Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#236636
Ik ben vandaag voor de tweede keer met Tous gaan fietsen.
Ik doe dat bij mn ouders want daar kan ik een heel stuk langs een autoweg waar dus de kans op "wild" en katten erg klein is ;) Tous blijft keurig netjes naast de fiets lopen, probeert niet voorof achter langs de fiets te gaan..
Mijn vraag is nu hoe lang zouden jullie adviseren om met 'm te fietsen. Zijn preciese leeftijd weten we niet maar ong. 1 jaar, hij heeft natuurlijk veel energie maar ik wil het niet overbelasten..En een tweede vraag, wat voor "gang" moet ik 'm laten lopen? Ik heb begrepen dat draven het beste is maar ik heb het idee dat hij liever in galop over gaat...Als hij losloopt dan galoppeert hij ook veel...

Wat denken jullie?!
Gebruikersavatar
Door Binno
#236673
zurca schreef: wat voor "gang" moet ik 'm laten lopen? Ik heb begrepen dat draven het beste is maar ik heb het idee dat hij liever in galop over gaat...Als hij losloopt dan galoppeert hij ook veel...
Ik heb altijd gehoord dat het wel in draf moet zijn omdat galop te belastend is voor de gewrichten.
Over hoelang hij al mag meelopen kan ik helaas niks zinnigs vertellen, zal ook wel van het tempo afhangen denk ik. En ja, langzaam opbouwen natuurlijk, maar dat weet je zelf ook wel. ;)
Door qyan
#236745
Draven zou idd beter zijn voor de gewrichten, de spieropbouw en de voetzolen.
Qyan laat ik aan de fiets daarom dus ook maar alleen draven, want die gaat ook liever in galop, ook als hij los loopt dus.

Hoe lang?
Die vraag heb ik ooit aan de fokker gevraagd en die gaf het niet in tijd, maar in kilometers.
Die begon dus altijd met 3 kilometer als een hond voor het eerst ging fietsen.
Ik vond dit echter teveel en ben gewoon begonnen met 10 minuten en dat om de dag, voor het uitharden van de voetzooltjes.
Tweede week 15 minuten en zo iedere keer 5 minuten erbij.
Heb op een gegeven moment zo'n fietscomputertje aangeschaft, zodat ik ook wist hoeveel ik fietste.
Met Qyan zit ik uiteindelijk op 5 kilometer en dat vind ik eerlijk gezegd zat.
Heb weleens om de dag 10 km gefietst, maar iets in me zegt dat dat niet goed voor hem is, althans, dat denk ik.
Het tempo is mij altijd verteld tussen de 12 en 15 km per uur, maar dat is de richtlijn voor ons UV examen. Heb me er wel altijd aan gehouden.
Laatst gewijzigd door qyan op do 06 jan 2005, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#236763
Ok...Dat van dat draven daar had ik al aan gedacht en dat heb ik 'm dus laten doen..
Qua tijd zit ik dus ver er over heen, ik ben vandaag, met de nodige stops, zo'n drie kwartier weggeweest :-[ Maar ik heb absoluut niet hard gefietst! Toen we thuis waren hing mijn tong op m'n schoen (tegenwind ::)) en Tous stond klaar voor de volgende ronde...Qua conditie kanhij dit zeker aan maar ik heb niet gedacht aan de gewenning van z'n voetzooltjes :-[ en misschien ook gewenning qua spieren?!
We gaan het dus maar wat rustiger aanpakken denk ik..Wel moeilijk hoor want ik heb het idee dat hij qua conditie makkelijk een anderhalf uur, rustig tempo, mee kan fietsen..misschien nog wel langer..

Bedankt in ieder geval voor de reacties :D
Door qyan
#236776
Ik vind 3 kwartier voor een tweede keer best lang, maar wie ben ik ;)
Qyan is geen probleemloos hondje, dus daar ben ik extra voorzichtig mee begonnen.
Kijk gewoon eens hoe Toes morgen en overmogen loopt, misschien wat spierpijn heeft en controleer de voetzooltjes, of tijdens het fietsen en anders daarna.
De ene hond is de andere natuurlijk niet!
Ik heb altijd geleerd dat je om de dag moet fietsen in het begin om de voetzooltjes uit te laten harden, maar ook daar zijn de meningen weer over verdeeld

Wat misschien wel handig is om spierpijn en blessures te voorkomen:
een goed warming-up, ff lekker wandelen vantevoren, stukje draven aan de lijn en dan fietsen.
En een colling down, eerst laten draven tijdens wandelen en dan rustig uit laten stappen.
Met Qyan deed ik dit in begin niet en die was na afloop dan best stijf.
Toen ik wel een warming up en cooling down deed verdween die stijfheid.
Kijk maar naar ons, ook wij hebben dat nodig ;)
Door Helen
#236915
O Joh, Liesbeth. 5 km is voor Balou helemaal niets. Die komt dan net lekker in het ritme. Daar fiets ik makkelijk drie kwartier mee. Ze fiets een keer in de week 13 km en ze loopt dan los mee en sjeest wat af, dus waarschijnlijk loopt ze het dubbele. Je hebt een windhond die erop gebouwd is om te rennen. Ik zou naar je hond kijken en hoe hij loopt, of hij moe is etc. Als Tous nu drie kwartier aankan dan kan dat gewoon. Een andere hond is een ander verhaal en daar gelden andere dingen voor. Ik ben ook nooit begonnen met 10 minuten, daar vind Balou geen bal aan en is bij lange na niet moe.
Door zurca
#236992
Ik heb ook heel sterk het gevoel dat ik voor tien minuten niet de fiets hoef te pakken...Die drie kwartier van gisteren was denk ik zo'n 4 a 5 kilometer en hij stond erna echt klaar om verder te gaan...Ik heb gevoeld naar z'n hartslag maar die was gewoon, net als anders ook toonde hij totaal geen vermoeidheid hijgde ook niet...Ik zal een volgende keer wel beginnen met een warming up, dat vind ik wel een goeie tip en hij heeft gelijk zn ontlasting kunnen doen, scheelt weer plaspauzes ;) Z'n voetzooltjes heb ik vanmorgen eens goed bekeken maar heb niets kunnen vinden en ook qua spierpijn toont hij niets, gelukkig maar want ik was gisteren even bang dat ik het misschien wat overdreven had om gelijk drie kwartier weg te gaan :-\
Maar in die tijd dat we 'm nu hebben, heb ik 'm nog nooit moe gezien. Of we nu 10 minuten wandelen of tweeenhalf uur en ook als hij in het park los mag en gaat lopen sjeessen, buiten adem is hij nog nooit geweest..Tous heeft volgens mij een conditie niet normaal meer :D ;)
Laatst gewijzigd door zurca op vr 07 jan 2005, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#237002
Helen schreef: O Joh, Liesbeth. 5 km is voor Balou helemaal niets. Die komt dan net lekker in het ritme. Daar fiets ik makkelijk drie kwartier mee. Ze fiets een keer in de week 13 km en ze loopt dan los mee en sjeest wat af, dus waarschijnlijk loopt ze het dubbele. Je hebt een windhond die erop gebouwd is om te rennen. Ik zou naar je hond kijken en hoe hij loopt, of hij moe is etc. Als Tous nu drie kwartier aankan dan kan dat gewoon. Een andere hond is een ander verhaal en daar gelden andere dingen voor. Ik ben ook nooit begonnen met 10 minuten, daar vind Balou geen bal aan en is bij lange na niet moe.
Daarom schreef ik ook dat Qyan geen probleemloze hond is en dat de ene hond de andere niet is ;)
Door Helen
#237014
qyan schreef: Daarom schreef ik ook dat Qyan geen probleemloze hond is en dat de ene hond de andere niet is ;)
Weet ik Wendy ;)
Gebruikersavatar
Door willemien
#237876
ik fiets met mijn hondje border terrier( dus klein)2 a 3 keer per week 30 min. per keer, dat doe ik nu 3jaar,
alleen zomers fiets ik voor 9 uur s,morgens anders is het te warm.
ik kijk wel elke keer zijn zolen na op sneetjes of zo,of ik doe er wat uienzalf op.
willemien
Door HugoHugo
#3293357
Hallo allemaal,
Wij zijn nu ook een poosje bezig om onze labrador van bijna 3 jaar naast de fiets te laten lopen.
Wij laten onze hond naast de fiets lopen en niet rennen, dit omdat ik bang ben iets te forceren.
Wel lees ik op diverse site dat draven beter is maar wat is nu echt draven?
Hugo verzet zijn linker en rechter poten afzonderlijk dus niet als een konijn de voor en achterpoten tegelijk
Wat is nu beter; hem wat sneller laten lopen of echt draven?we fietsen nu zo 20 min
Gebruikersavatar
Door pluk
#3293358
Zo! Jij hebt diep gegraven voor dit topic :)
in dit filmpje kun je heel goed het verschil in tempo bij de hond zien
en de tips die erbij staan vind ik ook belangrijk ;)

Door HugoHugo
#3293362
Bedankt voor het filmpje :)
Nee inderdaad ik heb niet echt gegraven in dit topic.
Ik heb het een en ander doorgelezen maar overal hadden ze het alleen over galopperen en draven en dat was mij niet duidelijk. Vandaar dat ik de vraag zelf even geplaatst heb zodat ik zeker weet wat nu goed is. Het filmpje heb ik niet eerder gezien maar ik weet nu dat we dus goed bezig zijn :)
Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3293430
HugoHugo schreef:Bedankt voor het filmpje :)
Nee inderdaad ik heb niet echt gegraven in dit topic.
Ik heb het een en ander doorgelezen maar overal hadden ze het alleen over galopperen en draven en dat was mij niet duidelijk. Vandaar dat ik de vraag zelf even geplaatst heb zodat ik zeker weet wat nu goed is. Het filmpje heb ik niet eerder gezien maar ik weet nu dat we dus goed bezig zijn :)
Bedankt voor je reactie!

Ze bedoelt dat je diep hebt gegraven naar dit topic die uit 2005 stamt :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door