Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Els_qq
#2375299
Hoi allemaal!

3 weken geleden heb ik een kat uit het asiel gehaald! Het is mijn eerste kat, dus sommige dingen zijn nog nieuw en spannend. Ook heb ik 4 cavia's (die staan gelukkig niet op het menu ;) ).

Ik stel u voor aan..... Toet!
Afbeelding

Toet is een 14-jarige gecastreerde kater. Ik weet helaas vrij weinig van hem, behalve dan dat hij op blaasgruisdieet zit, en dat er op de aantekening van de controle van de dierenarts van het asiel staat: 'matige conditie. tandsteen'.

Toet was erg schuchter en helemaal niet happy in het asiel, toen ik hem kwam bezoeken twijfelde ik eerlijk gezegd best wel of ik het moest doen of niet, omdat hij zich zo terug trok. Thuis deed ik het deurtje van het vervoersmandje open, en tot mijn verbazing kwam hij gelijk naar buiten en liep een rondje door de woonkamper, achter de bank ging hij lekker languit liggen. Ik heb 'm maar even met rust gelaten. Een uur later: *plof*, meneer kwam naast me liggen op de bank, en sindsdien zijn we onafscheidelijk :biggrin2: Het liefst is hij de hele dag bij me in de buurt, maar hij word langzaamaan ook zelfstandiger en gaat lekker op z'n eigen favoriete plekjes in huis liggen slapen.

Ivm zijn leeftijd, blaasgruis, feit dat hij niet heel erg vol in zijn vacht zit ,en qua gewicht flink aan de magere kant is (3,3 kg Afbeelding), leek het me een goed idee om te kijken of KVV hem goed doet. Ik heb al zoveel mogelijk proberen te lezen op het forum en in de forum-bibliotheek. Vrijdag ben ik begonnen met Prins compleet, het enige katten-kvv bij mijn dierenwinkel, en makkelijk met die porties. De eerste keer moest ik veel truukjes inzetten (blikvoer en kattenmelk erbij, magnetron), de tweede/derde keer al minder (melk en magnetron) en al snel was alleen magnetron en later gewoon al prima!! Het is fijn en handig dat hij zich zo aan me heeft gehecht, als hij een keer niet zoveel zin heeft, dan mag hij naast me op de bank eten, en dan gaat alles op :)

Omdat ik prins op lange termijn te duur vind, en er rijst (blaasgruis..) in zit ben ik gaan zoeken naar ander kvv hier in de buurt. En heb een adres gevonden voor Haaksbarf. Dat gaat er ook goed in! Ik kon 4 smaken krijgen (eend, rund, zalm, konijn), en in de toekomst wil ik via de dierenzaak de variatiedozen bestellen (eend, rund, konijn, kip) en zalm als af en toe omdat hij dat niet te vaak mag hebben toch? Ik heb alles in porties van 70 gram gesneden en terug ingevroren, zodat hij 140 gram per dag krijgt (in de hoop dat hij aan gaat komen). Hij krijgt 's ochtends en 's avonds een portie, en ik wissel steeds af (dag1 ochtend: eend, dag1 avond: rund, dag2 ochtend: zalm, dag2 avond: konijn. En dan weer opnieuw).

Mijn vraag aan jullie: doen we het goed? :)
Heb ik voor het goede merk gekozen? Moet ik nog iets aan het menu toevoegen? Heb ik de goede portiegrootte gekozen?
Verder vroeg ik me af wat ik nog aan tussendoortjes/snacks kan geven (met z'n magere lijfje wil ik 'm lekker verwennen, en kauwen doet zijn tandsteen denk ik goed)? Ik heb nu dit in huis: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattensnacks/knoespervlokken/dokas/159760 , dat vind hij wel lekker maar het eten vind hij nog wat ingewikkeld, al dat kauwen als je brokjes gewend bent ;) Misschien kan ik iets bij kiezebrink bestellen? Hebben jullie ideetjes? En welke dingen zou ik misschien gewoon bij de supermarkt kunnen halen?

Al met al ben ik heel trots op mijn ouwe baas dat hij nog zo flexibel is met zijn eten :biggrin2: Hij kijkt met zijn jaren nog heel helder uit z'n oogjes, en hij jaagt nog als een jonge kater achter de speelhengel aan, dus ik hoop dat ik nog wat jaartjes met hem door kan brengen :)

Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp en adviezen! Ik hoop dat ik voldoende informatie heb verstrekt, zo niet: vraag maar raak! :)

Groetjes! Els en Toet
Gebruikersavatar
Door koekje
#2375305
Welkom!

Als hij het eet en lekker vindt en de zuurgraad van zn urine op peil blijft, doen jullie het goed.

Waarom zou je geen zalm mogen voeren? 1x per week een portie zalm zal goed zijn tegen de mottige vacht. Af en toe kuikentje of eitje zeker ook.
Door Els_qq
#2375306
O dan heb ik me vergist, ik meende ergens gelezen te hebben dat ze niet vaker dan 1x per week vis mochten. Maar dat is dus geen probleem? :)
Eitje rauw door het voer?
Dankje!
Door wijkje
#2375316
Welkom !

Wat een knappert is Toet !

Wat je ook nog kunt proberen is om te kijken of Toet in de toekomst wat wil knagen ; kippennekje of zo.. Ik ben benieuwd hoe het over tijdje gaat met Toet..
Door Els_qq
#2375326
Ja ik ben benieuwd of hij kippennekjes zou lusten, vandaar dat ik overweeg te bestellen bij kiezebrink. Misschien samen met wat hartjes en niertjes?

Ik houd jullie zeker op de hoogte van hoe het met hem gaat! Ik hoop écht dat het hem goed gaat doen. Maar dat blije mauwtje toen hij de snijplank af mocht likken na het portioneren van de haaksbarf-worsten is ook al leuk genoeg  ;D
Door Mowgli
#2375344
Welkom hier :)
Wat een leukerd is Toet  :D

Voor hart, nier, lever e.d. kun je ook goed bij een islamitische slager terecht, als je er 1 in de buurt hebt.

Ik woon in Berlijn, bij ons is zelfs een complete Turkse supermarkt in de buurt. Ik koop daar o.a. kippenvleugels, kalkoenvlees (van het bovenbeen zonder bot), hart, lever, nieren, kippenmagen en ook hele vissen uit de diepvries.
Door Els_qq
#2375753
Hoi!

voor degenen die Toet leuk vinden, hier heb ik nog wat meer foto's:

Toetje is nog steeds helemaal happy op z'n kvv! Zó happy dat hij nu regelmatig tussendoor loopt te bedelen om meer... Dat is met z'n magere lijfje natuurlijk alleen maar goed, dus ik denk dat ik hem dan 't beste ook maar wat kan geven. Alleen moet ik even kijken hoe ik dat in de praktijk ga doen. Want ik heb natuurlijk alles ingevroren, en kan niet op commando dat even uit de vriezer gelijk aan hem geven.
Ik zou hem natuurlijk een ei kunnen geven, af en toe. En misschien gewoon kipfilet van de supermarkt? En ik ga achter hartjes/niertjes/maagjes aan, dan ontdooi ik er daar wel 2 per dag van zodat ik wat in de koelkast heb voor 'm!
Laatst gewijzigd door Els_qq op do 21 jun 2012, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2375833
Toen Mowgli nog een Mowglietje was en dus nog heel erg hard groeide, at hij op sommige dagen meer als op andere. Daarom haalde ik 's avonds voor we naar bed gingen zijn dag- rantsoen + 1 extra portie uit de vriezer voor de volgende dag en liet dat in de koelkast ontdooien. Als hij zijn extra portie niet at, liet ik dat in de koelkast voor de volgende dag.
In het begin had ik alles geportioneerd in porties van 40 gr. en ontdooide iedere dag 5-6 porties voor hem. Nu is alles in 50 gr. porties verdeeld.

Soms moet ik ook wel eens wat extra ontdooien. Ik doe dan een ijsballetje kvv in een plastic zakje en dit zakje gaat dan in handwarm water, of als het heel snel moet, dan ontdooi ik in de magnetron op de ontdooistand. Wel oppassen dat het kvv niet gaar wordt. Af en toe dus omdraaien en proberen met een vork uit elkaar te harken.
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 21 jun 2012, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Els_qq
#2375892
Thanks voor de tip!

Ik heb ondertussen een islamitische slager gevonden hier. Hij had geen kippenorganen op 't moment, maar ik heb lamshart en .... o ik moet er heel hard om giechelen... lamsballetjes (testikels) meegekregen... De balletjes mag hij ook gewoon? De slager had het over even aanbakken. Maar het kan toch gewoon rauw?
Het wordt een echte tijger die toet  :biggrin2:
p.s. wat een super schattige foto's van Mowgli :)
Door Els_qq
#2375903
Dank!
Prima, eens kijken of hij het lust :) Het is bedoeld als tussendoortje, maar zal het voor de zekerheid afwisselen met kipfilet als spiervlees (trouwens, hart is toch eigenlijk ook meer spiervlees dan orgaanvlees?)

Sorry voor alle beginnersvragen hoor! Probeer zo veel mogelijk zelf op te zoeken ,maar soms ben je dan wat onzeker, en je wil toch 't beste voor je beessie!
Door Mowgli
#2375908
Els_qq schreef: p.s. wat een super schattige foto's van Mowgli :)
Dank, toen was Mowgli nog een Mowglietje ;)
Els_qq schreef: Prima, eens kijken of hij het lust :) Het is bedoeld als tussendoortje, maar zal het voor de zekerheid afwisselen met kipfilet als spiervlees (trouwens, hart is toch eigenlijk ook meer spiervlees dan orgaanvlees?)
Ja hart is geloof ik eigenlijk spiervlees, maar ik reken het bij orgaan als ik kvv maak en vele anderen rekenen het ook bij orgaan.
Els_qq schreef: Sorry voor alle beginnersvragen hoor! Probeer zo veel mogelijk zelf op te zoeken ,maar soms ben je dan wat onzeker, en je wil toch 't beste voor je beessie!
Vragen staat vrij en door te vragen leer je ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2375922
Hart wordt als orgaan gerekend vanwege de aminozurensamenstelling ervan. Dat het een soort spier is, maakt het geen spiervlees. Een maag is soms ook een spier immers.
Door Els_qq
#2375937
Okee, kipfilet tussendoor dus :)
Hij heeft nog wel moeite met taaie stukjes kauwen, krijgt het niet echt fijn gemalen.. Na een tijdje laat hij het dan maar liggen. Ik snij het nog wel wat kleiner, hopelijik wordt dat met oefenen beter.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door