Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lida. S
#2371899
Mijn honden krijgen vnl barf en ook diverse kennissen van mij zijn inmiddels overgestapt op barf of kvv.
Het menu samenstellen kostte wat tijd, maar dankzij de info hier op barfplaats loopt alles nu gesmeerd.
Maar nu kreeg ik van een kennis de vraag hoe de samenstelling van kvv (of barf) moet zijn voor katten.
Staat er hier op het forum ook ergens vermeld  hoe die samenstelling van kvv of barf is, is er misschien een rekenhulp, net zo als voor de honden? Ik heb zo gauw niets kunnen vinden.



Edit: titel aangepast wegens verplaatsing en het gaat meer over barf ipv kvv
Laatst gewijzigd door Lida. S op ma 18 jun 2012, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2372002
De rekenhulp van de voorpagina is ook voor katten te gebruiken. Een volwassen kat eet gemiddeld 3% per dag en de percentages ongeveer 30-50% vleesbot, 15-20% orgaan en de rest spiervlees.
De samenstelling van kvv wisselt natuurlijk per fabrikant, dat is met kvv voor honden niet anders.
Door Martine-Tom
#2372016
Mijn katten eten ook regelmatig honden KVV...vaak is het enige verschil de pens en dat eten ze beiden  :)
Niet dagelijks hoor maar het is soms wel eens handig als ze allemaal gewoon hetzelfde eten  ;)
Door Lida. S
#2372878
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat katten veel minder vleesbot moeten hebben dan honden, en dat de meeste katten geen pens lusten. ook schemert me iets betreffende hart. Dat zou minder goed zijn voor katten en ze zouden daarom -naar verhouding- meer ander orgaan moeten hebben. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet maar het lijkt me ook niet geloofwaardig dat een hond en een kat het allebei goed doen op een zelfde menu. Het zijn toch totaal andere dieren met andere behoeftes.

Het is jammer dat er niet zo'n duidelijke beschrijving is voor kattenbarf/kvv, Voor honden is alles te vinden en de katten 'hangen er een beetje bij'.
Door Lida. S
#2372901
martine-tom schreef: Meer hart toch juist ivm taurine?
Ja dat kan het ook zijn . Ik weet het niet precies (de klok en de klepel), daarom ben ik op zoek naar een overzichtelijke site
Gebruikersavatar
Door koekje
#2373043
Lida. S schreef: Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat katten veel minder vleesbot moeten hebben dan honden, en dat de meeste katten geen pens lusten. ook schemert me iets betreffende hart. Dat zou minder goed zijn voor katten en ze zouden daarom -naar verhouding- meer ander orgaan moeten hebben. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet maar het lijkt me ook niet geloofwaardig dat een hond en een kat het allebei goed doen op een zelfde menu. Het zijn toch totaal andere dieren met andere behoeftes.

Het is jammer dat er niet zo'n duidelijke beschrijving is voor kattenbarf/kvv, Voor honden is alles te vinden en de katten 'hangen er een beetje bij'.
Op zich het is niet ingewikkeld, gewoon nadenken over de kat zelf en natuurlijke prooi.

Een kat is geen aaseter zoals een hond, dus zal nooit (theoretisch nooit) vlees eten dat niet meer vers is. De meeste katten lusten idd geen pens. Een koe is natuurlijk geen natuurlijke prooi voor een kat. pens bevat gefermenteerde maaginhoud en dat is niet vers. Daarom geen pens en geen groentemix. Een kat in het wild eet ook geen besjes/kruiden etc. Alleen een beetje grashappen om haarballen makkelijker op te kunnen kotsen, maar dat is niet echt opeten.
Van de prooien die wel natuurlijk zijn (kleine vogels en knaagdieren en konijnen), eten niet alle katten altijd alle ingewanden en maaginhoud op. Bij muizen meestal wel, maar die zijn zo klein dat je daar volgens mij de maaginhoud niet van proeft. Muizen kakken en piesen ook constant, dus zullen een hele snelle spijsvertering met relatief kleine ingewanden hebben.

Taurine is een essentieel aminozuur voor een kat. Zonder sterven ze een gruwelijke dood (hartproblemen als DCM; HCM is meestal een erfelijke kwestie en dus niet voedingsgerelateerd bij de kat) en worden ze voor die tijd mogelijk blind.
Ik dacht dat honden zelf taurine aan konden maken, weet ik niet zeker. Voor een kat dient taurine dus in het menu te zitten, net zoals voor een mens vit C in het menu hoort te zitten. Bij een compleet kvv en een goed barfmenu kan je ervan uitgaan dat de kat dit voldoende binnenkrijgt. Taurine zit van nature in rauwe dingen en in hedendaags blik en brok wordt het na de verhitting weer chemisch toegevoegd.
Er schijnen dier- en voedselsoorten te zijn die rijk zijn aan taurine; hart, muizen en nog iets. Maar op zich hoef je dat niet extra toe te voegen en kom je er echt wel mee met een compleet en goed menu. Bij de kattenstudies van Potenger in de jaren '50 kreeg 1 gedeelte van de testkatten alleen rauw konijn en die storven dus de gruwelijke dood. Alleen konijn zonder supplement zoals premix zou dus mogelijk te weinig taurine bevatten. Maar in een goed barfmenu wissel je af met minstens 5 diersoorten en een kvv op basis van 1 smaak dient een premix te bevatten, dus kom je dit probleem in de praktijk niet meer tegen.

Het wil niet zeggen dat je extra hart moet voeren voor katten, het menu dient wel in proportie te blijven.
Neem een diersoort die een natuurlijke prooi is voor een kat en kijk naar de organen en het onderlinge formaat. We nemen voor het gemak een kip; makkelijk aan te komen en ook makkelijk mee te barfen (en volgens veel katten erg lekker). Als je de essentiele organen uit de kip zou halen en deze naast elkaar in aflopende grootte zou leggen, zou het rijtje er zo uitzien: lever, maag (pellen en spoelen om de inhoud eruit te halen), hartje, nieren.
Hou nu dan ook rekening met wat ik bovenstaand heb vermeld over maag en inhoud daarvan en dat maakt maag wellicht geen essentieel orgaan voor een kat. Die van mij vinden fabrieksmaagjes (netjes gepeld en helemaal leeg) best te eten en krijgen ze daarom wel. Hart vinden ze bijzonder lekker, dus daar krijgen ze niet te weinig van. Ik voer in de praktijk denk ik wel net zoveel hart als maag. Lever wel het grootste deel van het orgaan, want dat is immers het grootste orgaan in een prooi.

Een natuurlijke prooi voor katten bevat wat minder bot en minder 'hard' bot dan een prooi voor honden. Zo kom je verhoudingsgewijs aan een iets lager percentage.

Deze dingen staan zeker allemaal in de kattenafdeling. Toch blijft zoveel mensen, zoveel wensen (en bijbehorende meningen). Gebruik de zoekfunctie voor als je wat spedifieke dingen wilt opzoeken en klaar bent voor een stukje extra verstrooiing ;)
Zowel voor honden als voor katten geldt nu eenmaal dat er niet 1 passend klaar antwoord en menu is. Ieder dier is anders en floreert dus het beste op zn eigen menu, precies afgestemd op de eigen wensen. Zo eet Sien van mij behoorlijk wat vleesbot, omdat ze anders snel platte drollen krijgt. Ot daarentegen eet relatief weinig vleesbot, omdat ik anders kreungeluiden vanaf de kattenbak hoor als Ot erop zit en een drol wil draaien.
Ot houdt niet zo van eend en paard en Sien zal geen muis of rat opeten.
Mijn katten eten best veel voor hun formaat (Sien 3% wegens vetkleppigheid, maar Ot een ruime 4%). De arme katten van Too krijgen maar 2/3 van wat die van mij krijgen, terwijl die volgens mij toch ongeveer net zo zwaar zijn en mogelijk ook iets jonger.

Ik vind een kattenmenu zelf eigenlijk wel erg logisch, maar ik vergelijk het dan ook niet met hond. Ik heb immers geen honden en maak dus geen menu voor hond.

Dit topic gaat meer over barf dan over kvv, dus ik zal het zo naar katten&barf verplaatsen.
Overigens raad ik bij kvv wel aan om het merendeel een kvv voor de kat te voeren. Niet alleen vanwege de mogelijke pens, maar juist vanwege de verhoudingen. En ook omdat als er plantaardige dingen in het kvv zitten (niet alleen groen, maar ook rijst/graan), dit in een kvv voor hond meer is. katten zijn erg gevoelig en kunnen deze zaken beter niet binnenkrijgen. Kat groen voeren kan wel een beetje, maar dit doet minder en werkt anders dan bij een hond. En als je groen wil voeren, heeft dit een specifieke reden van 'medische' aard meestal.
Ter afwisseling kvv voor hond af en toe voeren (als ze het eten) mag natuurlijk wel. Voor menig kvv-voerder is dit ook een leuke manier om de kosten te drukken; goede kvv voor katten is immers schijtduur en er zijn minder soorten en smaken.
Ik ken overigens geen enkele kvv-fabrikant die precies het recept voor de kvv (dus alle ingredienten en verhoudingen en percentages) prijsgeeft. Dus over kvv voor de kat zijn alleen zaken te vertellen die theoretisch zo zouden kunnen zijn.
Door Martine-Tom
#2373110
"grappig" konijn is het enige waar ze hier echt een moord voor doen, staat standaard op het menu als ontbijt (voor mijn gemoedsrust dan weet ik zeker dat mini en maxi iig een bodem hebben.
De rest van de diersoorten word met wisselend enthousiastme ontvangen, eend word hier pertinent niet gegeten, makkelijk dat het dan weer het lievelingsdier van Tom is.

Qua barf% hield ik, 50 bot, 30 spier en 20 orgaan aan.
Orgaan is hier 1 kg hart, 1 kg lever en 1 kg nier door elkaar gehutst en gemalen.

En idd als ze honden kvv krijgen zijn het soorten waar geen plantaardige meuk in zit!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2374927
Ze kregen taurinetekort omdat het konijn was dat gemalen was (wat taurine iets meer verloren laat gaan) en omdat de ingewanden mee gemalen werden en die open ingewanden de tijd kregen om te reageren met het vlees en die reactie op 1 of andere manier ook zorgde voor een verlies van taurine.
Bovendien is konijn gewoon een diersoort waar erg weinig taurine in zit, maar had men konijn gevoerd in zijn geheel en met hart-lever-nier erbij, dan hadden ze vast veel minder problemen waargenomen. Blijft natuurlijk dat het 1 diersoort is en dat is te eenzijdig.

Maar goed.
Ik voer evenveel hart al lever (omdat hart gezond is en ze het zo graag eten). En dan nier wat minder omdat dat kleiner is in de prooi. En ik voer maagjes ook omdat ze dat vrij lekker vinden en het ook een mooie aanvulling is, maar omdat het geen essentieel orgaan is, voer ik het maar zoveel als de nier (ookal is het groter in een prooi).
Af en toe voer ik ook nog eens een ander orgaantje (long, hersenen, tong of pens voor diegenen die het lusten), gewoon omdat ik dat leuk vind.
Ik voer ook zo'n 20% orgaan.  Aangezien de kat geen pens in zijn menu heeft, is dat dus meer hart-lever-nier orgaan dan bij de hond (meestal 10%).  Ik denk dat het dat is wat je gehoord hebt.

Katten hebben meer nood aan goed spiervlees dan honden.  Minstens 25-30%.
Ze moeten inderdaad ietsje minder bot hebben. 40-45% is voor de meeste katten een goed percentage.

Er staat wel heel wat info in de katten&barf hoek in de vastgeprikte topics maar ook in de losse topics. Zo is er een topic over welke botten katten kunnen knagen en welke niet. Dat vind ik wel een leuke hulp bij het begin.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door