Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door TessaThomas
#2369087
Door het vele lezen hier, wil ik toch maar eens een menu laten zien. Voorlopig heb ik nog voor 2 maanden kvv en barfhapjes, maar dan heb ik de tijd om aan te passen en te verzamelen. Ik wil beginnen met 2,5%, om te kijken hoe ze het hierop doet. Nu krijgt ze 500 gram KVV per dag, behalve rond haar loopsheden, dan krijgt ze het dubbele.

Menu voor Tessa, teef, 26 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 26 kilo = 650 gram per dag / 4550 gram per week
Vleesbot 50% = 2275 gram
Spiervlees 25% = 1138 gram
Orgaan 15% = 683 gram = 345 pens, 340 hart, nier, lever
Groenten 10% = 455 gram

Vleesbot, 7 keer per week = 325 gram per dag
Spiervlees, 4 keer per week = 285 gram per keer
Orgaan, 2 keer per week = 170 gram per keer
Pens, 1 keer per week = 345 gram per keer
Groenten, 6 keer per week = 75 gram per keer

Dag 1
325 gram Kipkarkas rugstuk
285 gram Kalfsvlees
75 gram groenten
============
685 gram totaal

Dag 2
325 gram Eendenkarkas
60 gram runderhart, 60 gram lamslever, 50 gram lamsnier
75 gram groenten
============
570 gram totaal

Dag 3
325 gram Lamsribben
285 gram Kipdijenvlees
75 gram groenten
============
685 gram totaal

Dag 4
325 gram konijnen delen
345 gram Runderpens/345 gram Lamspens
============
670 gram totaal

Dag 5
325 gram Parelhoenkarkas
285 gram Lams vlees/285 gram Geitenvlees
75 gram groenten
============
685 gram totaal

Dag 6
325 gram zalmstaart/lijf/zalmkop / 325 gram Makreel
60 gram eendenhartjes, 60 gram kippenlevertjes, 50 gram konijnenniertjes
75 gram groenten
============
570 gram totaal

Dag 7
325 gram kwartelkarkasjes / 325 gram eendagskuikens
285 gram Konijnenvlees / 285 gram Ree vlees
75 gram groenten
============
685 gram totaal

Totaal 4550 gram per week.

De ene week zou ze dus bijvoorbeeld zalm krijgen en kwartels krijgen, andere week wat erachter staat. Is dit een beetje goed? De extra's zoals een eitje staan er niet bij.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op do 14 jun 2012, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2369958
Ziet er goed uit! Er zit mooi veel afwisseling in qua diersoorten.
Is jouw hond al gewend aan het echte barfwerk? Ik zie er namelijk lamsribben tussen staan. Die zou ik pas geven als je hond al een poosje barft. (is geen beginnersbot)
Op dag 6 staat de combinatie vis met orgaan. Daar zouden mijn honden diarree van krijgen.
Ik combineer hier vis met vleesbot. Behalve een zalmkop dat zie ik als een alles-in-één maaltijd.
Veel barfplezier!

PS je hond ziet er ook goed uit: wat een mooi koppie.
Door TessaThomas
#2370102
Lamsribben eet ze nu ook al. Dat gaat vanaf de 1e keer al helemaal goed. Ze is gelukkig heel makkelijk met botten eten. De kippennekjes kraakt ze keurig, de eendennekken ook, vleugeltjes werden ook uitgebreid gebroken. Ontlasting is ook altijd goed tegenwoordig.

Ah, dus de vis moet ik een andere dag(met vleesbot) geven, of zonder orgaan erbij, dank je wel! Ik rekende de vis juist als vleesbot.
Door Lizzy
#2370155
[quote="TessaThomas"]
Lamsribben eet ze nu ook al. Dat gaat vanaf de 1e keer al helemaal goed. Ze is gelukkig heel makkelijk met botten eten. De kippennekjes kraakt ze keurig, de eendennekken ook, vleugeltjes werden ook uitgebreid gebroken. Ontlasting is ook altijd goed tegenwoordig.

Ah, dus de vis moet ik een andere dag(met vleesbot) geven, of zonder orgaan erbij, dank je wel! Ik rekende de vis juist als vleesbot.
[/quote]

Een vissenkop reken je als vleesbot. Een hele vis (met alles erop en aan, dus ook nog de ingewanden) reken je als heel prooidier en hoef je nergens toe mee te rekenen. Maar vissenkop is vooral graat en bevat bevat veel calcium dus ja, dat reken ik zeker ook als vleesbot (de hoeveelheid hersenen en ogen zijn zo klein, die tel ik niet mee).

Je menu ziet er trouwens strak uit! Alles zit er in, mooie afwisseling!
Door TessaThomas
#2370504
[quote="Lizzy"]
Een vissenkop reken je als vleesbot. Een hele vis (met alles erop en aan, dus ook nog de ingewanden) reken je als heel prooidier en hoef je nergens toe mee te rekenen. Maar vissenkop is vooral graat en bevat bevat veel calcium dus ja, dat reken ik zeker ook als vleesbot (de hoeveelheid hersenen en ogen zijn zo klein, die tel ik niet mee).

Je menu ziet er trouwens strak uit! Alles zit er in, mooie afwisseling!
[/quote]

Super!  :biggrin2: Dus een makreel is een hele maaltijd, maar een zalmlijf of kop is vleesbot (want de filet is van de zalm af dan)? Maar is het bij een zalmkop dan wel handig om orgaan bij te geven of juist spiervlees?
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2370584
zalmkop kun je wel met orgaan geven omdat dat als vleesbot wordt gerekend.
zalmlijf zou ik niet met orgaan geven: zou hier diarree opleveren.
zalmlijf daar zou ik een karkas o.i.d. bij geven.
Door Lizzy
#2371136
[quote="TessaThomas"]
Super!  :biggrin2: Dus een makreel is een hele maaltijd, maar een zalmlijf of kop is vleesbot (want de filet is van de zalm af dan)? Maar is het bij een zalmkop dan wel handig om orgaan bij te geven of juist spiervlees?
[/quote]

Beide kan, bij een zalmkop.

Ik weet niet of je al eerder makreel hebt gegeven? Want dat valt niet bij iedere hond even lekker.... Het is erg vet en veel honden worden er misselijk van. Ik zou hier zeker geen orgaanvlees bij geven, dat is vragen op diarree.
Door TessaThomas
#2371223
Nee, ze heeft wel andere vissoorten al gehad en eigenlijk eet ze tot nu toe alles. Maar dan kan ik er rekening mee houden dat de makreel iets teveel van het goede zou zijn. Dank je wel!
Door Kim en Casper
#2373168
Eendagskuiken zou ik zien als ei. Het is vacht met een kopje nog niet echt vlees maar eigeel. Ik had eendagskuikens besteld maar meneer At ze niet. Toen heb ik ze gemalen en was eigenlijk vacht met eigeel. Dit is nog geen vlees. Meer als extra dus. Ik zou zelf daarvoor iets anders nemen en deze bestellen als snackje
Laatst gewijzigd door Kim en Casper op zo 24 jun 2012, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door