Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mona
#2371055
k heb voor mijn weimaraner teefje van 13 maanden 28 kg het volgende weekmenu samengesteld.

al 3 x aangepast naar aanleiding van de feedback van lizzy , thea en Berna. en het is nu de definitieve om mee te beginnen.
ik moet het nu doen met wat ik kon bestellen maar heb al wat besteld voor juli en daar zit wat ander vlees bij.

Maandag:
200 gram orgaan geit
550 gram kippenekjes
170  gram konijn
100 gram groenteprakkie

Dinsdag:
200 gram orgaan kip
550 gram kipkarkas
100 gram groenteprakkie
200 gram kalfskopvlees

Woensdag:
500 gram eendenkarkas
300 gram  Pens
100 gram groenteprakkie
370 gram geitensnippers

Donderdag:
500 gram kipkarkas
150 gram orgaan geit
100 gram groenteprakkie
1 rauw eitje
300 gram konijn

Vrijdag:
550 gram eendenkarkas
150 gram kippenekjes
100 gram groenteprakkie
200 gram sardientjes

Zaterdag:
150 gram orgaan kip
200 gram pens
100 gram groenteprakkie
500 gram eendekarkas
370 gram kalfskopvlees

zondag:
rauw eitje
400 gram kipkarkas
400 gram geitensnippers
150 gram orgaan geit
100 gram groente

ik hoop dat het zo beter is.heb ook orgaan weggehaald als ik vis voer

alvast bedankt voor de feedback :)

groetjes

Mona
Laatst gewijzigd door mona op zo 17 jun 2012, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2371461
Welke percentages heb je gebruikt, als ik vragen mag?

Is je hond al gewend aan vleesbot? Want geitenribben vind ik voor de beginnende barfhond wat teveel gewaagd.

Pens = orgaanvlees. Dus het beste voer je (ongeveer) 20% orgaanvlees waarvan 10% pens en 10% organen als hart, nier en lever (enzovoorts).
Door mona
#2371465
hoi lizzie,

ik dacht dat ik 50% bot
25 % vlees
15% orgaan
en 10% goente.

ik heb omdat ze op dit moment het wedstrijdseizoen in gaat gekosen voor
3,5 % van het gewicht

ok wat betreft geitenribben deze stonden als jonge geitenribben bij islam center, maar wat stel je anders voor?
zou lamsribben beter zijn.?

mijn hond is natuurlijk net als ik een beginnende barfer..

ik heb inmiddels de vriezer in huis staan al gevuld met groenteprakkie :D ;D

bedankt Mona
Gebruikersavatar
Door Thea
#2371824
Wat versta jij onder vlees? Ik zie namelijk helemaal geen spiervlees in jou menu staan.
Wel heel veel orgaan. Strot is volgens mij eigenlijk ook orgaan.
En kan je mss beter geven als extra om lekker te kluiven.
Hier geef ik ongeveer 1x per maand een strot van ongeer 800 gram. wel als maaltijd die dag.
Dus krijg hij verder geen karkas alleen s'morgens 100 vlees om de maag niet leeg te hebben.
Verder zeg je dat je 50% bot voer maar ik zie gemiddeld 700 gram karkas staan op 1 kilo vlees.
Dus dat is 70% nu weet ik niet of je heel goed bevleesd kakas geef. Maar lijkt mij ook niet helemaal kloppen.
Maar Lizzy heeft er meer verstand van dus die zal ook denk nog wel een x reageren ;)
Door Lizzy
#2371846
[quote="mona"]
hoi lizzie,

ik dacht dat ik 50% bot
25 % vlees
15% orgaan
en 10% goente.

ik heb omdat ze op dit moment het wedstrijdseizoen in gaat gekosen voor
3,5 % van het gewicht

ok wat betreft geitenribben deze stonden als jonge geitenribben bij islam center, maar wat stel je anders voor?
zou lamsribben beter zijn.?

mijn hond is natuurlijk net als ik een beginnende barfer..

ik heb inmiddels de vriezer in huis staan al gevuld met groenteprakkie :D ;D

bedankt Mona
[/quote]

Ik heb je percentages berekend en ik kom inderdaad (zoals Thea al dacht) op iets anders uit, namelijk:

65% vleesbot
13% orgaanvlees
9% groenten
12% strot

Je zit met je vleesbot in mijn ogen echt te hoog. Dat moet zeker 15% naar beneden. Je orgaanvlees mag iets omhoog. En tja, dan de strot.... Ik vind het geen vlees en geen vis, eerlijk gezegd. Het is vaak luchtpijn (dus kraakbeen) met wat meer of minder spiervlees er omheen. Ik zou dus 10% minder strot gaan voeren en daarvoor in de plaats een kwalitatief goed spiervlees van verschillende diersoorten.

Geitenribben of lamsribben: ik vind ze beide niet geschikt voor een beginner. Nekken en karkassen van kleine dieren zoals kip, eend, parelhoen, konijn, etc., dat is geschikt voor de beginner. En als dat goed verteerd wordt, pas dan kun je ribben gaan introduceren.
Door mona
#2371854
ok ik was ervan uitgegaan dat runderstrot ook als spiervlees gold.
ik ga er inderdaad vanuit dat het karkas goed bevleesd is.
is dit niet het geval moet het gewicht naar beneden en ga ik dat aanvullen met spiervlees.

je ziet het ik ben een echte newbie en heb zoveel gelezen hier dat het misschien door elkaar heen loopt.

maar voor het extra spiervlees misschien lamssnippers en kalfskopvlees zodat ik de percentage's van 50/25 kan aanhouden.
dus de karkassen zijn waarschijnlijk niet zo goed bevleesd als ik me voorstel...
dan moet ik inderdaad de gewichten aanpassen.
ik ga nu even zoeken of runderstrot gezien wordt als spier of orgaanvlees.
bedankt voor de tip.
Door mona
#2371863
[quote="Lizzy"]
Ik heb je percentages berekend en ik kom inderdaad (zoals Thea al dacht) op iets anders uit, namelijk:

65% vleesbot
13% orgaanvlees
9% groenten
12% strot

Je zit met je vleesbot in mijn ogen echt te hoog. Dat moet zeker 15% naar beneden. Je orgaanvlees mag iets omhoog. En tja, dan de strot.... Ik vind het geen vlees en geen vis, eerlijk gezegd. Het is vaak luchtpijn (dus kraakbeen) met wat meer of minder spiervlees er omheen. Ik zou dus 10% minder strot gaan voeren en daarvoor in de plaats een kwalitatief goed spiervlees van verschillende diersoorten.

Geitenribben of lamsribben: ik vind ze beide niet geschikt voor een beginner. Nekken en karkassen van kleine dieren zoals kip, eend, parelhoen, konijn, etc., dat is geschikt voor de beginner. En als dat goed verteerd wordt, pas dan kun je ribben gaan introduceren.
[/quote]

Hoi Lizzy,

bedankt voor je duidelijke feedback.
het valt niet mee om in te schatten hoeveel vlees aan het karkas zit als je het nog nooit gevoerd hebt.
ik ga dus inderdaad de eerste tijd geen ribben voeren.
ook ga ik runderstrot tot 1 x per week beperken en zal mijn menu even gaan aanpassen met meer spiervlees en minder karkas.

ik ben heel erg blij met je adviezen dus daarvoor alvast heel erg bedankt.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2371873
Runderstrot is ook niet makkelijk te verdelen in bv 70 of 100 gram.
Geef die gewoon lekker eens in de zoveel tijd als maaltijd dan heeft je hond een leuk kauwwerkje.
Zoals Lizzy ook zeg het is geen vlees en geen vis. Daar bedoelt ze volgens mij mee dat het niet echt iets toevoegd aan de maaltijd.
Het bevat ook kraakbeen dus eigenlijk geen calcium bevat.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2371970
[quote="Thea"]
Runderstrot is ook niet makkelijk te verdelen in bv 70 of 100 gram.
Geef die gewoon lekker eens in de zoveel tijd als maaltijd dan heeft je hond een leuk kauwwerkje.
Zoals Lizzy ook zeg het is geen vlees en geen vis. Daar bedoelt ze volgens mij mee dat het niet echt iets toevoegd aan de maaltijd.
Het bevat ook kraakbeen dus eigenlijk geen calcium bevat.
[/quote]
Dat dacht ik ook.. ik heb een vizsla, dus qua energie behoefte vergelijkbaar met jouw weim ;-)
Ik geef heb af en toe gewoon een strot. Die dingen zijn niet echt makkelijk te verdelen.

Verder zie ik volgens mij alleen runderstrot als spiervlees.. dat zou ik vervangen. Ik geef mijn hond de ene dag paard, de andere dag rund. (maar je kunt ook geit ofzo nemen).
Volgens mij, zie ik alleen maar kip en eend aan knaagwerk. Je had eerst geit natuurlijk als 3de soort. Misschien is konijn een idee? 
Door mona
#2372118
Hoi Berna,

ja fijn om iemand met ervaring en +/- zelfde energie hond.
ik heb het menu aangepast .
in juli krijg ik paardevlees en rund en fazant dus dan kan ik het beter gaan uitbreiden.
aangezien de hond nog niet gewend is aan barf houd ik me aan het advies van lizzy weg van ribben.

misschien dat ik binnenkort ook nog iets bij degomeat bestel maar bergen op zoom is effe verder.
en ik heb helaas van hilima's halal nog geen antwoord anders bel ik die ook nog wel voor wat meer variatie.
maar ik hoop dat het nu wel ok is voor een beginnende barf hond.
Door Lizzy
#2372227
Qua percentages kom ik nu op :

53% vleesbot
25% spiervlees
13% orgaanvlees
9% groenten.

Wat mij betreft mag je 3% minder vleesbot geven en 3% meer orgaanvlees. En dan denk ik aan pens. Want daar geef je erg weinig van, namelijk 3%. Dat mag wel wat meer.

Wat houdt orgaan van geit precies in? Is dat een combinatie van nier, hart en lever? Zo ja: uitstekend!

Vis heb ik trouwens niet meegerekend, omdat sardien een heel visje is.

En konijn, even zeker weten dat ik weet wat je daar bedoeld, bedoel je daarmee het spiervlees van konijn? Want ik heb het tot spiervlees gerekend. Als het vlees + bot is, komt je bot percentage hoger uit en je spiervlees lager. En dat lijkt mij persoonlijk geen goed idee.

Helpt dit een beetje?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2372301
Ik bedoelde eigenlijk konijnkarkas. Spiervlees van nijntje is lastiger verkrijgbaar dan karkas. Karkassen van Orinake zijn een aanrader ;-)

53% bot is voor mijn honden te veel. Voer ze 40-45% bot.
Ik zou gewoon starten, je ziet vanzelf hoeveel voor jou hond goed is.
Ik denk trouwens dat je qua hoeveelheid wel ongeveer goed zit. Mijn stuiterbal doet het doorgaans voor 1kg per dag. Hij weegt 27 kg.

Ik voer hem trouwens iedere dag bot en spiervlees. De ene dag orgaan, de andere dag groente prutje. Dat is makkelijker (als je hond het er goed op doet).
Als je hondje straks de gang heeft eens per week een zalmkop geven, vinden ze ook heerlijk ;-)

Succes, het zal haar vast smaken!
Door mona
#2372305
[quote="Lizzy"]
Qua percentages kom ik nu op :

53% vleesbot
25% spiervlees
13% orgaanvlees
9% groenten.

Wat mij betreft mag je 3% minder vleesbot geven en 3% meer orgaanvlees. En dan denk ik aan pens. Want daar geef je erg weinig van, namelijk 3%. Dat mag wel wat meer.

Wat houdt orgaan van geit precies in? Is dat een combinatie van nier, hart en lever? Zo ja: uitstekend!

Vis heb ik trouwens niet meegerekend, omdat sardien een heel visje is.

En konijn, even zeker weten dat ik weet wat je daar bedoeld, bedoel je daarmee het spiervlees van konijn? Want ik heb het tot spiervlees gerekend. Als het vlees + bot is, komt je bot percentage hoger uit en je spiervlees lager. En dat lijkt mij persoonlijk geen goed idee.

Helpt dit een beetje?
[/quote]
hoi Lizzy,

ja het helpt me enorm.
idd is geitenorgaan een combo van nier hart en lever.
konijn staat alleen als konijn omschreven maar als er bot aan zit snij ik het vlees weg en geef het bot niet dit keer. ik heb het gerekent als spiervlees.
ik zal het aandeel pens omhoog doen en het aandeel vleesbot naar beneden.
kan ik de pens gewoon aan het andere orgaan toevoegen of moet ik het apart geven.?

wat ben ik trouwens blij met jullie enorme hulp en ervaring, zodat ik in ieder geval een goede start kan maken.

en waar halen jullie trouwens de zalmkoppen??

groetjes
Mona
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door