Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Camee_Bodhi
#2374076
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum hoewel ik wel al vaak meegelezen heb. O.a. door dit Forum ben ik overgestapt naar KVV Darf.

Wij wonen in Heiloo Noord- Holland, Bodhi is onze Border Collie mix van 14 maanden. Wij hebben Bodhi overgenomen, toen wij hem kregen zat hij op Bonzo  :o
en had veel diaree en een vette vacht. We hebben een andere brok geprobeert maar die ging er ook net zo hard van achter weer uit. Op het moment dat we Darf gaven heeft Bo keurige drolletjes, poept niet veel en begon enorm te glanzen.
Maar, Bodhi blijkt ook allergisch te reageren op vlooien, teken, stilstaand water, granen etc. hij krijgt dan rode bobbeltjes op zijn huid. Van de tekenbeet een opgezwollen hoofd  :o vlooien rode bulten op zijn kont en stilstaand water een rode geirriteerde rug.. jaa, ik heb het allemaal doordat de situatie zich herhaalde kunnen vaststellen  :D. Nu at hij gister Rodi worst bij de training, de worstjes werden er direct uitgespuugd en vanmorgen had hij vreselijke diarree. Zielig!

Nu hebben jullie een beetje een beeld bij Bodhi, maar mijn vraag is uiteindelijk het volgende; Bodhi heeft een erg droge huid met echt witte korstjes en hoewel hij zwart wit is hij een wat rood/ bruine vacht lijkt te krijgen, hoewel hij over het algemeen nog wel glanst ( niet meer zoals in het begin).. kan dit door de Darf komen? Dit is namelijk het enige wat hij krijgt. Tussendoortjes zijn allemaal hypoallegeen enzo.

De Dierenarts heeft geen parasieten, mijten oid aangetroffen. Ik heb Bo nu een aantal keren gewassen met een hondenshampoo. Maar dit lijkt niet erg te helpen. Wat wel helpt is zwemmen in zee, maar dan moeten we om de 2 dagen naar de zee. Is wel lekker dichtbij..
Ik geef schapenvet maar dit lijkt niet veel te doen.

Wie heeft er ervaring met Darf en droge huid/ vacht? En is het voor mij verstanding een eliminatiedieet toe te passen?

Bedankt alvast na deze erg lange tekst..

Poot van Bodhi groetjes van Naomi
Gebruikersavatar
Door Manon
#2374347
ik heb inderdaad al een keer iets soortgelijks gelezen.
Zo uit mijn hoofd een labrador die darf at en allemaal schilfers had in zijn vacht...
Overgegaan op een ander vleesmerk, en ook de schilfers zijn verdwenen...

Daarvoor hadden ze al verschillende soorten zalmolie, pillen enz. geprobeert, maar zonder resultaat...
Door Limpy
#2374355
Geef je hem wel eens vette vis?
Zou dat zeker eens aan zn menu toevoegen.
(alsie dat niet lust visolie door t vlees, doils is wel een goed merk)
Door franca
#2374358
mijn honden eten ook Darf maar ook barfhapjes, ik heb niet gemerkt dat ze er een droge huid van krijgen.
misschien heeft hij baat bij vette vis.
en mijn ervaring met zeewater is heel goed maar dat doe je al :)
Door Parelridder
#2374591
Hoi Naomi ;)

Als je wilt onderzoeken of de klachten (verkleurde vacht en droge huid) samen hangt met een van de ingredienten van DARF kun je m.i. het beste gaan elimineren. Beginnend met een diersoort die hij nog niet kreeg (konijn?) DARF Eko bestaat uit kip, rund, lam, geit en groenten. Mocht hij allergisch zijn voor één of meer diersoorten of de groenten uit de kvv, dan kom je daar op die wijze achter. Bovendien ontdek je dan - als er idd een oorzaak ligt in voeding - welk ingredient precies tot klachten leidt, zodat je de rest gewoon kunt blijven geven.

Het roder worden van zwarte vacht kan ook gebeuren onder invloed van zon en zout water, zoals die ook onze eigen haren bleken. Idem dito voor het uitdrogen van de huid/vacht. Zee water is super bij huidproblemen (bijv. ontstekingen), maar droogt de huid wel uit. Als je hond last heeft van een droge huid (en dus ook vacht) is het goed die aansluitend op de duik in zee (of wandeling langs zee, proef maar eens aan je eigen huid hoe zout die daarna is!) grondig af te spoelen met zoet water (of op de terugweg even stoppen bij Maalwater en daar flink laten zwemmen, maar gezien je vermoeden van allergieeen voor vanalles is de tuinslang/douche waarschijnlijk verstandiger).

In z'n algemeenheid is vette vis (bijv. Kiezebrink vette vismix) een aanrader bij een droge huid. Maar je zult eerst moeten kiezen welk spoor je wilt bewandelen: bij elimineren natuurlijk geen vette vis.
Door Camee_Bodhi
#2374672
Bedankt voor de antwoorden!  :)
Vette vis is een optie hoewel hij ook op zalm reageert.. of is dat niet perse vet? Ik ben zelf vegetarisch..eet geen vis dus ik ben daar echt slecht in! 

Ik heb het gevoel dat ik misschien een totaal ander kvv moet proberen inderdaad, maar daar ben ik ook huiverig voor als hij daar juist slecht op reageert.

Ik ben gewoon een druktemaker omdat ik wil dat Bo zich goed voelt natuurlijk.. ik moet een knoop doorhakken maar dat is nog best moeilijk vind ik.  :-\
Door Parelridder
#2374696
Zalm is altijd vet.
Als je wilt proberen of een andere kvv de oplosing is, zou ik zeker kiezen voor andere diersoorten dan je nu geeft, anders heeft dat weinig zin. De meeste info over wat hij wel/niet verdraagt en in hoeverre voeding een rol speelt bij de klachten haal je uit elimineren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2374728
Wat bedoel je met hypoallergene beloningen? Als dat gedroogde vleesjes zijn, prima, dan ga ik met mijn voorgangers mee. Als dat speciale beloningen zijn in de vorm van brokjes, dan zou ik die eerst eens schrappen. Want daar zou hij dan ook nog op kunnen reageren.

Verder vette vis en/of een goede visolie. En ei (mits je er van uit kan gaan dat het niet voedings gerelateerd kan zijn, dan moet je eerst weten of hij allergisch is voor kip en/of ei door te gaan elimineren).
Door Camee_Bodhi
#2375585
Hoi,

Ja ik had van die gedroogde rund pens brokken.. ik weet niet precies meer wat het is want ik heb de verpakking niet meer, het was in ieder geval zonder troep toegevoegd  :)

Dank jullie voor de reacties!

Groetjes Naomi
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door