wisselen en niet eentje met een premix.  Als je groenten wil voeren en het zit niet in je kvv kan je dat toevoegen.  Als het er al in zit, is dat misschien niet meer nodig. Al draagt het wel de voorkeur weg om zelf groentenmix te maken en dus een kvv zonder groenten te kiezen, dat is niet noodzakelijk.
Kvv's kan je vinden en vergelijken op www.voerwijzer.com

Hoeveel kvv gaf je aan je pup?  Want een pup mag je eigenlijk op het oog voeren.  Je begint met vb 7% van zijn lichaamsgewicht en kijkt dan of hij wat zwaarder of lichter mag of gewoon goed is.  En elke week aanpassen aan zijn gewicht. 
Hoe vaak per dag voerde je de pup? Hou oud is hij nu?

Barf vult beter dan kvv en geeft een voldaner gevoel. Dus zodra je kan, kan je beter zelf gaan samenstellen als je pup honger houdt. Dan zal hij minder honger hebben.
Als je je menu hier laat nakijken is er geen reden waarom barf niet goed zou zijn voor je pup. Integendeel, het is het beste wat je hem kan bieden, als je het goed aanpakt.

Veel succes!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 23 jun 2012, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door neon
#2377598
het vlees is van lotgering.

Het plan is om zo te beginnen zodat ik leer hoe mijn pup reageert.

onze oudste durf ik echt alles te geven, daar ben ik niet bang voor.
soya vangt namelijk zelf duiven en ander vlees  :-X
Laatst gewijzigd door neon op za 23 jun 2012, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2377601
hoi en welkom!

wat bedoel je met de hondenslager?

op www.voerwijzer.com vind je alle gangbare kvv merken, met samenstelling.

er zijn een paar dingen belangrijk in het algemeen, maar zeker voor een pup:

- kies voor een kvv met bot als calciumbron, ipv een supplement

- voer compleet. dit betekent dat er of in de kvv een zgn 'pre-mix' moet zitten of dat je 4 a 5 diersoorten af moet wisselen. op de site die ik noemde kan je dit ook vinden per merk.

- juiste percentage's vleesbot/spier/orgaan.

wat betreft het honger houden. hoe veel voer je? en in hoeveel maaltijden per dag?

begin dus lekker met een goede kvv, en lees je ondertussen in hier op barfplaats. op de homepage vind je de barf-handleiding waar alles in staat wat je moet weten om een goed menu te kunnen maken. wat je wel en niet kan geven aan zowel je pup als je oude hond.

hoe je aan de verschillende spullen komt is afhankelijk van waar je woont. bij mij hier in amsterdam zijn een aantal winkels die behoorlijk wat verkopen, maar het is voor de meeste mensen makkelijker en goedkoper om met groepsbestellingen mee te doen. met meerdere mensen hier van barfplaats wordt er dan in het (heel) groot ingekocht bij leveranciers. in het vraag&aanbod/verzamel - hoekje vind je hier meer over en ook of er toevallig net een bestelling bij jou in de buurt loopt.

succes!
Door neon
#2377602
onze pup

zijn naam is neon , gewicht nu is 5,5 kg ik heb gisteren op het oog gevoerd.

ongeveer 4,5 schijven.
hij is een standaard labradoodle.

gisterenavond heb ik voor de nacht gekookte rijst toegevoegd en hij had geen honger vanacht ( niet dat dat de oplossing is  maar) dus dat was even een( goede )oplossing.
Door nienk
#2377604
hoeveel is 4,5 schijf in gewicht? ik ken die schijven niet.

pups eten in verhouding best behoorlijk veel, veel hoger percentage van hun lichaamsgewicht dan volwassen honden doen. voeren op het oog lijkt me dus, bij je eerste pup op vers, niet helemaal betrouwbaar. voor het honger-hebben (al weet ik niet precies wat je daarmee bedoelt) kan het ook verschil maken hoe vaak je voert en hoe groot iedere portie is.

Rijst toevoegen is niet echt nuttig. ja het helpt wellicht tegen het honger gevoel, maar dat is ook het enige wat het doet: opvullen. honden kunnen niets met rijst behalve het uitpoepen en omzetten in vet. terwijl het (neem ik aan) de bedoeling is dat je doodletje opgroeit tot een mooie, flinke gespierde hond.

als de juiste hoeveelheid kvv Neon niet voldaan maakt en barf (bij)voeren nog geen optie voor je is, zou je kunnen proberen de kvv in een Kong te stoppen. pups weten daar volgens mij ook al wel raad mee. doordat je hond dan wat langer over zijn eten doet en er een beetje voor moet werken, krijgt hij er een voldaner gevoel van dan alleen maar hap slik weg een bakje leeg slobberen.
Door neon
#2377608
4,1/2 schijf is 450 gr vlees het zijn de complete schijven van prins.

ik besefte me dat rijst niet de optie is dus dit was ook enkel voor de nacht.

ik heb gisteren wat vlees in een kong gestopt en daar was hij goed druk mee en daarna dus ook moe.

vanmorgen heeft neon 125 gr kvv gehad en lijkt nu even geen honger te hebben....hij staat nu nog op 4 keer per dag voeren.

ik zie wel een geweldig verschil hij speelt en wandelt neemt ook nog genoeg rust maar hij is bij..... op momenten dat hij wakker is, voor 12 weken jong doet hij nu wat hij hoort te doen.

ik ben ook nog gewoon onzeker wat hem betreft  ook al weet ik dat als ik hem goed in de gaten houdt ik stiekem het goede doe maar besef me dat ik ook fouten kan maken  :D
Laatst gewijzigd door neon op za 23 jun 2012, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2377618
450gr voor 5,5kg is 9% van zijn lichaamsgewicht.
Dat is al behoorlijk.
Maar toch zou ik gewoon goed naar hem kijken.  Houdt hem nu even op 9% en als je merkt dat hij te dik wordt, haal je het percentage een beetje omlaag.  Als hij echter wat slanker zou worden, kan je ook wat meer voeren.  Maar ik hoor altijd dat je een pup niet te dik mag laten worden.
En natuurlijk wekelijks hem dus terug wegen en terug zijn percentage van zijn lichaamsgewicht uitrekenen.

Zit er in prins al groenten? Anders zou je ook wat groentenprut kunnen bijvoegen.
Als er granen in zitten, zou ik een andere kvv zoeken.  Granen zijn koolhydraten en die verhogen het hongergevoel (en zijn niet erg gezond). 
Door neon
#2377848
hij mag nog wel iets aankomen, ;)
(deed het niet goed op de brokken vandaar de overstap)

eigenlijk is het verschil in hoe hij doet nu wat de doorslag geeft hij is nu een ondernemend pupje terwijl hij op de brok juist heel rustig is.

natuurlijk houd ik hem goed in de gaten als het om zijn gewicht gaat en de oudste natuurlijk ook.

mischien is het juist ook wel dit verschil dat t lijkt alsof hij honger heeft.

met name het springen en het blij zijn als je de koelkast open doet dat heb je met brokken gewoon niet.

of als je je eigen eten staat te koken  :o ze gaan erbij zitten tot het klaar is maar doen niets, ze kijken.

toch ben ik nog heel onzeker maar ik lees goed hier op barfplaats en hoop gauw een complete goede barf maaltijd voor onze twee honden neer te kunnen zetten en met jullie hulp zal dit vast en zeker gaan lukken :biggrin2:

dank jullie wel!
Door nienk
#2377854
het kan ook dat ie gewoon doet alsof ie hongerig is, omdat het zo ontzettend lekker is! dus dat hij denkt 'joepie, ik krijg nog meer!' maar dat dat erg lijkt op 'baasje, pup honger, ik moet meer!' gedrag. vlees is natuurlijk ook veel lekkerder dan brok. (volgens de meeste) Bij Reus duurde het ook even voordat hij doordat dat het niet altijd voor hem is, als ik met vlees bezig was. toen hij net echt barf kreeg ging hij een tijdje heel braaf op de mat zitten (waar hij moet zitten als ie wat lekkers krijgt, of mag snoepen als ik voor hem bezig ben) als ik voor  mezelf vlees stond te bereiden. dat ging vanzelf over en over het algemeen weet hij nu heel goed welke vleesjes voor hem zijn, en welke niet.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2378033
Wat leuk! Nog een doodle! Ik denk dat je best wel 50 gram vd Prins kan vervangen door twee kippennekjes om eens te proberen. Daar ben ik met Duke ook mee begonnen. Ik geef wel Lotgering en totaal percentage 5 a 5,5 % van lichaamsgewicht. Duke wordt flink dus ik zit wat lager. Op dit moment 500 gr kvv en 250 barf.
Door neon
#2379969
geweldig!!!! die doodletjes hahahahah. jouwduke is precies onze neon.......
dus lotgering en kippennekjes moet kunnen?

en hoe zit het met de jeuk dan ??? mijn eerste vlees ervaring met neon was super!!! binnen een dag geen jeuk meer en hele mooie ontlasting, en energievol.

nu na een dag brokken slaapt hij weer de hele dag en is af en toe ondeugend maar niets vergleken bij de vlees dagen.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2379977
Wat grappig. Heb jij ook een zwarte doodle? Even denken, Duke is met 12/13 weken op kvv overgegaan en toen dat goed ging en in samenhang met zijn gewicht ben ik eerst begonnen met wat kippenekjes om te kijken hoe het ging. Toen dat goed ging, heb ik m een hele kwartel gegeven. En daarna ook kipkarkasjes. Hoe de verhoudingen zijn moet je even bij de instructie nalezen in de kvv hoek bovenaan. Wij gaan nu langzaam richting half kvv half barf maar we willen de kvv gaan afbouwen zodra we een beetje aan onze vleesjes kunnen komen. Ik merk gewoon dat Duke meer vd barf van geniet.
Succes ermee!
Door neon
#2379986
neon is nu 12 weken en hij is geweldig !

maybe dat hij bruin wordt maar.... het zijn toverballen dus je weet maar nooit... hij is nu zwart met doorschijnend bruin.

ik ga in iedergeval vandaag het kvv bestellen bij lotgering en zodra ik dit kan ophalen ga ik hem volledig overzetten op kvv en dan langzaam richting barf.

ik heb nog 1 vraagje hoe zit het met de vitamine en de groente ?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2380287
Hahahah, ja toverballen idd! Duke heeft ook al wat bruine weerschijn. We gaan het zien. Ik zag nog dat ik niet op de "energie" had gereageerd. Nou, hij heeft energie voor 10! Soms zelfs mij een beetje te veel van het goede  :D.

Voor wat betreft de vitamine en groente verwijs ik je even door naar wat zoekwerk hier. Ik ben met Duke ook wat later met de groentepap begonnen en dat was gelijk de dag erna aan de dunne, dus even weer gestopt om te kijken of het daar aan ligt.

Er wordt hier wel gezegd dat Lotgering wat vetter is. Ik heb niet echt heel erg het idee maar heb het ook niet kunnen vergelijken met wat anders omdat ik eerst deze wilde uitproberen. En nu bevalt het langzaam aan gaan barfen wel, dus we gaan toch afbouwen.

Maar weet je, om even mee te beginnen is het toch wat. En ik snap best dat er misschien wel betere zijn, maar niet iedereen kan in ieders portemonnee kijken  ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door