Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2373412
Ik zou heel graag jullie ervaringen/meningen, en in het speciaal van Tannetje de Koning en andere experts, willen horen aangaande de relatie Giardia en dieet.

Ik heb nu zoveel topics gelezen en gesurfed op Internet en een artikel gevonden van een holistische DA in IT (zal ik helemaal onderaan plaatsen) dat ik sterk het vermoeden begin te krijgen dat:

A) het fenomeen Giardia in honden/katten zich vooral voordoet als ze worden gevoederd en/of als ze ooit gevoederd zijn geweest met brok (waar dus granen inzitten)
B) dat genezing mogelijk ook kan worden verkregen door over te stappen op Barf (en absoluut geen enkel produkt te geven waar maar een greintje graan inzit), misschien ook wel mbv. Diatomeeenaarde, en dit alles zonder gebruik te maken van Panacur, Flagyl enz.

Het valt mij nl. iedere keer weer op (en ook in mijn geval is dit zo) dat de honden die problemen hebben met Giardia gevoed zijn geweest met brok.

Zijn er onder de barfers van het 1e uur pups van barfende moeders en dus ook de pups afgespeend op Barf, honden die Giardia hebben opgelopen? Veel honden of juist heel erg weinig?
Gaat het om een gelijk percentage in vergelijking met honden op (eens) brok?

Hier het gedeeltelijke artikel:
het komt er op neer dat de pup, een Golden Retriever, besmet met Giardia, en gevoed met puppybrok,  wordt behandeld met enkel een dieet op basis van vlees en groentes, en industriele voedingssupplementen ''grain-free'', èn CALCAREA CARBONICA 200K monodose, tesamen met een theelepeltje iedere maaltijd ABCDophilus.
Na 7 dagen wordt een test (Snap) uitgevoerd, en het hondje is Giardia-vrij! De hond heeft verder ook geen recidives meer gehad!!
En dit alles dus ZONDER Panacur, Flagyl enz.

Trattamento omeopatico specifico e individuale: il cucciolo di Golden r. che visito è in piena forma fisica, lo stato del sensorio è perfetto, non presenta febbre ne sintomi di dolore addominale. L’accrescrimento muscolo-scheletrico è notevole. Mangia voracemente tutto ciò che incontra, compresi sabbia e terriccio. Le feci sono di colore giallo, maleodoranti con odore fortemente acido. e’ un cane attivo, vivace  e ben socializzato. Il cane mangia cibo industriale secco per cuccioli, cioè crocchette puppy. All’esame coprologico per flottazione non si rileva la presenza di parassiti. Si procede quinid per il test antigenico per Giardi che risulta positivo.

Procedo con un cambio alimentare con una dieta casalinga adeguata per un cucciolo di cane e delle integrazioni di cibo industraile ‘grain free’. Questo è un punto fondamentale della cura, poichè modifica radicalmente la popolazione batterica intestinale verso la popolazione saprofita e non patogena, in grado di ottimizzare le capacità digestive e di assorbimento dei cibi.

Alla repertorizzazione emergono questi sintomi omeopatici:

1. SINTOMI GENERALI – CIBI e bevande – indigeribili, alimenti – desiderio

2. SINTOMI GENERALI – CIBI e bevande – strane cose – desiderio

3. FECI – ODORE – aspro

4. SINTOMI GENERALI – CRESCITA in altezza troppo veloce
Diagnosi Differenziale: CALC-C, CALC-P, SIL, HEP, PHOS, CYCL, NIT-AC, SULPHUR.

Prescrizione: CALCAREA CARBONICA 200K monodose, in associazione ad un cucchiaino a pasto di ABCDophilus.

Follow-up: il giorno seguente le feci sono diventate man man sempre più compatte. Al giorno 2 le feci erano normali, sia di colore che di compattezza, la frequenza si è ridotta a 3 volte al giorno con feci poco voluminose (questo è più dovuto al cambio di alimentazione, infatti l’alimento casalingo fa fare feci meno voluminose e di odore meno pungente). Al giorno 7 viene ripetuto il test antigenico per Giardia che risulta NEGATIVO. Non si sono verificate recidive.


CALCAREA CARBONICA 200K = la CALCAREA CARBONICA è la CALCAREA CARBONICA OSTREARUM, cioè la Calcarea Carbonica utilizzata da Hanhemann, che egli estraeva dal guscio delle ostriche e non il carbonato di calcio chimico. In altri casi si ricorre a prodotti di tipo chimico. Inoltre, Hahnemann ha concepito dei composti chimici originali (Causticum, calcio + bisolfato di potassio; Hepar sulfur, fiori di zolfo + calcarea di ostrica)

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Door Lizzy
#2373478
Heb je deze gelezen? Dat is van de Rijksuniversiteit Utrecht. En daar staat:

"Uit onze dagelijkse contacten met praktici blijkt dat veel collegae Giardia als een belangrijke en gevaarlijke darmparasiet beschouwen. Deze visie is begrijpelijk, maar feitelijk onjuist. Giardia is een veel voorkomende protozoaire darmparasiet, die maar in enkele gevallen tot diarree leidt. Het gebruik van gevoelige, niet kwantitatieve commerciële sneltesten heeft in de afgelopen jaren geresulteerd in overdiagnostiek van Giardia-infecties en veelvuldige onnodige behandelingen met een antibioticum of een anthelminticum. Het aantreffen van cysten - of trophozoieten in verse faeces- of het hebben van een positieve sneltest is zeker niet altijd de verklaring voor diarreeklachten. Het argument dat Giardia een zoönose is en daarom met kracht bestreden dient te worden heeft maar beperkte waarde: uit moleculair onderzoek blijkt vooralsnog dat de stammen die bij de mens en zijn gezelschapsdieren voorkomen grotendeels verschillend zijn.

Met name bij jonge dieren met diarreeklachten waarbij veel cysten worden aangetoond is de causale betekenis hiervan aannemelijk en een gerichte behandeling (fenbendazole of metronidazole) gerechtvaardigd".




Ik denk dat we hier (niet bij jou in het bijzonder) maar met overdiagnostiek te maken hebben. Ik heb al 100 keer eerder gevraagd op Barfplaats en elders "wat is er toch ineens aan de hand met OVERAL giardia gevallen?" en dit geeft wel antwoord op mijn vraag............ Dat BARF honden een betere weerstand hebben tegen allerlei parasieten/wormen en andere ongein: dat staat voor mij al ruim 15 jaar als een paal boven water. Maar waar je vroeger nooit van giardia hoorde, is het nu schering en inslag. Niet goed. We gaan niet de goede kant op...... :-\
Door Annemarie Rijnveld
#2373492
Ja, dank je Lizzy. Dit artikel was ik gisteren ook tegen het lijf gelopen.

Maar wat ik interessant zou vinden om te weten, en dat zou gewoon een geweldig pluspunt voor BARF zijn, is Giardia vooral voeding-gerelateerd?
Als je gaat googelen, dan zou je echt tot deze conclusie komen.
Ik bedoel hiermee niet dat door brok de Giardia ontstaat, maar ik denk dat door Barf het organisme in staat is de Giardia op een aanvaardbaar niveau te houden. Of zelfs, het bijna totaal uit het lichaam te krijgen.

(Maar dat is denk ik ook wat jij bedoelt, of niet?)

En als dat dan idd zo is, dan zouden wij onze dieren (en dan heb ik het nog niet eens over de mensen) niet vol hoeven te stoppen met gif als remedie, maar simpelweg een dieetverandering.

Ik in iig. ga deze keer niets geven aan Juma. Behalve dan de Diatomeeenaarde. En dan over een dag of 10 een test laten doen, voor de zekerheid.
Misschien dat de drollenstructuur al genoeg uitsluitsel zou geven, maar ik wil het toch wel even zeker weten.
Door Drijver
#2375099
Annemarie Rijnveld schreef: Maar wat ik interessant zou vinden om te weten, en dat zou gewoon een geweldig pluspunt voor BARF zijn, is Giardia vooral voeding-gerelateerd?
Als je gaat googelen, dan zou je echt tot deze conclusie komen.
Ik bedoel hiermee niet dat door brok de Giardia ontstaat, maar ik denk dat door Barf het organisme in staat is de Giardia op een aanvaardbaar niveau te houden. Of zelfs, het bijna totaal uit het lichaam te krijgen.
Dat het over het algemeen voedingsgerelateerd zou kunnen zijn, daar kan ik me in theorie wel in vinden. Helaas ken ik een nest wat strikt op vers afgespeend werd, waarvan twee pups toch ook giardia hadden.

Dat het tegenwoordig zo vaak voor schijnt te komen, heeft dat ook niet te maken met dat mensen er opener over zijn dan vroeger? Vroeger was het echt een schande als een hond giardia had, die tijd is nu wel voorbij.
Door Annemarie Rijnveld
#2375207
@Drijver
Dat het tegenwoordig zo vaak voor schijnt te komen, heeft dat ook niet te maken met dat mensen er opener over zijn dan vroeger? Vroeger was het echt een schande als een hond giardia had, die tijd is nu wel voorbij.
Ja, dat is misschien ook een meespelende factor.

Weet jij hoe die pups zijn behamdeld voor Giardia? Reguliere medicijnen?
Door crutz
#2375441
Je hoort t tegenwoordig zo veel, vaak naar mijn gevoel "overtrokken"

Hier heeft Umi t volgens de DA gehad, daar metro-nog wat voor gehad, verder niets extreem ontsmet oid, wel stond ze bij de fokker op brok & bij mij direct op vers...
Door Too
#2375586
Misschien kan ik t op de bijna overleden laptop terugvinden... linkje naar een topic van 'hier' met een verwijzing naar een artikel op een duitse viszla? site

Daarin stond, als ik t me goed herinner dat Giardia goed gedijt op koolhydraatrijke voeding logische conclusie is dan dat een barf-dieet iig de omstandigheden voor herstel optimaliseert.
Daarnaast was er iets met kokos olie... maar dat is nog even een klok en klepel gebeuren

Als ik iets vind meld ik me weer
Door Annemarie Rijnveld
#2375652
@Too
Misschien kan ik t op de bijna overleden laptop terugvinden... linkje naar een topic van 'hier' met een verwijzing naar een artikel op een duitse viszla? site
Daarin stond, als ik t me goed herinner dat Giardia goed gedijt op koolhydraatrijke voeding logische conclusie is dan dat een barf-dieet iig de omstandigheden voor herstel optimaliseert.
Daarnaast was er iets met kokos olie... maar dat is nog even een klok en klepel gebeuren
Als ik iets vind meld ik me weer
Ja, die had ik ook een paar dagen geleden heel toevallig gevonden, nu ben ik het weer kwijt, natuurlijk >:(
Was heel interessant.
Als ik het me goed herinner, werd er geen reguliere medicatie meer gegeven (door de gezondheidstoestand en omdat geeneen middel hielp), alleen Barf en bepaalde groentes en fruit, kokosolie idd. (maar er staat niet de hoeveelheid bij).

Als je het weer terug kan vinden, heel erg bedankt.

Ik zie tot nog toe geen verbetering in Juma's situatie. 2x per dag goede poep, de rest is bagger. Ik houd het vol tot zondag, zie ik dan nog geen verbetering dan ga ik misschien toch de Panacur geven.
Door Too
#2375701
De BP-er die wegens giardia én nog meer narigheid kokosolie gaf deed een theelepel per dag door t voer
Door Eira
#2375868
Eira kreeg bij de fokker ook rauw en heeft als pup twee keer Giardia gehad. Waarschijnlijk was het na de 1e keer niet helemaal weg ondanks dat ze negatief testte, de 2e keer testte ze met de snaptest 2x negatief en bij lab onderzoek toch wel positief. Ze is beide keren behandeld met Panacur. Na de 1e keer is het een maand helemaal weg geweest en daarna kreeg ze toch weer diarree, alleen de ontlasting 's ochtends was altijd normaal. Gelukkig zijn we er nu al weer een aantal maanden vanaf :)
Laatst gewijzigd door Eira op do 21 jun 2012, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2375913
Wat fijn al deze reacties. Tis natuurlijk veel te vroeg om conclusies te trekken, maar misschien is het met Giardia als met vlooien en teken: de ene hond is er vatbaarder voor dan de andere. Met Barf hebben ze er minder snel last van, want ze ruiken minder aantrekkelijk, maar mogelijk is het altijd wel.

Tsjonge, wat een rot-parassiet is het toch, hè?
Fijn dat Eira nu toch al weer een paar maanden Giardia-vrij is.

Ik vraag mij wel af of ik er verstandig aan doe, het even aan te zien tot Zondag, voordat ik ga beginnen met Panacur?
Misschien is het beter direct met gif de kop in te drukken, ipv afwachten waardoor de infestatie misschien wel erger wordt?
Door Eira
#2376256
Ik ben inderdaad erg blij dat het nu echt weg is, wat een rot parasiet is het toch! Eira was er gelukkig verder niet ziek van en bleef goed doorgroeien, ze had dus alleen regelmatig diarree. Persoonlijk zou ik zelf wel meteen behandelen met Panacur omdat het zo'n hardnekkige parasiet is en honden er echt heel beroerd van kunnen worden, maar helaas geeft dat dus ook niet altijd de garantie dat het weg gaat. Mocht Eira het ooit weer een keer krijgen en ze test na behandeling met een test bij de DA negatief ga ik toch ook in het lab laten testen om er echt zeker van te zijn. Ik heb haar tijdens en na de Panacur wel probiotica er bij gegeven in overleg met de DA (Erwin Gijtenbeek).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door