Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sella
#2372088
Door verteringsproblemen, zit Buffel nu tijdelijk een maand of 3 opgemalen, de botten nog steeds heel fijn, orgaan ook, vlees in pouletblokjes formaat.
Nog steeds 2 keer per dag omdat hij anders weer problemen krijgt met boeren en een maag die zich te langzaam leegt.
Dit is ook allemaal zichtbaar geworden op de scopie.
Maar nu komt mijn vraag,

Op anderhalve kg barf was hij tevreden en rustig.
Nu krijgt hij 1 keer per dag 500 gram vlees, en de avond 500 gram vlees en 250 gram gemalen bot, 1 keer per week wat gemend gemalen orgaan.
Het is natuurlijk hap slok weg in minder dan een minuut. Hij blijft maar zoeken, met de avondmaaltijd is het beter, maar toch zoeken, zoeken naar alles wat eetbaar is.

Moet ik hem toch meer gaan voeren? Hij komt niet bij en valt niet af. Hij kan al een poos niet veel doordat hij steeds van het een in het ander rolt. Ik ga er vanuit als hij weer helemaal beter is en we weer kunnen gaan opbouwen, dat hij wel wat meer kan gebruiken.

Wat is  nu wijsheid, het bot naar de ochtend? Of moet hij hier mee leren omgaan, ikzelf ook? Zodra het maar even mogelijk is, gaat hij weer op barf.
#2373000
Ik denk dat 't bij Buffel op twee vlakken kkan zitten, hij heeft minder in een keer en z'n maag heeft er minder werk mee.
Berre komt meer om eten zeuren als 't fijner gemalen is maar waarom weet ik niet precies: grof gemalen voer verteerd hij slecht of niet, 't zit lang in z'n maag---> z'n darmen raken van slag,--->hij heeft diarree en krampen en eet niet meer. Hij eet dus gewoon meer omdat hij zich beter voelt of omdat z'n maag sneller leeg is en hij vlugger honger krijgt??

Ik maal nu trouwens ok zelf, zo fijn mogelijk ivm de botstukjes waar hij anders problemen mee heeft.
Laatst gewijzigd door inni op ma 18 jun 2012, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2373255
Ik denk omdat zijn maag nu wel sneller leegt en hij meer honger krijgt. Ik ga in de ochtend ipv 500, 600 gram vlees geven en dan de avond 400 gram vlees en 250 gram bot.
Krijgt hij in totaal niet meer, maar anders verdeelt. Eens kijken wat het doet.
#2374035
misschien heeft hij ook een minder voldaan  gevoel omdat het eten zo snel op is? Reus doet ook net alsof ie honger heeft als hij kvv krijgt. kan je het voor hem (deels) in een Kong stoppen? of op een andere manier zorgen dat hij er langer over doet? voor het voldane gevoel kan je ook wat rauwe groente er bij geven, een paar wortels ofzo, als zijn buik daar tegen kan?
#2374082
Je voert nu per dag 1000 gram vlees en 250 gram bot, ik zou proberen wat minder vlees en wat meer gemalen bot te voeren.
Bot geeft meer voldoening want het duurt wat langer tot het verteerd is en ligt wat zwaarder op de maag denk ik.

Ik zou proberen om zowel s'morgens als s'avonds bij het vlees wat gemalen bot te geven.
Bijvoorbeeld 500 gram vlees en 125 gram gemalen vleesbot en dat beide maaltijden.
Hij eet dan s'morgens iets meer dan nu (625 gram) en misschien geeft hem dat overdag wat meer voldoening zonder dat je de hoeveelheden verhoogd.

Misschien een frutseltje pens erbij? Goed voor de maag/darmflora.
Zoals Nienk al schreef, wat wortels en/of sperziebonen erbij geven dat vult én is licht verteerbaar en in de kong stoppen dan doet hij er langer over.

Als dit toch nog te heftig voor hem is, zou ik het gewoon lekker op die 625 gram per maaltijd houden.
Door sella
#2374734
Groenten zijn een no no, dan is het meteen mis, meer gemalen bot ook.
De kong knijpt hij fijn en schud het eruit :knuppel2:.
We hebben het vlees nu weer een stuk groter gelaten, en dat lijkt te helpen. Niet meer eten , maar vlees groter.
Hij is nu wat aktiever omdat hij minder pijn heeft en wordt meteen schonkiger. We zullen hoe meer hij opknapt langzaam aan meer bot proberen te geven, en het allemaal wat gaan opvoeren.
Bedankt voor jullie antwoorden.
#2377197
Mag ik vragen wat precies het probleem is met zijn maag? En waarin uitte zich dat?
En nu geef je 3 maanden gemalen? En zou het daarna beter moeten gaan?

Ik heb namelijk een kater voor wie ik het bot ook maal omdat ik het vermoeden heb dat hij van te grote stukken bot maagontstekingen ontwikkelde. De maagontstekingen zijn vastgesteld, ik denk dat het van het bot komt, maar dat is niet zeker.  Ik maal het nu een dikke week. 

Ik maal nu ook enkel het bot, niet het vlees of orgaan.  In het begin (eerste dagen) deed ik dat wel.
Ik geef wel gewoon 40% vleesbot, heb dat de eerste dagen opgebouwd.  En tot nu lijkt dat goed te gaan.
Hij is er ook minder voldaan op, maar zeurt niet. Hij is zowiezo al niet erg met eten bezig, maar nu gaat het wel vaker mooi binnen dan voorheen (zal ook minder maagpijn hebben vermoed ik). 
Mijn vriend verdenkt de groenten ook (ik biedt af en toe groenten aan omdat ze dat af en toe lekker vinden en anders de kamerplanten opeten), dus die laat ik nu ook een tijd achterwege. 

Ik kan jou spijtig genoeg verder geen tips geven, maar lees dus wel even mee. Misschien kan ik ook iets uit de antwoorden opsteken.
Door sella
#2377996
Hij verteerde niet meer, werd erg ziek, maag ledigde niet meer.
Spoedscopie liet zijn dat slokdarm ernstig verdikt was, maag helemaal gezwollen, maagbodem verdikt.
Er kon dus letterlijk niets uit zijn maag komen.
Hij heeft vandaag voor het eerst een biologisch kipkarkasje op. So far zo good.
Maar het was puur voor ons om het passeren makkelijk te maken.
Het zat hem niet in het bot, er zat nog puur brokken vlees in de maag :o
Hij is sinds een paar dagen op meer bot gezet, mooie regelmatig geproduceerde keutels.
Vandaar een probeersel een karkasje.

Ik kan je niet helpen met je poezelke. Er is niet een te laag ph bij poezelke?
#2378194
[quote="sella"]
Hij verteerde niet meer, werd erg ziek, maag ledigde niet meer.
Spoedscopie liet zijn dat slokdarm ernstig verdikt was, maag helemaal gezwollen, maagbodem verdikt.
Er kon dus letterlijk niets uit zijn maag komen.
Hij heeft vandaag voor het eerst een biologisch kipkarkasje op. So far zo good.
Maar het was puur voor ons om het passeren makkelijk te maken.
Het zat hem niet in het bot, er zat nog puur brokken vlees in de maag :o
Hij is sinds een paar dagen op meer bot gezet, mooie regelmatig geproduceerde keutels.
Vandaar een probeersel een karkasje.

Ik kan je niet helpen met je poezelke. Er is niet een te laag ph bij poezelke?
[/quote]

Oei, te lage pH?  :-\ Van wat?
En hoe kan je dat zien?
Ik ken alleen de pH van de urine, maar er zijn geen aanwijzingen dat er daar wat mis mee is.

Op gemalen gaat het trouwens goed.  Desnoods blijf ik dat geven.  Zou wel spijtig zijn voor hem, want hij knaagt erg graag, maar ja... 
Door sella
#2378296
[quote="martine-tom"]
Kreeg hij 1500 gram barf? En nu voer je 1250 gram?
[/quote]
Toen hij een aktieve hond was kreeg hij 1500 gram. Nu ben ik van begin af aan, gaan opbouwen van 150 gram 4 keer tot 2 keer per dag in totaal 1250.
Door sella
#2378297
[quote="pearlsofpassion"]
Oei, te lage pH?  :-\ Van wat?
En hoe kan je dat zien?
Ik ken alleen de pH van de urine, maar er zijn geen aanwijzingen dat er daar wat mis mee is.

Op gemalen gaat het trouwens goed.  Desnoods blijf ik dat geven.  Zou wel spijtig zijn voor hem, want hij knaagt erg graag, maar ja...
[/quote]
Punt is als ze een ontsteking krijgen, dan verstoord dat de maagzuurproductie. Voor bot heb je een zure ph nodig om goed te verteren. Wat ik heb begrepen is dat als je maalt en het goed op lichaamstemp voert, het zo makkelijk mogelijk passeert en verteerd. Buffel spuugde zijn eten uit en je rook geen spuuglucht, dus dan snap je al snel dat het daardoor kan komen :-\
#2378326
Ah ja, dat snap ik.

Ik dacht dat de onsteking van het bot kwam, maar jij wil dus aangeven dat het ook kan zijn dat het bot niet verteerd net door de ontsteking?
Ja dat kan ook natuurlijk.  Hij hield niets meer binnen bij de ontsteking, ook geen vlees, geen blik, geen ei...
De DA dacht zelf dat de onstekingen van een allergie voor bepaalde diersoort zou kunnen komen, maar ik dacht dus aan het bot.  Als hij het alsnog krijgt op gemalen vleesbot, ga ik toch maar elimineren...
Zou niet weten waarvan hij anders de maagonstekingen zou krijgen...

Alleszinds erg bedankt voor de raad! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door