Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door henkie026
#2371167
Hallo ik heb mijn hond uit het asiel gehaald in 2009, en toen had hij hele slechte darmen.
dat is nu gelukkig wel weer goed gekomen, met wat relatief goede brokken en vlees.

Ik zou het zeer vervelend vinden als ik eerst 3 weken Kant en klaar maaltijden zou geven en dan over te schakelen naar BARF met terug kijken op zijn slechte darmen is het dan wel verantwoord ?

Vriendelijke groeten

Afbeelding
#2371184
Onze Senna (kruising husky/witte herder) heeft het eerste jaar van zijn leven meer dan €1800,- aan dierenartskosten gekost. Telkens had hij mega ontstoken darmen, en kwam alles er van alle kanten uit met bloed erbij. Dit alles op brok, zelfs de hele dure van de dierenarts. Toen had mijn vriend het geluk mij tegen het lijf te lopen  :biggrin2: en ik gaf mijn honden barf.
Nu krijgt Senna al bijna 3 jaar barf en we zijn nog niet 1x weer bij de dierenarts geweest. Maar....als hij perongeluk bij de voerbak van de hond van mijn schoonouders kan komen en dus brokken eet dan is hij weer mega ziek. Die gevoelige darmen blijven, maar op barf heeft hij er geen last meer van, alleen dus als hij andere dingen eet zoals brok of dingen die hij op straat vindt.
Ik denk dat als jij je goed voorbereid en weet wat je wel en niet kunt geven (vooral in het begin alleen beginnersbotten geven) dat jouw hond prima op barf kan en het daar beter op doet dan op brok.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2371259
Welkom hier  ;D

@ Lizzy: ik denk dat hij bedoelt of hij darmproblemen (diarree enz.) kan verwachten bij de overstap van brok naar vers....

... Persoonlijk denk ik van niet  :)

Onze Shar Pei had op brok ook regelmatig diarree, als je hem dan een kauwbotje gaf ofzo met name en sinds de overstap naar vers, geen enkel probleem meer. Zelfs runderpens gaat goed.
#2371270
correct ! Henk is een slanke hond ! En ik zou niet willen, dat hij weer aan de diarree komt ,  & dus vermagerd, Hoe zit het met gewichts toename , ik heb bij XeroX wel vernomen dat hij voller is geworden  .. zou dat bij henk ook het geval zijn als ik hem alleen op konijn zou zetten?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2371275
Je zou Henk niet alleen op konijn moeten zetten, arm dier  ;D Xerox volgt een eliminatiedieet vanwege zijn allergieën, Henk heeft daar geen last van. Om voor gewichtstoename te zorgen kun je hem wat vettere diersoorten gaan voeren, zoals geit.

Xerox is zwaarder geworden puur door hem genoeg te voeren. Hij was vermagerd doordat hij weigerde te eten in het asiel. Henk weigert zijn brok nu ook, dat probleem zul je met vlees niet hebben waardoor hij makkelijker op gewicht blijft. Bovendien zitten in vers vlees de voedingsstoffen die Henk écht nodig heeft, waardoor hij niet snel af zal vallen op vlees.
Laatst gewijzigd door Xerox op za 16 jun 2012, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2371284
ten eerste: wat een verschrikkelijk lieve foto!!

dan nu als antwoord op je vraag: als je het goed aanpakt, dan zou barf juist hartstikke goed zijn. je zou voor de zekerheid wat pro-biotica bij kunnen geven, dat helpt de darmflora gezond te maken en houden.

dus, lees je goed in hier op barfplaats, maak een mooi menu, zet dat in de menu-hoek zodat mensen hier kunnen checken of het goed in elkaar zit, dan beginnen met dat menu en dan kom je er van zelf achter hoe of wat.
#2371286
Dankjewel Nienk, De witte bull is mee gegaan naar me ex, en is 2 weken geleden overleden..
Ik kreeg te horen dat ze blauw was aangelopen en al niet meer te redden was. autopsie heeft niks duidelijk gemaakt het was niet het hart lever longen of nieren... voor de rest wil ze niets kwijt .... Blauw aanlopen zou verstikking verschijnselen geweest kunnen zijn... ze hebben nog bloed kweekje 's afgenomen maar ook daar is niets duidelijk over.. en of ik dat nog te horen krijg is maar de vraag... 

Heel sneu allemaal Ik heb gelukkig Henk nog en wil het beste voor mijn hond!

Xerox Heeft mij wat duidelijk gemaakt over Barf en zit en zeer zeker over na te denken om daarop over te stappen.. alles voor me diertje

Vriendelijke Groetjes
#2371456
Ik zou zo snel mogelijk een goede kvv gaan halen en hem daarop overzetten.  Dan staat hij al op rauw, dat is al dat.
Dan zou ik mijn tijd nemen en me eerst goed inlezen in barf en inderdaad een menu laten bekijken door de mensen hier.  Zodat je goed voorbereid op barf kan overgaan.  Een paar weken gemalen lijkt me ook niet zo slecht bij gevoelige darmen.
Zodra je goed weet hoe je alles gaat aanpakken, kan je dan overgaan op barf.
#2371515
Juíst met een hond met zwakke darmen is het een goed idee om vers te gaan voeren.
En net als mijn voorganger al zei, eerst een goede kvv kiezen, en je rustig voorbereiden op volledig barf (of eventueel deels kvv, deels barf)
#2371689
Mijn Berner had vaak dunne ontlasting op brokken. Toen ik hem kvv gaf als overgang op andere brokken was dat opeens over. Toen op de brokken weer dunne ontlasting, dus over gegaan op volledag kvv en de dunne ontlasting is over.

Inmiddels ben ik over op barf omdat ik er achter ben gekomen dat hij een voedselallergie heeft.

Gelukkig heeft hij het helemaal niet zo erg gehad.
#2371895
Ik zou ook overwegen om eerst kvv te geven zodat je alle tijd hebt om je in te lezen in het zelf samenstellen.

Hier een hond wat van pup af aan al darmproblemen had, infecties, diaree, anaalklieren vol ect. Met regelmaat had hij diaree. Vanaf dat hij vers krijgt (eerst kvv daarna zelf samenstellen) heeft hij geen diaree meer gehad.
Een andere hond wat ik heb gehad, had ook darmproblemen, altijd te slappe ontlasting. Na de eerste dag vers (ook eerst kvv en daarna zelf samenstellen) was de ontlasting gewoon perfect!

Dus, gewoon doen en vooral niet meer twijfelen over vers of brok.
#2372024
Onze bulterriër, 'gezegend' met een zeer belabberd maag-darmgestel en verteringsproblemen, heb ik ook op BARF overgezet, inmiddels alweer bijna zes jaar geleden, maar de overstap van brokken naar verse, rauwe voeding ging hier bepaald niet zonder slag of stoot. Toen we haar net hadden (ze komt uit het asiel) verdroeg ze zelfs überhaupt geen rauwe voeding. Geen KVV, geen hart, geen pens, helemaal niks. Ik heb haar toen heeeeeel langzaamaan, via gekookte voeding die ik steeds minder lang kookte, op kant-en-klare versvleesvoeding en zelfgemalen voeding overgezet, en van daaruit op BARF. Ook weer heeeeeel langzaamaan. Ging ik te snel, dan resulteerde dat in spuitfestijnen, soms wekenlang aan één stuk door. Tegenwoordig heeft ze heus nog weleens diarree, maar lang niet meer zo vaak en zo heftig als vroeger.
Met mijn eigen ervaringen in het achterhoofd, zou ik zeggen: stort je niet halsoverkop in het BARF-gebeuren, maar begin met een goede, graanvrije KVV. Je kunt ook je eigen KVV maken door vlees en vleesbotten te malen. En hoewel ik een groot voorstander ben van groenten, zou ik die in eerste instantie niet geven. Dus ook geen KVV die groenten bevat. Eerst maar eens laten wennen aan vlees, die groenten komen later wel aan bod. Mijn ervaring is nl. dat groenten bij zwakke darmen voor problemen kunnen zorgen (hoewel dat natuurlijk verschilt van hond tot hond). Verder zou ik zelf de combinatie van brokken en vers vermijden, in welke vorm dan ook, omdat dat in mijn ervaring te belastend is voor maag en darmen.
Tot slot vraag ik me af of een eliminatiedieet niet zinvol zou zijn, om eventuele intoleranties uit te sluiten.
Succes en een knuffel voor je prachtige knul  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door