Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jota
#2350976
Zoals beschreven in mijn topic in de katten-KVV hoek is Sfida nu een paar dagen begonnen met de Felimazole. Op het web vond ik best veel verhalen over de bijwerkingen, maar volgens onze DA (en die waardeer ik zeer) valt het meestal wel mee en gaat het om zo'n 20 % van de patienten die hij ziet en zijn de bijwerkingen vaak van voorbijgaande aard (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Zeker omdat alle andere waardes bij Sfida tiptop zijn, verwacht hij geen problemen. En idd, ze doet het prima.
Toch ben ik benieuwd naar meer ervaringen van poezels met de medicatie en hyperthyreoidie, ook graag positieve ervaringen  :biggrin2:
#2351318
Alle bijwerkingen eigenlijk. Ik begreep dat vooral in het begin (bij opstarten) misselijk, diarree, sloomheid etc. een rol kunnen spelen en idd. op langere termijn mogelijke schade aan nieren etc. Nu zijn haar waardes wat dat aangaat perfect en gaan we het natuurlijk goed controleren, maar ik wilde eigenlijk eens peilen hoe vaak dat echt voorkomt. Dus wat zijn jullie ervaringen.
#2351895
Heb hier ook een schildklierpatient gehad die felimazole kreeg, zij had die opstartproblemen niet (en ik ben ook heel erg v/d bijsluiters doorspitten en evt bijwerkingen met grote arwaan bekijken)
Later kreeg ze er wel nier- en hartproblemen bij (en hoge bloeddruk) maar dr nieren waren ws al niet 100% meer toen dr schildklier begon op te spelen, dus denk niet dat het alleen door die medicijnen kwam (ben er wel mee getopt uiteindelijk om dr nieren te ontlasten maar dat was pas in de laatste anderhalve week)
In het begin leek ze het er een poos (=maanden) best goed op te doen.
(moet er eigenlijk eens op googelen want het zat alweer ver weg geduwt (bewust want mis dr nog wel), tis ook alweer 3 jr geleden dat ze overleed)
#2364026
@Limpy: Nog bedankt voor je reactie  :shy: Ik had nog niet geantwoord, maar inmiddels zijn we ook voor even gestopt met de Felimazole.
Sinds afgelopen zondag at Sfida ineens niets meer en daarom zijn we dinsdag iom de DA begonnen met dwangvoeren van Reaktiv tonicum vloeibaar en dus tijdelijk gestopt met 2 dd Felimazole. Wat we ook voorschotelden, madam weigerde te eten. Op een heel klein beetje gal en schuim na, is ze niet gaan spugen. Maar ze at wel gras.
Vanochtend nog maar even een extra 6-pack Reaktiv opgehaald, maar vanmiddag is ze spontaan weer begonnen met brokjes en daarna weer gewoon vol aan de KVV  :g: O0
Als dit doorzet en het dus na het weekend met het eten weer toppie gaat, maar even overleggen met de DA. Misschien is 2 dd voor haar gewoon te veel en kreeg ze eetlustverlies als bijwerking. Kortom, we zijn (hopelijk) weer aan de beterende hand.
#2364061
Mijn behandelend DA zei toendertijd ook al dat als ik het gevoel had dat de felimazol meer kwaad dan goed deed ik gewoon moest afbouwen/stoppen.
De laatste 3 weken at ze het ook slecht en ging ze ook beter eten als ik het een paar dagen niet gaf en in overleg kreeg ze toen ook nog maar halve portie en haar laatste anderhalve week helemaal niet meer.
Maar ik moet erbij zeggen dat mn katten toen helaas nog brokken aten, alhoewel kvv er bij haar toen wel goed inging als ze zich eens niet lekker voeld (ik had een rolletje in de vriezer liggen voor slechte momenten, had ik toen geweten wat ik nu weet)
#2364166
Als ze tot en met maandag gewoon weer volop eet, ga ik met de DA overleggen om te starten met 1 dd. Dan kijken we vanaf daar wel hoe het gaat en of dat evt. genoeg is.
Vanacht heeft ze de kvv die er stond helemaal op en vanochtend heeft ze alweer een portie van 52 gram achter de kiezen  :)
#2364315
Mijn Gizmo krijgt alweer een jaar lang 2x per dag Felimazole, en ze doet het er goed op.
Ze is bijna 16, en heeft geen last gehad van bijwerkingen, ook niet met het starten van de kuur.
Van 2.2 kg toen we begonnen met de behandeling, zat ze binnen een paar weken weer op haar oude gewicht van 3.7 kg.

(volgens de forum regels moet ik me even kort voorstellen in het eerste bericht dat ik plaats, dus bij deze dan: Ik ben Corry, woon in Groningen, fok maine coons, en heb momenteel 7 katten, waarvan 1 htk met een te snel werkende schildklier, en 1 pers waar net PKD geconstateerd is. Ik voor hoofdzakelijk brokken, met als aanvulling vers, vandaar mijn interesse voor dit forum. Aangezien Tommy nu nierdieet moet eten, ben ik benieuwd hoe en of dit kan icm vers)
Laatst gewijzigd door corry_v op za 09 jun 2012, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#2365737
Ik heb nog wat gegoogled en ik denk haast dat de dosering (2dd 2.5 mg) voor Sfida na twee weken toch te veel was. De verschijnselen leken nl. erg op hypothyreoidie die kan ontstaan bij een te hoge dosering medicijnen. Nl. verlies eetlust, ze leek haast depressief, wat kouwelijker dan voorheen, ze leek ook wel een beetje verstoppingsklachten te hebben, moest af en toe kuchen (benauwdheid en kortademig is bij mensen in elk geval een symptoom), had nergens echt zin in, was gewoon niet zichzelf.
Na 5 dagen is ze nu weer zichzelf en ga ik morgen met de da overleggen wat hij vindt. Dan maar met 1x per dag starten.
#2366635
Vanochtend belde de DA en we hebben afgesproken nog 2 dagen alleen goed te voeren en dan vanaf woensdag weer met de medicatie te beginnen, 1 dd.
Dan na 1 wk nemen we weer contact op met elkaar om te kijken hoe het gaat.
#3204681
Op 8 maart 2016 ben ik gestart met felimazole 2,5mg 1 pilletje s morgens en 1 s avonds omdat mijn katertje van bijna 13 jaar een snel werkende schildklier had. Op 9 maart moest hij s avonds voor het eerst braken maar ik maakte mij daar niet te veel zorgen over ( bijwerkingen dacht ik) Op 10 maart alles ok ,maar op 11 maart begon hij s avonds opeens heftig te braken niet normaal het spuite er werkelijk uit verschrikkelijk en hij was daarna erg stil en terug getrokken maar dacht terug dat het van het braken was de dag erop 12 maart wou hij niks meer eten en was op vier dagen 1/2 kg kwijt. Ben dezelfde dag direct naar dierenarts geweest die hem een braakremmend middel inspoot en ook iets tegen de pijn. Maar de dag erna ging het van kwaad naar erger hij braakte niet meer maar vertoonde een erge zieke indruk en wou alleen maar iets drinken en sliep voortdurend erg om naar te kijken had zo met hem te doen maar stond machteloos. Volgende dag terug naar dierenarts waar ik hem niet terug mee kreeg naar huis en ze hem onderhuid vocht moesten toedienen en dwangvoeding moesten geven ik was er kapot van) s avonds mocht ik op zieken bezoek en heb hem mogen meenemen in een kistje hij had het niet gehaald. Zo wil ik de mensen laten weten dat felimazole niet voor alle katten veilig is want ik ben mijn lieveling daardoor kwijt door enkel 6 pilletjes.
#3204698
Nee er is geen sectie gebeurd maar de dierenarts vertelde mij dat er waarschijnlijk een bepaalde stof was die in het medicijn aanwezig was waar mij vlekje zo sterk op reageerde, daarvoor werd hij wel mager en at enorm veel maar verder was het een opgewekt en zeer aanhankelijk katertje. Ik verwijt de dierenarts niks zij hebben dit ook niet gewild maar zij toch voorzichtig met dit medicijn!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door