Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miriam en Django
#2364460
Ik weet dat dit BARF-plaats is en uiteraard is het advies om de hond op vers vlees te zetten.. maar..

ik ken iemand die wel zelfstandig woont maar wel via een stichting en dus deels begeleid in verband met geestelijke beperkingen. Ze heeft een hondje die nu voor de tweede keer problemen heeft met zijn blaas en nieren (kristallen gevonden, pijn bij het plassen, pijn aan de nieren, incontinentie, blaasontsteking). De DA heeft haar AB en Royal Canine Urinary meegegeven.

Ik vroeg haar welke brok ze normaal gaf en ze antwoordde met 'het huismerk van de Dirkson'. Ze leeft van een uitkering en wilt het zo goedkoop mogelijk houden al zegt ze wel te willen handelen in het voordeel van haar hond. (ze weet gwoon niet dat die brokken slecht zijn..)

Ik denk dat ze niet in staat is om vers vlees in te kopen, in te vriezen (heeft geen vriezer..) etc.
Dus... is er een brok die toch nog enigzins zal volstaan voor dit hondje?
Of heeft iemand andere tips?
Door Lizzy
#2364465
Dit soort vragen zijn natuurlijk lastig te beantwoorden hier.... Als ik jou was, zou ik de vraag op een brokkenforum stellen. Is zelfs Smuldier niet te doen? Dat is in ieder geval goedkoper dan RC.....

Overigens kunnen we eigenlijk pas echt goed advies geven als we weten wat voor kristallen er in de blaas zaten en wat de pH waarde is van de urine. Als het struviet is (wat vaak samengaat met blaasontsteking maar ja, hoe is die blaasontsteking vast gesteld?), dan is het advies 180 graden anders dan wanneer het calcium oxalaat is, bijv.

Wat voor ras is het, dit hondje? (sommige rassen vormen per definitie gruis).
#2364476
Bedankt voor je antwoord!
Ja daar was ik al bang voor, enig idee wat een goed brokkenforum is?

Het gaat om een Shetland Sheepdog van 5 jaar.
Ik dacht dat het om Struviet ging inderdaad, maar weet niet in hoeverre haar info betrouwbaar is.. pH waarde heb ik geen idee van, denk dat ik dan zelf contact op zou moeten nemen van die dierenarts. Blaasontsteking is vastgesteld dmv urineonderzoek (geen idee of daar nog verschillende manieren voor zijn..?)

Ik heb haar nu inderdaad smuldier aangeraden en daar stond ze wel open voor, maar ze snapte nog niet helemaal wat het inhield (en heeft geen vriezer), vandaar dat ik voor de zekerheid even informeer naar alternatieven.
Door sella
#2364498
Voordeel van smuldier is dat je het voor 2 dagen koopt en dat in de koelkast ontdooid, je kan iedere dag halen in de super, dat is dacht ik wel te doen?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2364505
zou wel een week menuutje voor het hondje maken zodat ze het juiste binnen krijgt , is misschien ook makkelijk voor t baasje dat ze weet wat ze moet halen  :)
Door Lizzy
#2364540
Miriam en Django schreef: Goed nieuws, ze ziet het wel zitten om te proberen!

Is het nog raadzaam om naast smuldier ook nog supplementen te geven tegen blaasproblemen? En welke zijn dan geschikt?
Wow, nou, da's geweldig!

Ik durf geen advies te geven zolang ik niet weet om wat voor gruis het gaat... Als het struviet is, dan is cranberry + vitamine C goed (tegenwoordig heb je ook combi tabletten). Als het calcium oxalaat is, dan is de behandeling echt 180 graden tegenovergesteld, dus vandaar dat ik het een beetje eng vind. Zou de DA het niet begrijpen, als jij er even achteraan belt?

Lief hoor, dat je dit doet voor haar en haar hondje! 
#2367332
Ja.. ik doe het graag om hun te helpen, meisje heeft verder niemand..

Ze is gister langsgeweest bij de da. Foto genomen, geen stenen te zien, maar er werd getwijfeld aan prostaatproblemen, weer andere (zware) ab gekregen en pillen tegen blaaskrampen zodat hij minder zou plassen (omdat hij het steeds laat lopen, maar het lijkt mij persoonlijk erg onhandig in deze situatie??), en heeft ze ook maar even tegelijkertijd gevaccineerd  >:( Vanmorgen heeft ze die medicijnen gegeven en die heeft hij tot 2x toe meteen uitgespuugd. Vandaag weer naar de da voor een injectie en pillen tegen het braken.. echt ongelooflijk

Heb ze opgebeld en het gaat om struviet. Zij vond vlees niet aan te raden, zou het alleen maar erger maken. Ze moest het dieetvoer geven en als de urine dan schoon was kon ze op vlees overgaan.
Laatst gewijzigd door Miriam en Django op di 12 jun 2012, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door