Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2373734
Hallo allemaal, heb advies nodig!

Djinty (nierfalen/darmproblemen) is de laatste tijd erg lusteloos, weinig energie. Vandaag een wandeling gemaakt van 30 minuten en het kwijl (wit schuim) in haar bek. Dit is al een paar weken zo, ze is eigenlijk niet vooruit te branden (behalve als ze met andere honden speelt, dan is er geen houden aan.
Ze slaapt erg veel ook als ze weinig beweging heeft gehad. Ze heeft geen koorts en ziet er goed uit.

Ik geef haar nu vis olie (omega 3), cranberry, weerstand van groen os, kidney comp, Ipakitine en Probiotica van Vitaal.

Heeft iemand een idee hoe ik haar meer energie kan geven?
Door flodder en dwarrel
#2373766
ik denk dat je dan toch even contact op moet nemen met een holistisch da

Ik ben met Flodder nu een week bezig met chinese kruiden vanwege cushing en ze begint op te knappen  :)
Door Mevroi Kruim
#2374091
Als het door het nierfalen komt dan kun je verder niet zoveel doen ben ik bang. Op een gegeven moment is het op, als de nieren niet meer voldoende ontgiften dan is het een aflopende zaak.
Als het mijn hond was dan ging ik langs de da voor een onderzoek naar het functioneren van de nieren.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2374384
Eind februari is haar bloed nog gecontroleerd, de waardes blijven tamelijk stabiel.
Denk dus niet dat de waardes slechter zijn geworden. Ze eet erg goed (1 kilo per dag), drinkt minder dan 0.75L pr dag en is goed op gewicht (ongeveer 30 kilo).

In maart is ze geholpen, kan dat er mee te maken hebben?
Door Lizzy
#2374562
Nieren kunnen toch stapsgewijs verslechteren. Ik zou ook naar de DA gaan en dit probleem bespreken. Ik weet niet hoe oud ze is maar misschien kan de DA het hart en longen ook goed controleren. Ik denk dat je eerst de oorzaak moet proberen te achterhalen voordat je zelf aan de slag kunt met middelen die het energie niveau verhogen.
Door Mevroi Kruim
#2374684
Ik heb de ervaring met meerdere katten met nierfalen dat de omslag heel abrupt gaat. Het gaat jaren goed en dan ineens lijkt er een knop om te zijn en takelen ze snel af.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2374710
Ik heb ook ervaring met een kat met nierfalen, weet wat ik kan verwachten.

Denk dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn omschrijving wat Djint nu percies heeft.
Djinty wordt in oktober 2 jaar. Ze is vanaf het begin (8 weken oud) ziek geweest. In juli vorig jaar is er geconstateed dat haar nier zijn aangetast. De reden hiervan is nooit achterhaald, maar waarschijnlijk heeft ze constand met een blaasontsteking gelopen.

Vanaf juli gaat het steeds beter, ze eet (wat ze daarvoor heel slecht deed), drink normaal, is allert, kijk goed uit haar ogen en is levendig.
In februari is ze voor onderzoek naar Utrecht geweest. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de vertering van het voedsel niet helemaal goed is, er bleven vetten over in de ontlasting. Vanaf dat moment eet ze alleen nog lam, eend en wild. Alles biologisch. Hier reageert ze goed op, ontlasting is bijna altijd hard.

In maart is ze geholpen. Dit heb ik laten doen omdat ze al 2 keer loops was geweest en ze daar heel heftig op reageerde.

Op dit moment is het niet zo dat ze lusteloos is en duf en sloom op haar plek ligt. Ze is speelt, rent, kliert en doet alles wat een jonge hond moet doen. Het enige wat er aan mankeert is dat ze gauw moe is, zeker als ik een lange wandeling maak (aan de riem). Als er andere honden zijn waar ze mee wil spelen kan ze dit een uur volhouden, en is dan nog niet uitgeteld! Na de wandeling hersteld ze wel snel en komt na 10 minuten al met haar speeltjes aan....
Eigenlijk is ze op dit moment beter dan ze ooit is geweest!

Ben misschien te allert op hoe ze is en maak me dan zorgen.

Wil eigenlijk graag weten of het gauw moe zijn door de nieren kan koemn of misschien door de sterillisatie, en er een middeltje om haar conditie op te bouwen? (Q10?)

In juli/augustus laat ik haar bloed weer onderzoeken. Alle onderzoeken vanaf juli 2011 tot heden (5 keer) wijzen erop dat de situatie van haar nieren stil staat en dus niet erger wordt.
Door Lizzy
#2374724
OK. Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat het alles kan zijn. Het kan met de nieren te maken hebben maar het kan ook nog van de narcose komen. Gevoelsmatig zeg ik : Chlorella. En dan langzaam beginnen met 1 tablet per dag, een paar dagen. En dit langzaam opbouwen tot 2 x 7 of 8 of 10 of zelfs 15 tabletten per dag (komt niet zo krap, chlorella is voeding, niet zozeer een supplement). Chlorella ontgift op een vriendelijke manier. En geeft energie.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2374726
Bedankt Lizzy.
Ben meteen gaan googelen maar zitten er niet veel eiwitten Chlorella? En is dat dan niet schadelijk voor de nieren?
Door Mevroi Kruim
#2374746
Is er een onderzoek gedaan naar het functioneren van de pancreas ivm het slechte verteren van vetten?
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2374969
Heb nog even het onderzoek bekeken (snap er niet veel van) maar Djinty heeft teveel vetzuren in haar ontlasting. De DA in Utrecht wilde haar meteen op brokken zetten (Hills of Royal Canin). We hebben toen in overleg besloten om een eleminatie dieet te volgen, vandaar dat ze geen rund meer krijgt.

Ik zou graag alle uitslagen op barfplaats willen zetten (maar ik weet niet hoe), misschien dat er mensen zijn die de uitslagen wel begrijpen....

Wat moet er staan bij de onderzoeken die te maken hebben met het functioneren van de pancreas?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door