Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door charmed
#2371627
Heb vandaag wat zitten lezen op BP, daar kwam ik een paar onderwerpen tegen waar het ging over ontwormen met Propolis tinctuur. Nu ben ik benieuwd of er inmiddels al meer ervaringen met Propolis Tinctuur zijn? Ik zoek nog een middel dat niet chemisch is, 1 van mijn shelties krijgt zeker aanvallen van chemische worm middelen. Ik blijf dan ook altijd bang voor een wormbesmetting en controleer de ontlasting altijd goed. Maar ja, mochten er ooit weer wormen zijn in de toekomst, dan heb ik graag iets achter de hand wat ik kan gebruiken.
Door Lizzy
#2373033
In feite is het niet echt ontwormen wat je doet. De verbeterd de darmflora van de hond. Waardoor wormen denken "nou doei, dit is geen fijne gastheer". Overigens is zelf de ontlasting nakijken niet voldoende. De meeste wormen zijn niet te zien namelijk. Dus als je wilt weten of je honden wormen hebben, doe je het best een mestonderzoek bij bijv. Het Woud (zij gebruiken centrifuge-sedimentatie-flotatie methode en die is wel het betrouwbaarst, veel betrouwbaarder dan de gemiddelde DA doet aan testjes).

Het enige 'bewijs' dat ik tot nu toe heb is dat Biscuit nooit chemisch ontwormt is geweest, alleen met propolis, ik een mestonderzoek bij haar laten doen toen ze pup was, er een milde spoelwormbesmetting aangetroffen werd, ik met Banminth heb ontwormt (die scheidt de dode wormen uit, als enige middel, de rest van de middelen laat de worm oplossen dus daar vind je nooit meer wat van terug) en ik 4 spoelwormen heb aangetroffen. Geen borden spagetti, zoals ik ook wel heb meegemaakt bij pups die wel chemisch ontwormt waren.
Door charmed
#2373570
Hoi Lizzy,

Dank je voor je antwoord. Ik had ik al begrepen uit de andere onderwerpen, dat het niet echt ontwormen is, maar dat je de omgeving niet zo fijn maakt voor de wormen. Ik weet dat het niet voldoende is om alleen de ontlasting te bekijken. Als ik vermoed dat er wormen zijn, dus een hond valt zonder reden af, dan wordt er hier een ontlasting onderzoek gedaan, mits je natuurlijk direct al wormen ziet, dan worden ze hier direct ontwormd.

Ik zou dus preventief eerst een keer Propolis tinctuur kunnen geven en dan elk half jaar herhalen? Of moet ik het dan vaker geven?
Door Lizzy
#2374606
[quote="charmed"]
Hoi Lizzy,

Dank je voor je antwoord. Ik had ik al begrepen uit de andere onderwerpen, dat het niet echt ontwormen is, maar dat je de omgeving niet zo fijn maakt voor de wormen. Ik weet dat het niet voldoende is om alleen de ontlasting te bekijken. Als ik vermoed dat er wormen zijn, dus een hond valt zonder reden af, dan wordt er hier een ontlasting onderzoek gedaan, mits je natuurlijk direct al wormen ziet, dan worden ze hier direct ontwormd.

Ik zou dus preventief eerst een keer Propolis tinctuur kunnen geven en dan elk half jaar herhalen? Of moet ik het dan vaker geven?
[/quote]

Elk half jaar een propolis kuurtje is beslist een goed idee.
Door Lizzy
#2382295
charmed schreef: Gisteren bij de natuurwinkel geweest, heb ik gevraagd om propolis tinctuur en op het potje staat Extract is dat hetzelfde? Het is van Michel Merlet (en 30%)
Geen idee. Het enige zinnige dat ik kan vinden is:

Ruwe propolis wordt volgens de homeopatische bereidingswijze met alcohol (=ethanol) geëxtraheerd, waarbij de zogenaamde oertinctuur wordt gevormd. Deze wordt verwerkt in voedingssupplementen en verzorgingsproducten ofwel verder verdund tot tinctuur. Om in te nemen zijn er kauwbrokjes, capsules, tabletten, hoestdrank, mondwater en tinctuur. De laatste is plakkerig en niet in water oplosbaar. Voor het innemen is het daarom raadzaam deze eerst op een broodkorstje, een suikerklontje of biergistpil te druppelen. Lichte tintcuur (10%) kan wel in een glas water gedruppeld worden.

Ik vind ook dit:

Zo goed als geen nevenwerkingen.
De in de vakhandel verkrijgbare propolis middelen zijn in de regel getest op allergieën.
In de weinige gevallen kan het toch tot niet verdraagzaamheid of allergische reacties bij
het gebruik van propolis komen. Het grootste is de waarschijnlijkheid van allergische
reacties bij een natuurlijk zuiver propolis extract dat minstens 50% propolis bevat.
Dit komt omdat het pollen (stuifmeel) aandeel zeer hoog is. Bij gebruiken van zulke
propolis extracten is het aangewezen de arts te raadplegen. In tegenstelling met
synthetische antibiotica zijn de antibiotische stoffen, dat propolis bevat, vrij van
nevenwerkingen. Bovendien kunnen ziektenverwekkers tegen deze natuurlijke
antibiotica geen resistentie ontwikkelen

Maar die van jou is weer geen 50% maar 30%....

Kortom, sorry, geen idee!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door