Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door johanna25
#2365140
Afgelopen vrijdag tijdens een gezellig borreltje vertelde een vriend van me dat binnenkort een paar van zijn koeien worden geslacht.
Ik ga wat vlees bij hem bestellen, en vroeg wat er gebeurde met de verdere inhoud van zo'n beest, en dat ik daar wel interesse in heb, (op barfplaats)
Ik zat me iets later alleen wel af te vragen heb ik wel ruimte voor ca 10 harten nieren longen etc
hoe groot en zwaar is dat eigenlijk en zal ik het maar voorbij laten gaan
of alleen hart oid
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2365148
Ligt eraan hoe oud het koetje was. Ik heb wel eens een hart gehad die alleen al 3 kilo woog, maar ook van een kilo. Niertjes zijn niet zo groot, maar longen daar passen er soms ook maar net 2 van in een vuilniszak.
Door Lizzy
#2365153
Lastig te zeggen. Het hangt erg af van de leeftijd en type rund. Je hebt er die wegen 1 kg, je hebt er die wegen zomaar ruim 2,5 a 3 kg. Een hart van een volwassen dikbilstier gaat eerder richting de 3 kg. Nier weegt ergens (gok ik) tussen de 500 gram en 1,5 kg. En long weegt weinig maar neemt enorm veel plek in. Lucht is het :biggrin2:
Door johanna25
#2365256
lianneke schreef: Ik heb hele harten van Schotse Hooglanders, die wegen ongeveer 1300 gram.
De nieren wegen zo,n 600 gram,soms nog minder.
Lianne
zijn nieren Barf geschikt?
Door lianneke
#2365263
[quote="johanna25"]
zijn nieren Barf geschikt?
[/quote

Jawel, maar niet teveel, ergens in de bieb staat wel hoeveel.
En niet van runderen die ouder zijn dan , ik meen, 2 of 3 jaar.
Door johanna25
#2365277
lianneke schreef:
dat komt mooi uit het zijn nu nog stierkalveren van dit jaar en lopen nu nog heerlijk in de wei, maar ja tegen het eind van het jaar dan..........zijn ze het haasje (?) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#2365878
johanna25 schreef: aha de eerste schifting is gemaakt long zal dus afvallen, ben wel benieuwd hoe het er uitziet.
alvast bedankt.
Een runderhart ziet er ongeveer net zo uit als een ganzenhart, alleen vééél groter  :biggrin2:

hier zie je hoe een runderniet er uit ziet:
http://www.slagers-vlaanderen.be/images ... s/nier.jpg

Overigens mogen rundernieren van runderen ouder dan 2 jaar niet voor menselijke consumptie worden verkocht ivm een mogelijk te hoog cadmiumgehalte. Ze mogen wel nog voor diervoeding worden verkocht maar ik geef ze dus niet.
Door millyckk
#2365936
Ik voer alleen bio orgaan, de runderharten die ik krijg zijn tussen de 1,5 en de 3 kg, afhankelijk van het ras. Ik wissel wel af met bio lamshart ( daar gaat mijn voorkeur naar uit) maar daar is moeilijk aan te komen. Longen zijn idd. huge, wegen tussen de  10 en 15 kilo maar hebben een enorm volume. Nier weegt ongeveer 500 tot 600 gram, gaan er dus 2 in een kilo, runderlever weet ik niet, maar ter vergelijk: een geitenlever weegt  tussen de 1 en 1,5 kilo dus rund zal 3 a 4 kilo zijn?
Door miik
#2366012
Long kun je echt super mooi drogen ! Dus afslaan of weggooien is zonde hoor !
Ik knip het in dikke stukken, dan in de droger, en als het enigszins droog is, dan knip ik er smalle reepjes van.
Door johanna25
#2366464
tja als ik het mee zou nemen is het niet voor mezelf, ik heb ook een poging gedaan om wat gans op vrijdag as af te leveren bij de burgerking.
nog geen reactie.
Ik had ook al contact met een kennis van me die vanmiddag een paar lammeren laat slachten.
Ik zou daar ook wat ophalen en evt meenemen naar de Burgerking, maar ook dit laat ik denk ik maar voorbij gaan.
Wel jammer ik had het wel aardig gevonden ook eens wat anders in de vriezer te hebben en kennis op te doen van de andere dieren buiten de gans en eend of haas.
groeten Bob ;)
Door miik
#2366484
Ja jammer is dat he Bob. Nou ja, je brobeert in ieder geval je best te doen !
Ik heb zelf net van de week een auto vol gans meegenomen, dus in mijn geval is zelf doen een stuk goedkoper.
Wil je me anders een pbtje sturen wanneer je dat runder orgaan (en evt long) zou gaan ophalen ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door