Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2366434
Hey allemaal,

Luis heeft blijkbaar een probleempje met het barfen.  Ik vind het zelf ook vreselijk vervelend, maar het is zo dat hij op barf regelmatig eens overgeeft.
Zo'n keer in de 2 weken gooit hij er 's nachts zijn eten uit (een heel aantal uren na de maaltijd) en wil dan de volgende ochtend niet eten.  De vooravond-maaltijd eet hij dan al iets en meestal tegen het slapengaan een goede portie. Dan is het weer voorbij.  Ik dacht dat zijn maag gewoon nog wat moest wennen aan het rauw voer. 

Deze keer echter niet.
Hij gooide er de nacht van zondag op zaterdag alles uit en kan sindsdien niets meer binnenhouden. DA zegt dat het een maagontsteking is.  Lijkt wel logisch. En er zijn ook foto's gemaakt (ook omdat ik twijfels heb over zijn hart), en daarop is gas in de maag te zien. Daarvoor wordt hij nu dus behandeld.
Maar het punt is dat hij dus geregeld zo'n dagje last heeft van zijn maag. En dat is niet normaal (of toch wel heel erg toevallig dat het net is wanneer we beginnen barfen). 

De DA zei echter ook dat het kan zijn dat hij de laatste tijd wat meer overgeeft en nu een maagontsteking ontwikkeld, als hij allergisch zou zijn aan zijn voeding.  Ze raadde hypoallergeen aan, maar toen ik vertelde dat ik gaan barfen was, zei ze dan een eliminatiedieet te starten. 
Ik moet nog wat wennen aan het idee...

Waar ik zelf al aan gedacht had, is dat hij misschien moeite heeft met teveel vleesbot zonder vlees bij.  Ik moet eerlijk toegeven dat we een paar keer een weekendje weg zijn geweest en aangezien ik nog brok had liggen en nog niet uitgeplozen hoe ik dat moest gaan doen met rauw voer, hebben ze die weekends even brok gehad.  Als we dan terug barf gingen voeren, was het standaard de dag erachter problemen bij Luis.  Maar nu waren we al 3 weken terug volledig op barf, en zonder problemen. Tot dan plots: een maagontsteking...  :-\
De dag ervoor had hij parelhoenkarkas gehad, en dat was nog wat hard gebleken. Ik heb het dan wat in stukjes gehakt, maar vond het vrij kaal.  Ik heb er wel spier bij gegeven, maar dan nog blijven er stukken van het karkas gewoon kaal om zo op te eten.  Ik wist niet goed wat ik ermee moest en dacht dat het wel geen kwaad zou kunnen als het in de maag met voldoende spier binnenkwam.  Maar misschien was dat niet zo? Tis wel een beetje toevallig...

Ik voer normaal gezien s' morgens spier, in de vooravond vleesbot en dan voor het slapengaan orgaan.  Luis krijgt 43% vleesbot volgens zijn menu.  Zou het misschien kunnen dat het beter gaat als ik zijn vleesbot over de maaltijden verdeel? Of de helft spier, de helft vleesbot bij de twee eerste maaltijden?
Nekken mep ik nog, karkas niet. Hij kauwt, vind ik, wel goed.  Ik zie geen echte problemen in de ontlasting, al merk ik wel dat bepaalde stukken witter zijn dan andere, sommigen een beetje te hard, anderen wat te zacht.

Als hij zijn eten er terug uit gooit, vind ik wel vleesbot terug en dan durven er al eens grotere stukken in zitten.  Maar ik weet niet wat normaal is voor barfers en wat kan of wat te groot is.  :(  Ik merk ook dat het vlees sneller verteert dan het bot waardoor er relatief gezien erg veel bot terug uitkomt wanneer hij overgeeft.  Maar misschien is dat altijd wel zo en normaal geen probleem?  ??? Ik heb gewoon te weinig ervaring met barfen, vandaar dat ik jullie raad vraag.
Dus, wat denken jullie? Verteert hij het bot gewoon niet goed? Kan zijn maag dat niet hebben?
Of is het teveel bot voor hem en kan ik beter alles malen en mengen? Of verdelen over de maaltijden maar wel zelf laten kauwen? Of zal het toch eerder aan een allergie voor een diersoort liggen? Dan kan het niet aan de parelhoen liggen, want dat was de eerste keer dat ze dat kregen.

Wat lijkt jullie het meest waarschijnlijk dat de oorzaak is van zijn overgeven. Een allergie voor een diersoort? Of moeite met het bot?
En wat zouden jullie dan doen? Malen of eliminatiedieet? Of nog wat anders?

Ik vind het wel jammer voor hem want hij vind gemalen spul maar niets en knaagt nog zo graag eens goed door.  Maar zijn gezondheid gaat wel voor natuurlijk en ik moet er niet aan denken terug op brok te moeten gaan als ik dit niet opgelost krijg...

Dus: help!  :(
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 11 jun 2012, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2366482
Mijn Plien heeft eens een heel eendenvel naar binnen gewerkt en dat kwam er uiteraard weer uit, net als de maaltijden daarna. Zij had haar maagwand geirriteerd door teveel te eten zonder kauwen. Maar met 1 prikje kon zij er weer tegenaan.

Plien is een duidelijke schrokker, en daarom ligt er bij mij de hele dag eten, zodat ze vaak een hapje kan eten. Als ze dat niet kan, dan is de rem eraf en eet ze tot ze het niet meer binnen kan houden. Daarnaast geef ik óf gemalen vlees, óf een volledige prooi, nooit karkas of onderdelen, want daar kan ze stukken aftrekken die ze zonder kauwen naar binnen krijgt.

Plien is een regelmatige kotser, maar kotst vooral gras. Kai en Jet doen het veel minder vaak, maar alles wat daaruit komt is volledig fijngemalen, dus als jij herkenbare stukken vind, is het kauwen misschien toch een probleem?

(Maar wacht vooral af wat de anderen zeggen, misschien is het wel toeval dat Kai en Jet zo goed kauwen.)
#2366496
Bedankt voor je antwoord.

Het is niet dat ik echt herkenbare stukken terugvind.  Maar dat lijkt me ook normaal aangezien het er maar uren later uit komt.
Ik vind dan meeste kleine stukjes, maar soms ook van een halve cm of zo.  Een enkele keer een 8mm groot...

Bij Cuzco vind ik wel soms grote stukken, maar dat weet ik dat het een schrokker is.  Het is wel al veel verbeterd, maar in het begin slikte hij kippennekken ook gewoon zo naar binnen en dat kon zijn maag nog niet aan. Momenteel kauwt hij er wel mooi op en merk ik dus ook geen problemen meer.
Als het er bij Cuzco uit kwam was dat ook meteen na het eten.  Of toch geen uren tussen.

Bij Luis meestal wel. Al geldt dat natuurlijk niet altijd nu hij een maagontsteking heeft natuurlijk. Zijn ei kwam er gisteren na een half uur uit, dus dat is al snel.  Was misschien gewoon wat te veel en misschien ook wel te vet.
Maar zijn eten van gisterenavond (blik) kwam er pas op 5u vanmorgen terug uit (werd er wakker van). Zeker 7 uur later...
En zo is het meestal ook de eerste maal. Ik vind dan 's ochtends een plasje en dat is nog niet erg aangedroogd, dus vast nog geen uren oud op dat moment.  Je ziet ook dat het grotendeels verteerd is, maar je vind dus wel stukjes bot terug.

Luis durft ook wel spier naar binnen slurpen, maar vleesbot vind ik hem dus wel netjes kauwen. Hij pakt zijn tijd en is zeker geen schrokker. Nooit geweest.  Hij kijkt zelfs wat te veel rond tijdens het eten, naar mijn mening.  ;)
Door tomcat
#2366593
Parelhoen bot is bij onze Tom regelmatig ook aanleiding om eens een keer over te geven  :-X Hij eet dan overigens verder wel gewoon al zijn barfhappen. Parelhoen spiervlees geen probleem, kennelijk heeft hij wat moeite met de vertering van parelhoenbotjes.  De krijgt hij nu niet zo vaak meer, op kip, konijn en eend vlees/bot en af en toe een vet visje in zijn geheel (sardientje) gaat het goed en krijgt hij ook wel zijn 40 % vlees/bot.

Groetjes Ninin
Gebruikersavatar
Door koekje
#2366600
Voor nu denk ik 'eenvoudige' kotseritis. Voor voorheen denk ik toch aanpassing aan rauw voer. Er zijn meer katten die er wat langer over doen voordat het maagzuur goed op peil is en die gewoon snel overgeven.
Ik zou voor nu dus zn mogelijke maagontsteking laten behandelen en daarna langzaam weer je complete barfmenu invoeren. Je kan eventueel weer een stapje terug doen en het vleesbot malen of meppen.
#2366690
En wat is dan 'wat langer'?
Kan dat nog na 2 weken barfen zonder problemen?

Luis is trouwens niet een kat die voorheen snel overgaf. Wel eens bij een haarbal en bijhorend gras eten, maar verder niet.
Maar goed, ik probeer wel eens wat trager op te bouwen en ik ga er dan toch maar wat meer spier in dezelfde maaltijd bij geven.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 11 jun 2012, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2366692
tomcat schreef: Parelhoen bot is bij onze Tom regelmatig ook aanleiding om eens een keer over te geven  :-X Hij eet dan overigens verder wel gewoon al zijn barfhappen. Parelhoen spiervlees geen probleem, kennelijk heeft hij wat moeite met de vertering van parelhoenbotjes.  De krijgt hij nu niet zo vaak meer, op kip, konijn en eend vlees/bot en af en toe een vet visje in zijn geheel (sardientje) gaat het goed en krijgt hij ook wel zijn 40 % vlees/bot.

Groetjes Ninin
bedankt!
Ik denk dat ik de parelhoen maar ga malen. Het is toch wel hard bot en eigenlijk te kaal naar mijn idee.  Ga het dus malen met wat kipspier erbij.  Dat zal voor alle katten beter zijn.
#2367107
En wat zouden jullie hem dan ondertussen te eten geven?

Hij heeft nog steeds geen eetlust (had ik ook wel verwacht), maar ik begin toch wat kriebels te krijgen omdat hij dus al sinds zaterdagavond niets verteerd lijkt te hebben. Hij is ondertussen al zowat een halve kg afgevallen...  :-\
Hij heeft wel iets gegeten die avond, 's nachts er terug uit gegooid. Zondag heeft hij een ei gegeten (ik heb het in zijn bekje gespoten), maar dat is er ook weer terug uitgekomen. Hij heeft wat blik gehad, dat is er terug uitgekomen.
Gisteren heeft hij eigenlijk enkel een klein schepje blik gegeten.  En vandaag ook al twee muizenhapjes (onder dwang).  En dat blijft er tot nu toe wel in.  Ik heb zijn blik nog extra verdunt en heb ook wat water via een spuitje toegedient.

Maar wat geef ik nu best? Dat het er in blijft en zijn maag het aankan? Blik? En de volgende dagen?  Normaal zou hij morgen wel al verbeterd moeten zijn en overmorgen vrijwel weer normaal.
De DA raadde aan het bot even zo te laten, maar ik weet niet precies hoe lang.  Als ik het ga malen, hoe lang zou je dan het bot moeten weglaten? En daarna stillaan opbouwen?
Ik weet niet of hij al zin heeft in vers, maar hij lijkt daar wel meer interesse in te hebben dan in zijn blik (denk dat hij niet meer durft eten omdat hij er misselijk van wordt).  Maar ik durf hem niet gewoon een stuk vlees te geven...  :-[
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2367110
Ik had nog niet gereageerd, maar heb wel meegelezen... maar ik zou nu eerst gewoon maar goede kwaliteit blikvoer geven, eventueel extra ondersteuning voor de maag er bij maar als je spul door het eten moet mengen is de kans (in ieder geval bij mijn katten) juist weer kleiner dat ze het opeten... dus eerst kijken wat ze wel eet en dan als alles weer beter is langzaam beginnen met gemalen spul, maar dat had je zelf volgens mij ook al bedacht ;)
#2367114
Ja, maar het is wel leuk om toch bevestiging te krijgen.
Heb er allemaal zelf nog geen ervaring mee, met dat vers voeren bij ziekte.  :( Dus ben wel een beetje onzeker.

Dus bedankt!

Oh ja, en ik geef enkel blik zonder granen hoor.  Dat was voorheen ook al zo.
De medicatie geef ik gewoon los met de hand (doe ik altijd zo), maar duw er dan wel iets van voedsel achteraan.  Een klein beetje, om toch niet enkel medicatie in de maag te hebben. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 12 jun 2012, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2367356
Ik heb hier eigenlijk geen ervaring met kotseritis zonder ziekte (Sien had obstructie)  :-\
Ziekenvoer is hier ook stinkblik (zelfs met granen/plantaardige dingen als het zo uitkomt, als het maar stinkt) voor Sien, maar Ot eet geen blik. Die krijgt dan een tartaartje (gemalen mager rundvlees).

Als je met 1-2 dagen geen verbetering ziet, zou ik teruggaan naar de dokter. En dan vragen om finidair en/of primperan.
#2367359
Hij houdt het nu vandaag blijkbaar toch binnen, maar wil nog steeds niet zelf eten.
Ik geef nu om de paar uur een beetje, wil niet te veel met een keer geven. 
Normaal zou het inderdaad wel snel moeten beteren nu. Hij is ook al iets levendiger.

Misschien kan ik best een portie konijnenvlees malen en kijken of hij dat wil.  Dat is ook mager en lust hij normaal het liefst.

Maar zouden jullie bot dan stillaan opbouwen, of zeg je van, nee dat kan wel al terug eens hij goed zelf eet en het binnen houd.  Gemalen dus he. Ik ga het maar een tijdje allemaal malen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 12 jun 2012, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2367392
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, want iedere kat is anders.
Bij Siens obstructies (die heeft vaker speelgoed naar binnengewerkt) gaf ik gewoon voor 2 dagen muffins als het ding er weer uitgekotst was en daarna haar gewone barf. Maar Sien barfte toen al langer en het overgeven had een duidelijkere oorzaak natuurlijk.

Dus kijk maar waar jij jezelf prettig bijvoelt. Bot langzaam opbouwen is wel veiliger volgens mij.
Alles malen zou ik overigens niet doen, spiervlees en orgaan kan je wel in kleine stukjes/blokjes snijden. Dat geeft nog een beetje leut aan het opeten.
Als hij niet wil, is gemalen voer wel makkelijker naar binnen te proppen.

Voor tekorten hoef je niet snel te vrezen, mocht je dat onverhoopt wel doen. Ik durf Ot en Sien zeker 2 weken heel incompleet te voeren.
#2367650
Ok, heel erg bedankt, Koekje.

Ik heb nu wel al voor 2 dagen spier gemalen.  En dan ga ik erna toch het bot wat zachtjesaan opvoeren.  Zeker omdat ik denk dat het daaraan ligt.
En dan ga ik alles goed bijhouden wat hij gegeten heeft zodat als het nog eens voorkomt, ik kan achterhalen waar het aan ligt. Ik hoop echter dat het niet vaak meer voorvalt (en het aan het bot lag, dat kan ik opvangen), want ik voel me er best wel schuldig over.  Ik wil zo nodig over op barf... 
Al blijkt wel dat Luis het daar zelf ook wel mee eens is. Meneer blieft geen blik meer (terwijl dat vroeger feest was), enkel vers...  :biggrin2:
Door Evy_JD
#2367664
Bij de katten heb ik niet veel problemen bemerkt, waarschijnlijk omdat die alles gemalen krijgen maar mijn hond kotste de eerste tijd standaard werveltjes er uit, met name van eendennekken, die waren waarschijnlijk te vet en nog wat te hard denk ik.
En dat was echt uren na zijn maaltijd.
Dat heeft wel een paar weken geduurd die gewenning.. Nou zijn katten natuurlijk geen honden, maar het zou denk ik wel zoiets kunnen zijn  ???
Voor nu zou ik gewoon kijken wat hij lust, er in is er in en op lever vetting zit je echt niet te wachten.. sterkte!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door