Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mona
#2369248
Hoi, ik heb een vraag.

ik ben van plan mijn hond ( weimaraner teefje van 13 maanden)barf te gaan voeren.
Zij heeft namelijk steeds jeuk als ik probeer haar van het junior lam en rijst brok naar de volwassen versie ( met kip) over te zetten.
een paar maanden geleden had ze er ook last van en toen moest ik van de DA een eliminatie dieet gaan doen op basis van paardevlees ( snijling) en aardappels.
dit heeft mijn hond nog geen week volgehouden ze raakte helemaal in de stress omdat ze door de hoge verteringsgraad de hele dag dus honger had.
dat uitte zich in overal plassen en onrustig zijn.

ik ben alleen bang dat wanneer ik overga op geheel vers vlees zij dit weer gaat doen.

ik ben nu als ontgifting en omdat ik nog nooit het gebarft begonnen met kvv.

vanochtend heeft ze van Farmfood de groene pens gehad en voor vanavond staat er rund op het menu.
morgen dan hart en pens en rund.

wat is de beste manier om te zorgen dat ze geen stress krijgt door hongergevoel??

ik hoor graag jullie tips en ideen.
alvast bedankt.

Mona
Door Lizzy
#2369285
Hoi Mona,
De beste garantie is om gewoon voldoende te voeren. In de juiste percentages. Dus ongeveer 40% a 50% vleesbot, 10% gepureerde groenten, 20% orgaanvlees (10% pens en 10% andere organen zoals hart, nier en lever) en de rest kwalitatief goed spiervlees. Wat weegt ze, pak-m-beet 35 kilogram? Ze zal zeker een % of 3 van haar gewicht nodig hebben dus dat is een kilo eten in totaal per dag. En dat in eerste instantie verdelen over 2 maaltijden en als ze gewend is aan haar nieuwe eten in 1 maaltijd per dag geven. Het vlees geef je dus ongemalen. En het liefst in flinke stukken van 5 a 10 cm. Want gemalen spul verdwijnt snel door de maag/darmen en geeft dus weer extra snel honger.
Door mona
#2369336
Hoi Lizzy,

ze weegt 28 kilo en ik had berekend dat ze van het kvv 800 gram per dag nodig heeft.
Maar ik ben een beetje bang om kippenekken te geven omdat ze op de brok waar kippenvlees in zat slecht reageerde.
wat zou ik anders als startersbot kunnen geven, want ik denk dat ze dat wel prettig vind echt iets te kauwen.

je zegt dat als ze eraan gewend is dat ze dan maar 1 x per dag eten krijgt.
dit is helemaal nieuw voor mij. geef je dat dan bij voorkeur s 'avonds of smorgens?
ik heb ook nog een ouder teefje rondlopen die wel gewoon brokken krijgt en het daar ook super op doet.
deze brokken zijn op basis van zalm ( hennepet). maar die krijgt gewoon 2 x per dag.

moet ik dan voor de jonge hond wat overhouden zodat ze in ierder geval ook iets heeft of heeft ze dan gewoon pech en eet alleen de oudere hond?

je merkt wel dat ik een echte newbie ben.
maar ga vanavond vrieskist halen zodat ik aan de slag kan gaan met inkopen.

groetjes
Mona
#2369339
Als het je kan geruststellen: normaal krijgen ze minder snel honger op een koolhydratenarm dieet als barf.
Dat ze op je vorige eliminatiedieet zo'n honger had, is waarschijnlijk te wijten aan de aardappelen (koolhydraten).  En het feit dat je het vlees kookte.
Koolhydraten zorgen voor een piek in de bloedsuiker waarop het lichaam insuline aanmaakt en alles opslaat in vet ipv de energie te gebruiken. Gevolg is dat je hond al snel weer honger heeft.  Honden zijn niet gemaakt om veel koolhydraten te verteren en hun lichaam overreageert waardoor de bloedsuiker steeds piekt en daalt ipv constant te blijven.
Als ze het vlees goed verteerd, zal haar bloedsuiker veel constanter blijven en dus geen honger. ;)
Door mona
#2369381
Bedankt voor je reactie,

dat steld me inderdaad een beetje gerust.
ik ben nu al flink aan het rekenen en ga mijn menu later op het forum zetten.
aangezien dit voor mij de eerste keer is ben ik blij met alle feedback.
ik hoop dat dit de juiste manier is voor mijn hond.

ik heb tot nu toe altijd zonder problemen brokken gevoerd maar deze dame lijkt het daar niet mee eens te zijn.

groetjes
mona
Door Lizzy
#2369401
mona schreef: Hoi Lizzy,

ze weegt 28 kilo en ik had berekend dat ze van het kvv 800 gram per dag nodig heeft.
Maar ik ben een beetje bang om kippenekken te geven omdat ze op de brok waar kippenvlees in zat slecht reageerde.
wat zou ik anders als startersbot kunnen geven, want ik denk dat ze dat wel prettig vind echt iets te kauwen.
Waarschijnlijk, omdat ze 28 kg weegt, is die 800 gram genoeg. Maar, het kan zijn dat je in het begin wat meer moet geven. Omdat KVV gemalen is, zou het mogelijk kunnen zijn dat ze daar ook wat meer honger op heeft.

Gekookte kip en rauwe kip zijn in de regel echt niet te vergelijken! Maar, ik kan me voorstellen dat je dit risico nu niet wilt nemen. Eendennek is prima als beginners vleesbot. Hele kwartels of kwartelkarkas ook. Parelhoenkarkas is eigenlijk ook super zacht dus dat kun je ook geven. Konijn karkas idem.
je zegt dat als ze eraan gewend is dat ze dan maar 1 x per dag eten krijgt.
dit is helemaal nieuw voor mij. geef je dat dan bij voorkeur s 'avonds of smorgens?
ik heb ook nog een ouder teefje rondlopen die wel gewoon brokken krijgt en het daar ook super op doet.
deze brokken zijn op basis van zalm ( hennepet). maar die krijgt gewoon 2 x per dag.
Ik geef altijd na de lange wandeling (dus na inspanning) eten. Het mag 's morgens en 's middags en 's avonds, net wat jij het prettigst vindt. Je mag ook 2 keer per dag blijven voeren maar in de regel geeft 1 keer per dag voeren veel meer een voldaan gevoel.

En wat je oudste hond betreft.... Ja, ik vind het altijd jammer dat honden pas gezond te eten krijgen als ze wat gaan mankeren..... Honden die brokken eten moet je niet 1 keer per dag voeren, die kun je beter 2 keer per dag voeren (je kunt ze nog beter gewoon gezond te eten geven: rauw/vers).
moet ik dan voor de jonge hond wat overhouden zodat ze in ierder geval ook iets heeft of heeft ze dan gewoon pech en eet alleen de oudere hond?
Dat laatste.
je merkt wel dat ik een echte newbie ben.
maar ga vanavond vrieskist halen zodat ik aan de slag kan gaan met inkopen.

groetjes
Mona
Dat geeft niks Mona, zo zijn we allemaal begonnen!
Door Oesje72
#2369549
Gezellig, nog een weimaraner !!  8)

Heel veel succes met de barf-hapjes, maar kijk uit; voor je het weet heb je je andere hond er ook op overgezet!  ;) ;D :D

Ik ben met mijn hond ook begonnen omdat hij slechte vacht en ontlasting had en ik ben echt super tevreden (Vino ook!!), dat hoop ik ook voor jullie!
Door mona
#2370289
pfff het is inderdaad als beginner wel puzzelen voor ingredienten.
heb bij de menu's geprobeerd een groenteprut voor een maand samen te stellen.

ik ga dit weekend puzzelen voor de weeksamenstelling ik heb islam center en halima in de buurt ( woon in delft en heb auto)dus probeer te combineren.
ga kijken voor parelhoen, kwartel en hazekarkassen.
eend, runder geit ,kalf en sardientjes
hoop dat dat genoeg afwisseling is.

tzt komt daar vast wel meer variatie op met de diverse lijntjes.

maar ga denk ook als de hond gewend is over naar 1 x per dag voeren.
hoe ik het ga doen met de andere hond weet ik nog niet om haar met 7 jaar nog om te zetten op vers terwijl ze het echt goed doet op brok, daar ben ik nog niet over uit. :-\

groetjes
Mona
Door Oesje72
#2370295
mona schreef:
hoe ik het ga doen met de andere hond weet ik nog niet om haar met 7 jaar nog om te zetten op vers terwijl ze het echt goed doet op brok, daar ben ik nog niet over uit. :-\
Ik denk dat als je ziet hoe je andere hond smult van de barfhap, je de 7-jarige ook over gaat zetten. 7 jaar is ook nog helemaal niet oud toch?!

maar ingewikkeld is het in het begin zeker !! Komt helemaal goed !!
:biggrin2:
Door Staftime
#2371367
mona schreef: pfff het is inderdaad als beginner wel puzzelen voor ingredienten.
heb bij de menu's geprobeerd een groenteprut voor een maand samen te stellen.

ik ga dit weekend puzzelen voor de weeksamenstelling ik heb islam center en halima in de buurt ( woon in delft en heb auto)dus probeer te combineren.
ga kijken voor parelhoen, kwartel en hazekarkassen.
eend, runder geit ,kalf en sardientjes
hoop dat dat genoeg afwisseling is.

tzt komt daar vast wel meer variatie op met de diverse lijntjes.

maar ga denk ook als de hond gewend is over naar 1 x per dag voeren.
hoe ik het ga doen met de andere hond weet ik nog niet om haar met 7 jaar nog om te zetten op vers terwijl ze het echt goed doet op brok, daar ben ik nog niet over uit. :-\

groetjes
Mona
Och maar 7 jaar is nog jong zat om lekker Barf te gaan voeren!
Wij voeren een afwisseling van brok, barf, kvv, gestoomd en blik.
Ja ja.... niet het allergezondst ik weet het, maar voor ons komt dit gewoon goed uit zo. De oudste hond is 11 jaar, heeft tot zijn 11e alleen maar Pedigree gegeten, en eet nu ook een paar keer per week Barf, en hij smult ervan!
Door mona
#2371467
ja ik zit nu ook al te denken dat ik misschien de oudste ook op barf ga zetten als ik het wat beter onder de knie heb en ze door haar brokken heen is.
ze heeft nu nog voor bijna 2 maanden brokken staan en ze doet het er goed op.
ze krijgt af en toe wel een vers vlees dagje tussendoor om te wennen.
dus ik ben waarschijnlijk wel om...
ook voor haar. ;) ;D
Door Staftime
#2371514
Ze zal er echt van gaan genieten, dat weet ik zeker!
En dat is ook wat waard toch? En ach, die brokken kun je gerust opmaken, zeker als ze het er altijd al goed op heeft gedaan.
Moos heeft ook 11 jaar Pedigree gegeten, en die mankeert ook niets, is gezond en fit, zo fit dat hij nog altijd een paar keer per week een wandeling van 2 uur aankan met gemak.
En dat deed hij ook al op Pedigree, nu nét nog iets makkelijker met zijn Barfdagen tussendoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door