Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2368257
Hoi Allen,
Ik heb toch weer een vraag aangaande bot en spiervlees.
Juma zit op 45% vleesbot en 25% spiervlees. (plus natuurlijk alle andere zaken, maar die laat ik ff buiten beschouwing)
De 45% aan vleesbot is altijd zeer rijk bevleesd, vooral de kip, konijn, eend e.d., lam dan weer wat schraler want het zijn ribbetjes.

Nu lees ik bij Lonsdale: Rauwe vleesbotten, Kippen en kalkoenkarkassen (vlees van het bot afgehaald voor jezelf en dat wat overblijft -bot- is voor de hond.
Nu haal ik er nooit het vlees af voor mezelf, Juma krijgt het zo in zijn geheel.
Zou ik dan misschien toch op deze wijze teveel aan spiervlees geven?
Misschien is het beter haar wat meer vleesbot en minder spiervlees te geven en zoja welke percentages zal ik dan het beste kunnen aanhouden?

Juma heeft namelijk zelden een echt goede solide poep, meestal is het zacht tot erg zacht.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Door 202Spots
#2368277
Annemarie Rijnveld schreef: Juma zit op 45% vleesbot en 25% spiervlees>
Juma heeft namelijk zelden een echt goede solide poep, meestal is het zacht tot erg zacht.
De meeste  barfhonden hebben vrij stevige poep..maar wanneer het TE hard is dan is er meestal TE veel bot, en wanneer het te zacht is dan is er TE veel vlees.
wanneer je vleesbot 45% is...dan is dat eigenlijk al vlees EN bot...wanneer je daar dan nog 25% spiervlees bij doet
dan is de verhouding ergens niet helemaal zoals 't moet zijn....
Probeer 'n gedeelte van 't vlees van bot af te snijden,of  geef minder extra spiervlees erbij,
of geef anders 'n theelepel gemalen eierenschalen er bij om te kijken of de poep dan steviger word.
Door syiryo
#2368290
zo zit ik dus ook nog te brassen met rekenen... die 45 % of dat nu zeg maar kale bot is... of een bot met vlees... Je bent dus niet de enige.. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2368293
Ik geef normaal gesproken 50(2 honden) respectievelijk 45% (1 hond) aan vleesbot. Maar als ik vleesbot heb waar veel vlees aan zit, zoals hele kippenpoten, of hele konijnenbouten, dan wordt het 65 respectievelijk 60%. Die 15% die er bij komen gaan van het spiervlees af. Zou ik dat niet doen dan poepen ze heel slap. Dus ipv 45% met 25% spiervlees wordt het dan 60% met 10% spiervlees.
Eigenlijk kan je hond het beste het antwoord geven op je vraag. Poept hij stevig dan is het goed, poept hij te slap dan moet je je percentages aanpassen.
#2368315
202Spots en Pike: bedankt.
dat betekent dus wel dat ik dan eigenlijk altijd wel 60% voor vleesbot moet rekenen en 10% voor het spiervlees.
Behalve bij de lamsribbetjes dan.
Ik ga het eerst eens met 5% verhogen voor vleesbot en 5% verlagen verlagen voor spiervlees, voor de eerste dagen.

@syiryo
die 45 % of dat nu zeg maar kale bot is... of een bot met vlees... Je bent dus niet de enige
:biggrin2:
Nee, maar ik wist wel dat het om bevleesd bot ging, dus niet een kaal bot. Maar ja, wat is bevleesd en wat is rijk bevleesd?
Nu ja, ik denk dat Juma mij dat nu goed heeft laten zien.
Gebruikersavatar
Door pike
#2368343
Op deze foto

Afbeelding

zie je links een voorbeeld van een zeer rijk bevleesd bot en rechts daarvan voorbeeld van een kaal bot, alle vlees is er van afgehaald.

(Foto van Dory - 202spots)
Door Lizzy
#2368375
Annemarie Rijnveld schreef: Hoi Allen,
Ik heb toch weer een vraag aangaande bot en spiervlees.
Juma zit op 45% vleesbot en 25% spiervlees. (plus natuurlijk alle andere zaken, maar die laat ik ff buiten beschouwing)
De 45% aan vleesbot is altijd zeer rijk bevleesd, vooral de kip, konijn, eend e.d., lam dan weer wat schraler want het zijn ribbetjes.

Nu lees ik bij Lonsdale: Rauwe vleesbotten, Kippen en kalkoenkarkassen (vlees van het bot afgehaald voor jezelf en dat wat overblijft -bot- is voor de hond.
Nu haal ik er nooit het vlees af voor mezelf, Juma krijgt het zo in zijn geheel.
Zou ik dan misschien toch op deze wijze teveel aan spiervlees geven?
Misschien is het beter haar wat meer vleesbot en minder spiervlees te geven en zoja welke percentages zal ik dan het beste kunnen aanhouden?

Juma heeft namelijk zelden een echt goede solide poep, meestal is het zacht tot erg zacht.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Wat is rijk bevleesd? En hoe vaak geef je deze per week? In de regel middelt zich het altijd wel lekker uit. Je geeft rijk bevleesde, wat minder rijk bevleesde, maakt samen ongeveer 50% vlees en 50% bot. Want dat is ongeveer wel je uitgangspunt, dat je vleesbotten in totaal ongeveer (bijv. in totaal in 1 week) 50% vlees en 50% bot bevat (dus die 45% van je totaal aan vleesbotten, die bestaan gemiddeld aan het eind van de week uit 50% vlees en 50% bot). Als die verhouding bij jou erg scheef ligt en je 45% vleesbotten geeft die eerder 80% vlees en 20% bot bevatten, dan kom je wel in een situatie terecht waarbij je misschien je totaal aan vleesbot op wilt hogen.
Door 202Spots
#2368378
'n vleesbot heeft dus altijd vlees EN bot zoals deze lams ribben:
Afbeelding

'n kale bot heeft geen vlees er aan en word meer als recreatie bot gegeven zoals deze shouderblad.
Afbeelding
#2368405
@iedereen
Ha, bedankt voor de mooie foto's. Ja mijn vleesbotten zijn toch echt wel van de drumstickkwaliteit! Zelfs de nijnpoten zien eruit als drumsticks.

@Lizzy, ik ga het vleesbot opvoeren naar 50% en het spier naar 20%.
Eigenlijk is al het vleesbot dat Juma krijgt zo rijk bevleesd als op de foto van @Pike.

Nu even aanzien hoe de poep wordt, en zie ik er geen verbetering in dan ga ik het vleesbot naar 55% omhoog gooien en het spier naar 15%, OK?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2368493
Het is inderdaad even schatten (of vragen of iemand het ooit uitgerekend heeft, zoals bij deze drumstick) hoeveel vlees en hoeveel bot eraan zit.
Als je 45% vleesbot wil voeren dat 50% bot en 50% vlees bevat (wat dus het vleesbot is waar we normaal mee rekenen), dan voer je dus 23% kaal bot.  Of 20-25% om mee te werken ;) 
Als je schat dat je drumstick ongeveer 80% vlees en 20% kaal bot bevat (heb even het vet en vel buiten beschouwing gelaten), dan kan je dus uitrekenen hoeveel vleesbot (50-50) en spier ze binnen heeft als je haar die drumstick in zijn geheel geeft. 
Als ze vb 200gr vleesbot (45%) nodig heeft (gewoon een rond getal om mee te werken), heeft ze 100gr kaal bot (23%) nodig en dat is dus 500gr drumstick (20% van 500gr is 100gr).  500gr drumstick geeft je dus 200gr vleesbot volgens 50-50% en nog 300gr puur spiervlees.
Als 200gr 45% vleesbot is, is 300gr spier gelijk aan 67,5%.  Dus dat komt niet echt goed...  :(
Dan kan je er inderdaad beter wat spier afsnijden tot je wel aan de juiste verhouding bot en spier komt.  Het is even rekenen, maar na een tijdje komt het vast wel vanzelf.


Zo'n drumstick zit natuurlijk wel erg veel vlees aan.  Konijnenschouders zal iets meer naar de gewenste percentages gaan, denk ik.  En je bevleesde karkassen vast ook.  Ik zou ook gewoon proberen schatten hoeveel kaal bot er nu in zit en hoeveel spiervlees er nog extra aan hangt.  Trek dat af van de hoeveelheid spier die je zou moeten toevoegen, of snij het teveel aan spier eraf en voer dat eventueel later.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 13 jun 2012, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2368534
@Pearlsofpassion
Als ze vb 200gr vleesbot (45%) nodig heeft (gewoon een rond getal om mee te werken), heeft ze 100gr kaal bot (23%) nodig en dat is dus 500gr drumstick (20% van 500gr is 100gr).  500gr drumstick geeft je dus 200gr vleesbot volgens 50-50% en nog 300gr puur spiervlees.
Als 200gr 45% vleesbot is, is 300gr spier gelijk aan 67,5%.  Dus dat komt niet echt goed... 
Ik heb hier denk ik een master in Wiskunde voor nodig :biggrin2:
Goed, ik ga vanavond nog even rustig jouw bericht doorlezen, maar ik denk dat ik ga opteren voor minder bevleesd bottenwerk. Dat zal mij iig een hoop hoofdpijn besparen.

Groetjes, Annemarie
Gebruikersavatar
Door Hope
#2368581
Ik merkte met Hope dat het vooral een kwestie is van proberen.
De richtlijnen zijn niet voor niets richtlijnen.

Hope kan heel snel niet meer poepen, soms kon hij 4 of 5 dagen gewoon helemaal niet en dan werd het toch wel heel spannend!
Hij krijgt nu maar 25% vleesbot en daar doet hij het prima op. En dan is het allemaal nog mooi bevleesd bot, dus hij krijgt verhoudingsgewijs heel veel spiervlees. Maar het is wel wat hij nodig heeft. Hij heeft nu gewoon iedere dag ontlasting en hij hoeft er niet piepend en jankend zijn best voor te doen.
Door 202Spots
#2368594
Deze eenden nek is ongeveer half bot en half vlees..
Afbeelding

Ik had alleen van de kalkoen en kip 't vlees afgehaald omdat ik de kale botten kan malen,
van ander soort vleesbotten wil ik geen vlees halen omdat ik liever geen kale botten geef.
Maar je kan wel 'n beetje gokken om te schatten hoeveel vlees er op 't bot zit.
Deze lam nek heeft genoeg vlees op de bot zitten:
AfbeeldingAfbeelding

meer photo's op http://s541.photobucket.com/albums/gg39 ... 2QQtppZZ28
#2368903
@Hope, je geeft me weer hoop. Ik begon alweer een gevoel van paniek te krijgen, maar als jouw hond er geen groeiproblemen van heeft gekregen, dan hoef ik niet ongerust te worden

@202Spots, heeeel erg bedankt voor die mooie foto's. Leerzaam, hier kan ik wel wat mee, hoop ik. Het geeft een goed overzicht van wat nu eigenlijk 50/50 is wat eigenlijk er boven of eronder zit.

Ik ga proberen of ik photobucket kan printen, want ik zou het graag als geheugensteun onder de hand willen hebben.
Ik heb wel wat vragen:
De lamsnek is dan toch zeker wel als heel, zeer goed bevleesd zeker? Als ik afga op wat omcirkeld is, dan is er maar heel weinig bot, en heel veel vlees. zoiets al bij een drumstick lijkt mij?

Wat zie ik in de kipruggen voor rare gele bubbels? en bruine gerimpelde toestanden? Zijn dat orgaandelen?

Foto (23) met opschift ''CUT THE JOINTBONE ~ IN KNIPPEN VAN GEWRICHT'' Hier zie ik een soort pootje met een kruis erin en rode streepjes. Is dat inderdaad een poot? Ik snap niet wat het voorstelt.
Moet er een gedeelte van de poot eraf?

Ik wist niet eens dat zelfs vleugels zo rijk bevleesd zijn.
Kan ik stellen dat eigenlijk alleen karkassen en koppen min of meer onder de 50% zit, en de rest zoals poten, vleugels, nek zitten boven en soms zelfs vèr boven de 50% vlees?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door