Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Manon
#2365607
Ik heb een vraagje;
mijn hond (Pim) eet mijn zelf samengestelde maaltijden en krijgt daarnaast nog wat extra kvv.
Hij weet een dikke 50kg (meestal zo rond de 53 kg) en eet elke dag 1.5kg. Hiervan barft hij 1250 gram en krijgt elke dag 250gr kvv erbij.
De kvv bestaat uit: Alaska combidoos, darf actief, haaksbarf combidoos waar ik steeds dus iets anders uit pak....

Dit is zijn menu:
Maandag: 500gr lamsribben, 500gr rundvlees, 250gr lams/geiten/runderpens + 250gr kvv
Dinsdag: 500 gr haaskarkas, 500gr paardenvlees, 250 gr runder/lams/geitenhart + 250gr kvv
Woensdag:  500gr hertenribben, 500gr lamavlees, 250 gr lams/geiten/runderpens  + 250gr kvv
Donderdag: 500gr geitenribben, 500gr kangoeroe/zebravlees (afgewisseld), 150 gr geiten/lamslever + 100gr lam/geiten/konijnennier + 250gr kvv
Vrijdag: 500gr lamsribben, 500gr lamsvlees/geitenvlees (gemengd), 250gr lams/geiten/runderpens + 250gr kvv
zaterdag; visdag; all animal haring of haaksbarf kat zalm (1kg) + 500gr carnibest bio
Zondag: 500gr lamsstaarten/geitenstaarten (gemengd), 500gr hert/reeënvlees (gemengd), 250 gr 'restorgaan' dus zakjes met bal, hart/long en soms nog een klein beetje lever/nier + 250gr kvv

De percentages zijn:
40% vleesbot, 40% spiervlees, 20% orgaan (waarvan 10% pens, en 10% hart, lever, nier, long, bal (de laatste 2 is heel weinig in %))

Groenten eet hij niet (ook niet na een nachtje 'pensdressing'), maar hij eet het wel door zijn kvv heen. Dus eigenlijk eet hij ook nog elke dag zo 100 gr groenten extra, maar die reken ik niet mee in de percentages)

Nu wil ik hem eigenlijk 100% zelfsamengesteld hebben (geen kvv meer), maar zoals je kunt zien eet hij eigenlijk alleen maar ribben.
En dit is omdat ik tot nu toe nog niks anders heb gevonden qua bot dan dit wat hij wil eten, en nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of dit dus zomaar kan.
Althans ik kan me voorstellen dat ribben anders qua samenstelling zijn dan nekken....
Laatst gewijzigd door Manon op zo 10 jun 2012, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2366090
Een hond heeft geen nekken of karkassen nodig. Ribben zijn prima, die leveren genoeg calcium, andere mineralen en vetzuren. Ik zou zeggen "lekker over op zelf samengesteld". Het enige jammere is dan de groenten... Lust hij ook geen gekookte groenten?
Gebruikersavatar
Door Manon
#2366697
ah, dat is mooi om te horen! (dit antwoord had ik overigens niet verwacht...)

Groenten, ja, hij eet wel brocolli, bloemkool + kroten.....
Daarnaast kan ik hem natuurlijk ook 1 keer in de week gemalen pens geven en daar heel veel groenten instoppen (andere dan bovenstaande).
Dat eet hij dan ook wel....
Door **Jolanda**
#2366970
Wat lust ie dan niet?
Kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas (of koppen), eendkarkas?
Maar het is geen ramp als hij dit niet wilt eten en alleen ribben krijgt, zolang je maar genoeg variatie hebt ;) En zoals ik kan zien zit dat wel goed.
Door orinake
#2366977
zolang je minimaal aan 4 diersoorten + vis in je menu komt zit het wel goed :)
En dat bot... of dat nu ribben of karkassen zijn... bot is bot he :)
Gebruikersavatar
Door Manon
#2367618
[quote="**Jolanda**"]
Wat lust ie dan niet?
Kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas (of koppen), eendkarkas?
Maar het is geen ramp als hij dit niet wilt eten en alleen ribben krijgt, zolang je maar genoeg variatie hebt ;) En zoals ik kan zien zit dat wel goed.
[/quote]

Hij lust geen enkel gevogelte (kip, eend, parelhoen, kalkoen, kwartel, fazant, gans, patrijs enz. Ik heb het allemaal geprobeerd).
En hij hoeft ook geen konijn...
Voor de rest eet hij wel alles wat een vachtje heeft (dus geen veren)...
En vis, heel selectief...

Maar fijn, dus dat het niks uitmaakt  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door