Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bianca987
#2373856
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er een advertentie onderin staat van een islam slager die zijn dieren onverdoofd  slacht en waar wij ook onze barf spullen kunnen kopen. :-[
Door Els01
#2373988
Slachten van dieren is en zal altijd een dramatische gebeurtenis zijn voor de dieren, maar het zgn "ritueel" slachten vind ik ècht niet kunnen en vooral niet in Nederland!!

Nu heeft de regering een regeltje bedacht (1 van de zovelen.) met de bedoeling de gemoederen wat te bedaren, dat wanneer  het, bij deze manier van slachten, langer duurt dan 40 seconden voor de dood intreedt, er " gelijk ingegrepen" moet worden om het dier verder lijden te besparen!

Wat denk je, hoe lang 40 seconden duren als een dier daar met doorgesneden keel ligt en het leven uit zijn/haar lichaam voelt wegstromen?

De manier van slachten zoals het op "onze" manier gaat, is zeker ook stressvol voor de dieren, denk aan transport (wat niet altijd zachtzinnig gebeurt) en de geur van bloed/dood bij slachthuis, maar...de manier van doden is supersnel.
Door nienk
#2373998
persoonlijk vind ik godsdienst vrijheid een heel groot goed en ik ben daarom niet tegen ritueel slachten. ik vind het naar voor de dieren dat ze wellicht langer fysiek lijden dan bij 'hollands' slachten. daar tegen over staat een aantal andere regels binnen het halal en kosjer slachten die ik juist heel mooi vind en die er denk ik (maar dat weet ik niet zeker want ik ben er nooit bij geweest) voor zorgen dat het dier voor de slacht minder stress heeft. naast dus dat ik er principieel niet tegen ben, weet ik ook niet goed of een dier over het geheel nou meer of minder lijdt.
Door bianca987
#2374003
Slachten van dieren is en zal altijd een dramatische gebeurtenis zijn voor de dieren, maar het zgn "ritueel" slachten vind ik ècht niet kunnen en vooral niet in Nederland!!

Nu heeft de regering een regeltje bedacht (1 van de zovelen.) met de bedoeling de gemoederen wat te bedaren, dat wanneer  het, bij deze manier van slachten, langer duurt dan 40 seconden voor de dood intreedt, er " gelijk ingegrepen" moet worden om het dier verder lijden te besparen!

Wat denk je, hoe lang 40 seconden duren als een dier daar met doorgesneden keel ligt en het leven uit zijn/haar lichaam voelt wegstromen?

De manier van slachten zoals het op "onze" manier gaat, is zeker ook stressvol voor de dieren, denk aan transport (wat niet altijd zachtzinnig gebeurt) en de geur van bloed/dood bij slachthuis, maar...de manier van doden is supersnel.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!
We wonen hier in nederland dus vind ik het ritueel slachten gewoon niet kunnen .
Ook deze dieren moeten naar het slachthuis getrensporteerd worden.

En die 40 sec, daar wordt echt geen stopwatch bij gehouden geloof er niks van.

maar weer op de dierenpartij stemmen >:(
Door nienk
#2374011
maar als het hier in nederland verboden wordt, wat dan? de mensen die dat vlees consumeren, zullen toch halal of kosjer vlees willen eten. dat moet dan dus ergens anders vandaan komen. 2 opties: illegaal slachten (met alle hygiëne toestanden e.d. vandien) of importeren. er zullen dan dus amper minder dieren op deze manier geslacht worden, denk ik. daarnaast zal het vlees dus over grotere afstanden vervoerd moeten worden, omdat het uit andere landen hier heen moet komen. dat is dan nog eens slechter voor het milieu ook.
Door Suzanne
#2374049
Tsja... bij niet ritueel slachten (en dus verdoofd) komt er dus verdovingsmiddel in het vlees wat jij, ik en de dieren eten..
Kweenie... doe mij dan maar onverdoofd slachten eerlijk gezegd.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door koekje
#2374060
Suzanne schreef: Tsja... bij niet ritueel slachten (en dus verdoofd) komt er dus verdovingsmiddel in het vlees wat jij, ik en de dieren eten..
Kweenie... doe mij dan maar onverdoofd slachten eerlijk gezegd.

Suzanne
Nee, verdoofd slachten gebeurt niet per definitie met verdovingsvloeistof. Een schietmasker bij paarden en koeien (pen in het hoofd door de hersenen) is ook een vorm van verdoving, maar doodt het slachtdier niet.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2374066
Els01 schreef:
De manier van slachten zoals het op "onze" manier gaat, is zeker ook stressvol voor de dieren, denk aan transport (wat niet altijd zachtzinnig gebeurt) en de geur van bloed/dood bij slachthuis, maar...de manier van doden is supersnel.
weleens gezien hoe 'wij' kippen slachten?
opgehangen aan de poten gaan ze door een machine heen waar ze onthoofd worden, weleens gezien hoe vaak of dat dat mis gaat?
Door ulla
#2374087
vanaalst schreef: weleens gezien hoe 'wij' kippen slachten?
opgehangen aan de poten gaan ze door een machine heen waar ze onthoofd worden, weleens gezien hoe vaak of dat dat mis gaat?
helemaal mee eens, en als de dieren pech hebben gaat er ook nog eens een signaal voor de lunch af en verdwijnen alle slachters richting kantine.
Hangen die dieren te spartelen. :-\
Door bianca987
#2374110
ulla schreef: helemaal mee eens, en als de dieren pech hebben gaat er ook nog eens een signaal voor de lunch af en verdwijnen alle slachters richting kantine.
Hangen die dieren te spartelen. :-\
Ook hier zal dan een controle op moeten zijn :(
Maar dat ritueel slachten is toch iets wat verboden moet worden hier in nederland.
ik eet geen vlees maar als ik het  zou eten dan zou ik het nooit kopen bij een islam slager .
Door bianca987
#2374123
vanaalst schreef: tja 'moet'....
kijk je bent vrij om je vlees ergens anders te kopen, iedereen natuurlijk
Maar wie komt dan op voor die dieren die op deze  manier geslacht worden?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2374294
jij en vele andere, maar vrijheid van godsdienst staat hier hoog in het vaandel in nederland..
en doordat niet te kopen doe je ook al wat....net als er geen plofkippen ed gekocht zou moeten worden en en en en ....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door