Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door zhiva
#2364642
Kaya onze mechelse husky is altijd al een moeilijke eter geweest. Ze eet alles zo'n paar weken (hooguit 3) en gaat daarna steevast over op voedselweigering.  Na alle mogelijke br*kkenmeuk te hebben geprobeerd, van heul duur naar heul goedkoop etc heb ik me hier ingelezen en ben overgestapt op BARF. Dit leek me helemaal het einde want welke hond lust er nu iet vers vlees?
Dit is nu bijna een half jaar goed gegaan. In het begin at ze paard/rund/lam/geit/kalf/kip/eend en zalm. De geit en zalm ging er al steeds moeilijker in. Nu weigert ze dus alles! Ik ben nu overgestapt op KVV in de hoop dat ze dat wel wil hebben, helaas ook niet. Met hangen en wurgen krijgen we verdeeld over 3 dagen er hooguit 400gr in. Ze was een half jaar terug een gratenpakhuis en begint er nu dus weer zo uit te zien. Je kan de ribben weer tellen en de heupbeenderen beginnen ook weer uit te steken.
Vandaag waren we met de voortuin bezig en de buurman kwam even kijken. Hij vond ook dat Kaya er slechter uit begint te zien en vroeg hoe dat toch kwam. Ze weten dat we vers voeren, hun hond krijgt af en toe wat lekkers (konijnenoortje of zo) toegestopt van ons.
Ik vertelde over Kaya's rare eetgewoontes en het voedselweigeren. Buurman loopt de gang in en komt terug met een handvol br*kken...
Ik zeg nog "dat krijg je er echt niet in..." en wat doet ze? Ze vreet zo alles uit zijn handen op!!!!
Kaya, de hond die elke brok altijd weigerde!!! Vreet zo een handvol palletbrok (wat er als bix uitziet) op en schooit vervolgens om meer!
Mij ben je echt 3 afslagen kwijt. Ik heb een vriezer vol boven staan met de heerlijkste vleesjes wat ze niet wil en dit gaat erin als zoete koek  :o Nu ben ik er van overtuigt dat dit een eendagsvlieg is en dat ze ook dit binnen 3 weken weer zou laten staan maar wat moet ik nu? Ik heb een hond die steevast voedsel weigert en weer broodmager wordt. Wat zouden jullie doen?
Door hannabelgje
#2364659
ik heb hier ook een moeilijke eter maar dat wordt veroorzaakt door stress, zodra haar stressniveau daalt eet ze goed. ze eet meestal wel uit de hand in moeilijke periodes. is er niks medisch aan de hand?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2364675
Nee, ze is altijd al moeilijk geweest met eten. We hebben een half jaar terug allerlei testen laten doen e.d. hier kwam niets uit. Volgens de DA zou ze vanzelf honger moeten krijgen en mocht ze tot een week voedsel weigeren. Dit uitgetest maar weer niets. Toen wist de DA (en ja daar zit ik al 20 jaar en heb ik zelf nog stage gelopen) het ook niet meer. Hij had als enig alternatief er prednisolon erin te stoppen, dat wekt een honger gevoel op. Toen ben ik dus over gestapt op BARF.
Even voor de duidelijkheid :  ONS eten wil ze wel hebben maar dat krijgt ze niet!  Ook brood, toastjes, kaas etc heeft ze geen problemen mee. Alleen haar eigen voedsel wil ze niet hebben!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2364679
Ja hier heb ik er ook 1 terug op brok gezet omdat ie vlees helemaal niet moest en kvv eerst wel maar ook dat op een moment niet meer moest.
IK voer hem nu TOTW en tot mijn stomme verbazing eet hij nu regelmatig stukjes vlees die ik erbij gooit op :( Moet ze wel eerst overgieten met heet water. (niet de brok maar het vlees dus)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2364727
zoiets al TOTW zou ik ook niet zo heel erg vinden om te voeren, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die prijzen niet meer opbrengen kan :-[
Zeker ik nu al weet dat ik binnen 2 maanden mijn baan kwijt ben  :'( Er zal dus een andere oplossing moeten komen. Maar om nu weer op de goedkopere (lees vaak vol granen en afvalprodukten) brok over te stappen? Ik kan eerlijk gezegd wel janken na vanmiddag.
Probeer ik iedereen die ik ken en mijn advies over het algemeen serieus neemt over te zetten naar BARF, met de melding het is zo gezond, terug naar de natuur en de hond vind het geweldig!
Heb ik zelf een hond die het niet meer moet en er echt vreselijk mager uitziet...
Ik denk dat ik morgen alles maar weer in de blender gooi en de brok erdoorheen verpulver of zo. Ik weet het echt niet meer, mijn zwaantje kleef aantje snapt dus duidelijk niet waarom ik zo verdrietig ben en staat me nu heel lieffies aan te kijken. Ik kan ook echt alleen maar houden van dit prachtige dier!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2364764
Ook ik vind het best duur en ook hier weinig centen door man die is afgekeurt.
Maar toen ik ging rekenen. Barf heb ik ook bijna niet onder de 2 euro de kilo gemiddeld en daar zou hij toch 500 gr van moeten eten dus gem 1 euro de maaltijd.
TOTW grote verpakking kom je ongeveer op 4,00 de kilo 2 groot verpakkingen komt het op 3,60 per kilo. En daar eet hij maar 200 gram van kom ik op 0,80 cent per dag geef ik er nog 2 kippennekken bij zit ik nog niet aan die 1 euro ;)

Spiervlees aanbakken of overgieten met heet water werkt soms  wel.
Maar dan zat ik op het probleem van het botwerk.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2364778
vlees aanbakken werkt soms wel/soms niet. Is maar net of de dame er zin in heeft.
Botwerk : zolang het kip is gaat het goed, maar dat kan ik moeilijk altijd maar geven.
Ik snap je rekenmethode thea maar met het barfen kan ik de kosten makkelijker verdelen, af en toe kilootje dit af en toe kilootje dat. Zolang er maar genoeg in de vriezer blijft liggen. En de aanschaf van een zak TOTW ineens is gewoon teveel voor mij (ook hier een afgekeurde man in huis) Ik ben dus kostwinner en kan het momenteel allemaal net bolwerken. Er moet ook genoeg op de spaar blijven staan indien de DA om de hoek komt kijken. Het zal ook allemaal vast wel goedkomen desnoods eet ze maar met ons mee, als ze maar wat aankomt. Ze is zo vrolijk, zo vreselijk lief (voor ons) en best wel een beetje mijn allessie inmiddels nu ik al mijn schotties kwijt ben.
Ik maakt me gewoon zorgen om haar als ze zo vreselijk mager wordt.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2364784
Ik snap jou ook echt wel hoor.
Ik had dus ook zoiets liever aan de brok dan niet eten en een zielige hond hebben. Want mijn hond verloor echt zijn vrolijkheid die na 2 dagen brok weer terug was. Hij at vlees echt met lange tanden.
En hoeveel honden aten vroeger niet met de pot mee en werden nog oud ook.
Schoonouders hadden een pincher beest heeft nog nooit 1 hap brok of hondevoer gegeten werd wel 17 jaar en nooit bij DA geweest. Werd dus ook niet geent en ontwormt. Tuurlijk is dat ook niet goed en mss wel mazzel gehad hebben.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2364789
Zhiva, hoe krijgt zij haar eten?
Neerzetten....jij weglopen.....na 15 min terug komend....bak vol....weg....
Of geef je aandacht, probeer je haar over te halen om te eten? Negatieve aandacht is ook aandacht.
Krijgt ze voor jullie te eten?
Pff heb hier kliko's en het lijkt me echt heel erg om te zien dat je hond niet wilt eten, en ook lastig om het op te lossen,je zou evt een gedragdeskundige kunnen vragen er naar te kijken, misschien krijg je daarmee tips.

Zit  mee te denken en van alles gaat door me hoofd heen, wat als je het in e tuin neerkwakt , of er een zoekspel van maakt, offuh, net doet dat het jouw eten is, dat het op jouw bord heeft gelegen, jij net doen of je het eet, en dan de "rest"in haar bak ofzo geeft? Denk dat je al heel veel geprobeerd hebt, tjee lastig hoor, en als ze nu bij een ander is en daar te eten krijgt, eet ze dan wel?
En ja brok is niet je 1e keus, en met de pot mee eten ook niet, maar liever voer erin dan dat je moet gaan dwangvoeren omdat ze er aan onder door aan het gaan  is.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2364813
Ik ben een groot voorstander van het voeren van rauw.... maarja als het niet of veel te weinig wordt gegeten sla je ook de plank mis...
Als je hond er zelfs slecht door uit gaat zien, zou ik gaan voeren wat ze wel eet, een poosje brok, misschien later weer vlees enz..

De meiden zijn prima eters, alles van vlees e.d gaat naar binnen geen probleem, maar als ik onze Rana zelf zou laten kiezen, dan kiest ze eerst voor brood en brokjes .
Macaroni is dan helemaal favo en een kuipje vlees dan kan ze haar geluk niet op, de junkfoodeetster !!!
Soms lijkt het wel of de ene hond wat meer behoefte heeft aan koolhydraten als de andere, maar dat zal wel nonsens zijn...
Gebruikersavatar
Door pike
#2364877
Hoe vaak voer je? 2x per dag of 1x per dag? Ik zou zelf denk ik proberen om de 2 of 3 dagen eten aan te bieden. En dan uiteraard wel meer per keer. Vooropgezet dat ze gezond is natuurlijk en er geen medische problemen ten grondslag liggen aan haar eetgedrag. Het idee van de dierenarts om dan maar prednison te geven omdat ze daar honger van krijgen vind ik wel heel erg bizar  :-X
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2365003
@ extreme Idd we hebben al van alles geprobeerd. Neerzetten en weglopen, naast de schutting zodat ze concurrentie van de buurhond heeft. Verwarmd (opgebakken) Uit de hand. Aan een touwtje om er een trekspelletje van te maken, hou maar op. Alleen die van eerst op mijn bord heb ik nog niet gedaan. Ga ik morgen gelijk proberen.  ;)

@  de meiden, dat zat ik zelf ook te denken, tijdje brok ,of brok mengen met orgaan spier,(wordt hier toch gemalen) als ze dat wil hebben.

@  pike ik voer normaal 1x per dag. alleen nu krijgt ze dus dezelfde bak meerdere keren per dag aangeboden.
Er is niets uit de tests gekomen dat er een medische oorzaak zou zijn. ze is (gelukkig) een erg actieve hond die echt haar kilometers moet maken omdat ze anders niet weet waar ze met haar energie heen moet, daarom ben ik ook van mening dat ze gewoon goed moet eten.
En dat van die prednison ging mij ook te ver, ik snap de gedachtegang van mijn DA. Ik had het nog voldoende in huis ivm de schotties. En ja daar wordt de eetlust van opgewekt, maar het blijft rotzooi. Ik ben heel wijs met mijn DA maar af en toe mogen we (gelukkig) van mening verschillen.

Fijn dat jullie met mij mee willen denken, het is echt prettig om te lezen dat ik hier niet helemaal alleen in sta.
Macaroni net vleeskuipje heb ik nog niet geprobeerd, maar weet zeker dat ze dat wel lust  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#2365042
Dan zou ik het toch proberen met minder vaak voeren. Aanbieden, en wat niet gegeten wordt wegpakken. Zonder omhaal, zonder opmerkingen. En ook niet meer opnieuw aanbieden. Eerstvolgende voerbeurt over 2 dagen. En geen tussendoortjes of beloningsnoepjes e.d. geven.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2365197
Ik kan je goed begrijpen.
Ik heb hier door een ongeluk  zo'n type hond gehad.(gebroken kaak)
Helemaal hopeloos kun je er van worden  :(

Ik heb daardoor een heel ander advies dan  elke 2 dagen voeren .
Als ze echt mager wordt EN geen eetlust heeft ,zou ik toch 2 keer per dag iets aanbieden ,wat dan ook ,als ze maar eet.
ik deed zelfs uit de hand voeren en nu is alles weer normaal.
Dit heeft 4 maanden geduurd en nu barft ze weer .

Zelfgemaakte kippebouiilon over haar voer heengieten ,beetje warm zodat de geur heel aantrekkelijk is.
Alle vlees malen en dan dat er een beetje overheen.
Alles wat heel sterk ruikt kun je er ook over doen,desnoods zelfgedroogde snacks.

Het rare hier was ook dat ze wel onze etensrestjes wilde eten ,
maar brok heb ik never nooit niet gedaan ,wel van dat gore blikvoer met oud brood tot pap gekookte rijst.
Ook heb ik nooit tussendoortjes gegeven.

De oorzaak voor dit eetgedrag was bij mijn hond een mondprobleem ,
waardoor zij af en toe pijn ervaarde en dit  associeerde met barf.
Alle voer moest zacht zijn of geweekt  :-\

Nu dit er weer uitgetraind is ,is het gewoon goed gekomen.

Gewoon volhouden ,gaat weer goedkomen ,ze gaat vanzelf ook wel weer barfen/KVV eten.

Als ze weer dikker is ,kun je idd. om de dag haar vlees aanbieden.
Sterkte ermee !!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door