Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2372100
Freud heeft een beetje een biafra buikje ontwikkeld, ik vermoed wormen, ik zie niks in zijn ontlasting maar ja dat hoeft niet alles te zeggen.
Het woud kan ik nu even echt niet betalen (moet nog met Doki voor een hartecho en dat gaat even voor...) dus dan toch maar 1 keer preventief...
Maar waarmee?

Zou ik hier propolis voor kunnen gebruiken?
En moet ik Doki dan ook behandelen, die is vorige week nog schoon verklaard maar ja...
Hij wast Freud regelmatig, maar ze gaan niet op elkaars bak.

Wat is wijsheid?
Door miik
#2372770
Tja, ik zou een tabletje milbemax geven (gewoon regulier middel dat zowieso alle wormen aanpakt).
Ik heb eigenlijk geen idee of propolis daarvoor voldoende zou werken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2372999
Op het moment dat je een bolle buik gaat zien, kan je er van uitgaan dat hij vol met wormen zit. Ik heb dat met Sien gehad toen die als baby bij mij kwam. Ze had zo'n bolle buik, en ik maar denken dat ze gewoon veel eten erin had (ze vrat ook alles op wat los en vast zat). Ik heb bij Sien nooit een worm gevonden in kots of drol.

Ik zou 3 pipetjes stronghold halen en die gebruiken ( er vanuitgaande dat je de afgelopen 3 weken geen middelen tegen vlooien gebruikt hebt).
- 1 pipetje voor kittens (voor Freud)
- 1 pipetje voor volwassen katten (voor Doki)
- 1 pipetje voor kleine hondjes (voor Tom)
De katten maken gebruik van dezelfde bakken, dus kunnen elkaar ieder moment besmetten. Ook liggen de katten en hond samen op dezelfde kleedjes en wassen ze elkaar en spelen ze samen. Ook dan kunnen ze elkaar besmetten.

De wormtest van Doki was een momentopname van toen. Hij kan nu inmiddels besmet zijn. Met zijn gezondheid zou ik het risico er nu even niet op nemen dat hij het zelf wel aankan. Ook omdat hij ook nog erg jong is en zijn afweer nog niet helemaal compleet.

Het voordeel van een pipetje stronghold is dat de beestjes er niet resistent tegen zijn, dus het werkt goed. En het is een alles-in-1 middel, erg handig.
ook hoeft het middel niet langs de spijsvertering, wat minder tot geen bijwerkingen geeft. En als er toch bijwerkingen komen, zijn die lokaal in de nek (waar je het hebt toegediend en dus alleen de huid).
Ieder een pipetje geven op de juiste plaats (dat kuiltje zo onderaan in de nek en echt goed op de huid) en even apart zetten. Zo kunnen ze elkaar niet gaan wassen en het middel in de bek krijgen.
Door Martine-Tom
#2373089
Dankje! Ik denk dat ik idd dat maar ga doen...
Doki zit natuurlijk helemaal aan de bodem qua afweer nu, slikt pred  :-\
En een besmetting bij hem zitten we al helemaal niet op te wachten....

Ga er zo gelijk maar om dan hebben we dat maar weer gehad...
Door Martine-Tom
#2373642
Hard intern overleg gehad met mezelf....
Tóch laten testen, ik kan het Doki nu niet aandoen om te ontwormen als het niet echt nodig is.
Doki was schoon, Tom was schoon en Freud had 1 cocidie (oid) en dat mag dus geen naam hebben, over 4 weken kijken of het helemaal schoon is, op het hele preparaat 1 coc...nogwattus....

Die bolle buik is dus gewoon genieten van het goede leven  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#2375152
Ah, ik had hier de kittens ook laten testen. Net binnen, geen wormen. Dus blij dat ik nog niet preventief iets had gegeven. Van de honden nog niet alle uitslagen binnen, maar op Foppe na is hier sinds september 2008 alles nog vrij van wormen geweest.

Nou laat Freud dan nog maar even lekker genieten van het goede leven en ik hoop dat Doki opknapt.
Door Martine-Tom
#2375664
Toch een coccidose besmetting, mini is aan de spuitpoep dus toch wormenkuur en diarree remmer gehaald, Dook heeft nergens last van maar krijgt wel wormenkuur hij heeft de gewoonte ontwikkeld om Freud te wassen dus neem het risico maar niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door