Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annelies78
#2368693
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal mij zelf eerst even voorstellen.

Ik ben Annelies en woon in Leusden met mijn vriend en 2 katten.

de ene kat is een (dikke) huis tuin en keuken ex-kater van 11 jaar genaamd Leo.
Leo wil geen kvv  >:( hij kijkt ernaar alsof ik hem wil vergiftigen, hij eet nu Acana of Orijen brokjes.
Onze andere kat is Daya een  Britse korthaar / Blauwe rus van 13 weken....zij eet alleen kvv enz en juist geen brokjes.

Ik heb een aantal vraagjes over het voeren van KVV en ander vlees.
ben een beetje een onzekere beginner.

Wij geven Daya al kvv vanaf het moment dat wij haar hebben dit tot groot verdriet van de dierenarts want kittens moeten brokjes eten volgens hem.  :biggrin2:

Ze eet nu verdeeld over de dag zo'n 100-125 gram kvv , is dit voldoende voor een kitten van 13 weken en 1,4 kg?
Wij geven er een aantal keer per week iets om goed te kauwen bv kippennek (platgeslagen) eendags kuiken , muis , stukjes geiten vlees enz
Hoe vaak per week moet je dit geven om haar gebit goed en schoon te houden en wat zouden wij nog meer aan haar kunnen geven als beginnende kauwer?
Door Limpy
#2368712
:hi: op BP!

Daya is een verstandig kind dat ze alleen maar vlees wilt.
Zou haar zolang ze in de groei is wat meer geven, kids kunnen best 150-200 gram op op een dag en met 6-7 mnd kun je evt wat gaan minderen.
Kuikens en muizen hoef je niet te meppen, zijn zacht genoeg om te knagen voor kattenkind van die leeftijd.
Als je er geit in krijgt vind ik het knap, ruikt nl veel sterker dan bv lamsvlees en is errug bah volgens mijn 2 kliko´s (en die zijn best makkelijk)
Kippennekjes zijn ook leuk om te knagen, willekeurig lapje vlees ook, evt een paar kippenhartjes per week is ook lekker.
Door Martine-Tom
#2368753
Welkom hier!

Ook hier 2 vers etende kittens, Doki van bijna 7 maanden en Freud van net 9 weekjes.
Doki weegt 4.7 kilo en eet met gemak 4 ons weg op sommige dagen, op andere dagen net 100 gram, het varieert nogal bij hem.
Freud heb ik net maar die had gister 200 gram op en vandaag staat de teller al op 120 gram, Freud weegt 1.1 kilo.

Doki heeft toevallig vandaag de geitenrib van mijn hond gejat dus die lust het wel, maar ja die eet ook pens  :biggrin2:
Ik voer op aanvraag zeg maar, ik zet het neer en geven ze nog honger aan dan krijgen ze nog meer, Doki is een gespierde spijker dus zolang dat zo blijft blijf ik zo voeren :)
Door Annelies78
#2368760
Ik bedoelde ook dat ik de kippenekken plat sla niet de muizen en kuikens hoor.
Geitenvlees is op het moment zelfs haar favoriet.

Kvv krijg ik er echt niet meer in dan 125 gram, ze is zo druk met spelen en rennen dat ze geen tijd heeft om te eten.

Ik heb vandaag een volwassen diepvries muis voor haar gehaald bij de dierenwinkel....voor 1,50 !!!  je moet wat voor je schatjes over hebben.
Deze was na een half uurtje vliegles lekker opgegeten door daya.
Hoeveel zou ik haar hiervan mogen geven in de week ? (wel ff een goedkoper adresje vinden )
Door Limpy
#2368764
De flapdrollen hebben ook een poosje allerlei pens gegeten maar geit kreeg ik er niet in, glukkig is elke kat anders dus vooral veel soorten spiervlees uitproberen of ze het lust.
Door *Flip*
#2369140
Annelies78 schreef: Ik bedoelde ook dat ik de kippenekken plat sla niet de muizen en kuikens hoor.
Geitenvlees is op het moment zelfs haar favoriet.

Kvv krijg ik er echt niet meer in dan 125 gram, ze is zo druk met spelen en rennen dat ze geen tijd heeft om te eten.

Ik heb vandaag een volwassen diepvries muis voor haar gehaald bij de dierenwinkel....voor 1,50 !!! je moet wat voor je schatjes over hebben.
Deze was na een half uurtje vliegles lekker opgegeten door daya.
Hoeveel zou ik haar hiervan mogen geven in de week ? (wel ff een goedkoper adresje vinden )
volwassen muizen zijn complete maaltijden, dus die kan je zelfs ipv kvv voeren. Indien je niet meerdan de helft vh menu er mee gaat vervangen, want dan zou het wat eenzijdig worden :) Kuikentjes reken ik ook als compleet, maar voer ik max 3 per week.

Als je als hoofdmoot KVV blijft voeren en daar af en toe een nekje of stukje vlees bijvoert, dan kan dat prima. Als je regelmatig hele maaltijden wilt vervangen door Barf, dan zou je toch naar de percentages moeten gaan kijken.

Leo denk serieus dat je hem wilt vergiftigen hoor, haha! Katten, in het wild, leren op jonge leeftijd wat ze kunnen eten obv wat de ouders mee nemen naar het nest en wat ze zelf hebben leren vangen. Als volwassen kat zullen ze niets anders eten dat wat ze in die tijd geleerd hebben. Ik denk dat dat evolutionair ontstaan is om zich te beschermen tov giftige dieren. Geen brok = gif, klinkt dan best logisch.

Als je hem toch over wilt zetten op KVV, dan staan er heel veel tips hier op het forum. Volwassen katten moeten ff door hebben dat die geur, smaak en structuur wel degelijk tot categorie 'eten' behoort, dan lukt t meestal wel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2369156
Hier is geit ook een van de favoriete smaken.
Van alledrie, al moet ik toegeven dat 2 van de 3 zowat alles eten.  Het is dus vooral Luis' mening die doorslaggevend is, en die vind geit heerlijk. ;)
Hier moeten ze dan weer maar met tegenzin kwartel...  ::)

Fijn dat je kittenkind op vers staat. Hopelijk krijg je je oudje ook nog zover.  Is er geen blik dat hij graag eet? Daarmee, en met een hele lange adem, krijg je de meeste katten wel overstag.
Door Annelies78
#2374239
Ik heb het nu een poosje bij gehouden... Daya eet echt niet meer dan 125-150 gram.
Ze is nu 14 weken oud en weegt tussen de 1,4 en 1,5 kg.
Haar moeder had niet voldoende melk dus ze is bijgevoerd door de mensen waar wij haar vandaan hebben.

Is dit gewicht voldoende voor een kitten van 14 weken en moet ze echt meer eten of is dit ok zo?
een fototje om te laten zien hoe ze er uit ziet...(en ze ligt zo verschikkelijk grappig te slapen).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door koekje
#2374247
Ik vind haar gewicht de ondergrens. Minder zou ze echt niet mogen wegen. Het kan wel verklaard worden doordat ze is bijgevoerd en toch wat groeiachterstand heeft opgelopen.
Als ze niet meer eet, dan eet ze niet meer. Sommige katten willen gewoon niet meer eten.
Door Annelies78
#2374568
Toen we haar kregen was ze 9,5 week en 800 gram
Wat ik nu lees als ik op internet struin is dat dat erg licht is voor een kitten van 9,5 week.
Ze komt nu ruim 100 gram per week aan, dit is wel ok toch?
Ze is erg actief en speels dus dat zit wel goed.


Sorry voor alle vragen maar ik wil zeker weten dat ik alles goed doe.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2374745
Ja, dat is te licht voor die leeftijd. Hopelijk haalt ze haar schade goed in en groeit ze uit tot een mooie grote poes. Het kan natuurlijk ook zijn dat het bijvoeden niet zo succesvol is geweest. Een bijgevoed kitten heeft normaal geen groeiachterstand.
Foto geeft wel vertekent beeld, maar ik zou haar ook iets jonger geven dan 14 weken.
Door Limpy
#2375047
Ze is idd te licht voor haar leeftijd maar 100 gram per week is netjes, iets meer is nog beter.
(mn rooie monster pekke was ± 2 kg met 14 weken en dat voor een earodynamische oosterling)
Door Martine-Tom
#2375069
HIer een frummel van nu 10 weken, toen hij kwam was hij 9 weken en 3 dagen oud, hij woog 1070 gram en was echt te mager.
Nu is hij dus 10 weken en 5 dagen oud en hij weegt 1320 gram en is slank, mag nog een beetje bij voor het mooie  ;)

Dus als ik dat vergelijk is 1300 bij 14 weken wel weinig ja...
Ik zou kijken of je meer kan voeren...Freud eet per dag tussen de 150 en 250 gram vlees weg, varieert wel eens maar minder echt niet.
Door Martine-Tom
#2375070
Limpy schreef: Ze is idd te licht voor haar leeftijd maar 100 gram per week is netjes, iets meer is nog beter.
(mn rooie monster pekke was ± 2 kg met 14 weken en dat voor een earodynamische oosterling)
Freud heeft de 1e week een gewichtstoename van 300 gram gehad, hij is nu van mager naar slank gegaan...
Door Limpy
#2375089
martine-tom schreef: Freud heeft de 1e week een gewichtstoename van 300 gram gehad, hij is nu van mager naar slank gegaan...
Das idd een inhaalslag geweest, pekke kwam zo´n 125 gram per week aan maar dat was een joch met een goed gewicht voor zn leeftijd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door