Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Skyline
#2366206
Weet niet of ik het hier goed neer zet maargoed...

Wij hebben thuis een stafford teefje van ongeveer 3 jaar

Zelf ben ik werkzaam als kok en kom dus veel in aanraking met vers vlees en verse vis
Nu maak ikzelf ook vaker delen van beesten zelf schoon, wil zeggen ontvliezen van vlees soms een kwartel uit elkaar halen, en vis fileren

Nou heb ik dus geregeld een hoop "afval", kan ik Sky zomaar alles geven?
Ze krijgt nu nog gewoon brokken
Maar mij leek het voor haar wel is lekker om af en toe is wat lekkers te krijgen
Maar wil haar dus geen dingen geven die ze niet zou kunnen/mogen hebben
Door M@rina
#2366296
Sky mag veel hebben, maar ik zou dat niet in combinatie met brokken doen.
Zeker karkasjes van kwartel en graten van vis zou ik niet geven. Als je hond niet gewend is aan verse voeding kan dit voor zijn maag te veel zijn en niet goed verteren.

We kunnen je zeker niet overhalen om Sky helemaal op vers te zetten hé? Dan zou je namelijk zo'n beetje alles wat je over hebt aan je hond kunnen geven.
Door nienk
#2366322
oooh ideaal, goede kwaliteit vleesjes, wat anders weg gegooid zou worden! maar ja, wel 1 puntje: ideaal als je het bij kvv zou geven, of nog idealer, als onderdelen van een barf-menu.

bij brokken zou ik inderdaad geen bot en graat geven. wat vlees van het een of ander kan wel.
Door Skyline
#2366368
Van mij mag ze zeker op vers
Vriendin is er alleen geen voorstander van.. Te duur zegt ze

Ga binnenkort is uitrekenen wat het per dag kost voor sky en wat we nu aan brokken kwijt zijn

Officieel is ze ook nog niet van ons, zit nog in de opvang via asiel en krijgen vandaar uit de brokken
Maar ze blijft wel lekker hier wonen uiteindelijk :-)
Door nienk
#2366382
[quote="Skyline"]
Van mij mag ze zeker op vers
Vriendin is er alleen geen voorstander van.. Te duur zegt ze

Ga binnenkort is uitrekenen wat het per dag kost voor sky en wat we nu aan brokken kwijt zijn

Officieel is ze ook nog niet van ons, zit nog in de opvang via asiel en krijgen vandaar uit de brokken
Maar ze blijft wel lekker hier wonen uiteindelijk :-)
[/quote]

leuk dat ze blijft!

kvv (kant en klaar vers, uit de diepvries bij vrijwel iedere dierenwinkel) kan wat duurder uit pakken dan de gemiddelde brok. Barf kan je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. via je werk kan je aan het een en ander gratis komen begrijp ik, en wellicht kan je bij de leveranciers van het restaurant ook wel (goedkoop) aan andere artikelen komen.

wat Reus nu krijgt is iets duurder als wat hij kreeg toen hij nog deels brok kreeg. Maar dat komt omdat hij door zijn allergieën wat duurdere diersoorten eet. daar tegen over staat dat het voor Reus aanzienlijk (lees, honderden euro's per jaar) scheelt in dierenarts kosten. Reus is een speciaal geval, maar over het algemeen geldt wel dat honden op vers gezonder zijn dan honden op brok, daardoor minder naar de dierenarts hoeven en dat scheelt enorm veel in de kosten die je hebt aan een huisdier!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2366551
Als je wat rondkijkt (vb hier op barfplaats) kan je aan barf erg goedkoop uit zijn.
Ik heb gemiddeld 2,3€/kg uitgegeven.  Dat komt ongeveer overeen met een brok van 4€/kg voeren (omdat je van barf meer gewicht voert). En dat is enkel het vlees, zonder pens (ik heb enkel katten, geen honden), wat de prijs bij een hondenmenu ook serieus drukt.  Het zou dus voor een hond nog een stuk goedkoper zijn (na een vlugge berekening kom ik aan 2€/kg). Er zijn mensen die het nog een stuk goedkoper voor elkaar krijgen. En je hond heeft wel minder kans op bepaalde kwaaltjes (vb tandplak) die ook geld kosten.
Als je dan nog eens een groot deel van het vlees zelf aan kan geraken, is het helemaal goedkoper volgens mij.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 11 jun 2012, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2366573
En reken dan ook even mee wat je van je werk uit mee kan nemen, dat maakt het nog goedkoper :)
Door eelke
#2366577
Inderdaad, hoeft echt niet duurder dan brok te zijn :)
Kijk, aan de prijzen van aldi/lidl/c1000/ander supermarkt brok, kun je niet tippen, maar, dat is dan ook echt geen goede brok.

Wil je goedkoop, makkelijk en toch vers, kun je bv kiezen voor een goedkope kvv; smuldier (bij een aantal supermarkten te krijgen) en bv lotgering.
Als je dat een aantal dagen per week voert, en op andere dagen barf dagen hebt; met je gratis afsnijdsels, eventueel gratis bot, en wat gekocht orgaan, heb je op een goedkope manier, toch een goede manier van voeren voor je hond.

Echt barfen hoeft inderdaad niet duur te zijn; Gijs eet oa kipbot a 50 cent, eendbot a 0,90 cent, konijnkop a 1,- aan bot. Orgaan is meestal wat duurder, tussen de 1,5 en 3 euro, maar dat drukt weer omdat hij ook pens eet, a 0,40. Spiervlees tussen 2 en 3 euro.
Van bot eten ze het meest, dus dat drukt de prijs gelijk mooi.

Op een goedkope dag met kip, pens en goedkoop spiervlees, ben ik dus maar 1,50 kwijt. Gijs eet dan ongeveer 1800 gram. (heb alleen even de groentemix niet mee gerekend).

Op een duurdere dag, met konijnkoppen, hart en mooi hertenspiervlees ben ik dan 3 euro kwijt ofzo.
Door Martine-Tom
#2366581
Als je dat terugrekend naar wat je per kilo hond kwijt bent valt dat alles mee!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2366583
Even uitgerekend hoeveel ik dan kwijt ben per dag:  Zo'n 90ct.  ;D
En dan heb ik er nog wat duurder vlees bij zitten, als je echt oplet en kijkt waar je het koopt, kan het inderdaad aan gemiddeld zo'n 1,6€/kg voor een hond.  En dan reken ik jouw extra vleesjes nog niet mee.

Als je trouwens supermarktbrok zou voeren (ik weet niet wat je nu voert), dan moet je om te vergelijken, ongeveer dezelfde prijs rekenen per kg als barf omdat je daar ongeveer even veel van moet voeren (er zit zoveel vulling in die er ook weer terug uitkomt).  Een premiumbrok voer je iets meer dan de helft van het gewicht aan barf.  Dus een premiumbrok van zo'n 3€/kg komt ongeveer gelijk uit met barf aan 1,6€/kg. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 11 jun 2012, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2366584
[quote="martine-tom"]
Als je dat terugrekend naar wat je per kilo hond kwijt bent valt dat alles mee!
[/quote]

Klopt, Gijs kwam met een zak royal canin van 70 euro, waar hij twee weken mee zou doen. Dus 140 per maand, waar alleen Gijs van eet. Nu ben ik voor beide 120 kwijt, maar dat komt doordat Joep net zo duur is met eten als Gijs, door zijn allergie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2366588
Als je het met RC vergelijkt, ben je met barf zo goed als altijd goedkoper uit.
RC is schandalig duur voor wat het is.  Zit ook nog erg veel vulling in waardoor je er vrij veel van moet voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door