Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2351931
Mijn gec. kater is vorig jaar gaan sproeien. Dit kwam toen naar mijn idee doordat ik kittens ben gaan opvangen. Heb wel zijn urine toen laten controleren en dit kwam er uit op 16-01-2012

SG > 1.050  (1.001-1.080)    Bil  -    Bloed    ++
TE        ++                              Ket -    Sed      ^^
pH          5  (5.0 - 6.5)          Glu  -    Leuco's ++<* (1-4)
SED. ery's, leuco's, overgangsepitheelcellen

Hij heeft toen gekregen:
36 Clavubactin 50/12 , 5 1 tabl    AST-F
2x daags 1,5 tablet
Clomicalm 5mg 30tabl
1 tabl per dag
1 injectie
1,7 Suramox injectievloeistof 1ml

De Clomicalm hielp hem goed hij kreeg 1/4 tablet en sproeide niet meer

Vandaag weer naar de DA gegaan omdat hij weer was gaan sproeien sinds ik er een nieuwe kat bij heb van 5 jaar.
Regelmatig al getracht om urine op te vangen maar hij deed niks. Nu zat hij 36 uur opgesloten in de kattenkamer maar nadien nog geen urine. Dus naar de DA en omdat hij in het vervoersmandje genoeg urine had geloosd hebben ze dat gebruikt voor onder zoek. Hier kwam uit dat hij struviet had en heb ik me Royaal konijn urinary S/O aan laten smeren. Hij moet dit de rest van zijn leven eten! Ik had hem verteld dat ik KVV Bibi gaf. Hij kon dit wel maar wist er niks over/van.

Nu heb ik het gevoel dat is stom ben geweest maar weet dit niet zeker. Ik had om een medische uitdraai gevraagd maar hier was een miscommunicatie in dus die krijg ik morgen in de bus. Zal ze morgen de waardes hier neer zetten. Ik weet dat bepaalde waardes anders zijn door rauw vlees maar weet niet goed welke dat zijn.

Wat moet ik nu doen?

*Edit
De Clomicalm is in overleg met een GT gestopt en hij is overgegaan op Zylkéne. De Da zei vandaag om ook met de Zylkéne te stoppen.

En volgens de DA heeft struviet te maken met te weinig drinken en verkeerde voeding en niet met stress.
Laatst gewijzigd door *Nikki* op vr 25 mei 2012, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2352636
Struviet wordt veroorzaakt door te geconcentreerde urine, door ontstekingen en door een verkeerde zuurgraad in de urine. En dat kan in combinatie met elkaar waarbij de oorspronkelijke oorzaak niet meer te achterhalen valt. Kristallen in de urine geven geirriteerde blaaswand en dat kan leiden tot ontstekingen, waardoor de urine te basisch wordt, waardoor bacterien een kans krijgen, waardoor meer struviet ontstaat etc enz.

Te weinig drinken en verkeerde zuurgraad als oorzaak ligt niet voor de hand bij een versgevoerde kat maar het kan natuurlijk wel. Dan zou ik tippen op te weinig drinken. En verder ontstaat struviet heel snel in urine nadat er geplast is. Ik heb ooit verzameld en een paar uur in de koelkast bewaard en toen zat er al struviet in terwijl dat in de verse urine pertinent niet het geval was.

Die brokmeuk zou ik beslist niet voeren. Nog afgezien van de vraag of hij het überhaupt wil eten (hier vrat geen enkele kat het en toen kregen ze hier nog brok) je gaat het er niet goed mee oplossen. Meer drinken, aanzuren en bacterien pesten met cranberry. En nagaan of hij misschien helemaal niet wil plassen van de stress of omdat het pijn doet - > nog meer stress.

Hier hebben we 1 sproeiert, nou ja, in het bad en in de douche piesert. Dat is minkukel Knor die overal stress van heeft. Daar doe je niks aan, het is gewoon een zenuwlijer en die mag dus van mij in het bad of de douche piesen. Maar bij voorkeur niet in m'n schoenen  >:(
Door Jota
#2352881
Onze Jota is een typisch gevalletje van stress -> atypische blaasontsteking -> sproeien/plassen. We vonden in 2006 ineens her en der plasjes, maar met (toen nog) 4 poezen en 1 kater is het toch lastig te bepalen wie het was. Uiteindelijk bleek het dus Jota te zijn. Ze heeft het ca. 2 jaar volgehouden en in die 2 jaar hebben we van allerlei dingen geprobeerd. Bach-remedie, zo'n stekker in het stopcontact en daar de spray ook van, homeopatische medicatie, blaasfoto's bij de DA, urinetests en uiteindelijk bleek het om een minieme blaasontsteking en daardoor struviet te gaan die ze bij stress zelf produceert. Bijv. wanneer ze zich niet lekker voelt (overgeven vindt ze vreselijk eng omdat ze als kitten heel ziek is geweest), merkt dat iemand in huis stress heeft of ziek is. Spanningen trekt ze zich meteen aan. Hypersensitief?
Na bijna 1 jaar Colmicalm 1 tablet per dag, zijn we eigenlijk cold turkey gestopt omdat ze al een poos droog was en de pilletjes toen op een gegeven moment op waren. Meneer Jota dacht dat we het wel weer eens zonder konden proberen. En dat gaat nu al weer bijna 3 jaar goed. Zo af en toe neemt ze nog even een kussentje of mand te grazen, vinden we een plasje op de vensterbank in de badkamer, maar dat is niet meer dan 3-4 keer per jaar. Voor ons is dat absoluut leefbaar. Mandjes en kussentjes kun je wassen en de badkamer kun je soppen. Ach, en ik ga schransen bij stress en Jota plast  :-X
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2353293
Ik zal wanneer ik wat meer tijd heb even uitgebreid reageren en hopelijk heb ik dan ook zijn medische gegevens binnen van vrijdag.

Kan wel zeggen dat de br*kken meuk niet meer gegeven word.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2359418
Zo de br*k meuk is terug gebracht en heb eindelijk zijn uitslag op papier. De ass. was het vergeten.

SG >1.050 (1.001-1.080)
Bil -
Te +++
Ket -
Glu -
Sed **
Bloed -
Cor/Krea -
Thall -
pH 7*> (5.0-6.5)
Bact -
Leuco's +++,* (1-4)
** Sediment: Struviet

Hij heeft een injectie Convenia gekregen

We waren gestopt met de Clomicalm en hebben toen ongeveer 3 weken Zylkéne gegeven maar hier zagen we geen verbetering mee.
Nu geven we dus appelazijn en water door zijn kvv. Maar zijn ook weer gestart met Clomicalm. Deed hij het voordat Harvey kwam goed op 1/4 tabl. en was hij vreselijk duf met 1/2 tabl, heb ik hem eergisteren toch 1/2 gegeven en merkte weinig aan hem. Gisteren 3/4 gegeven en ook nu mer ik weinig aan hem kwa duf zijn.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2359427
Mevroi Kruim schreef: Struviet wordt veroorzaakt door te geconcentreerde urine, door ontstekingen en door een verkeerde zuurgraad in de urine. En dat kan in combinatie met elkaar waarbij de oorspronkelijke oorzaak niet meer te achterhalen valt. Kristallen in de urine geven geirriteerde blaaswand en dat kan leiden tot ontstekingen, waardoor de urine te basisch wordt, waardoor bacterien een kans krijgen, waardoor meer struviet ontstaat etc enz.

Te weinig drinken en verkeerde zuurgraad als oorzaak ligt niet voor de hand bij een versgevoerde kat maar het kan natuurlijk wel. Dan zou ik tippen op te weinig drinken. En verder ontstaat struviet heel snel in urine nadat er geplast is. Ik heb ooit verzameld en een paar uur in de koelkast bewaard en toen zat er al struviet in terwijl dat in de verse urine pertinent niet het geval was.
Het was wel verse urine maar het was gehaald uit het vervoersmandje waar ook haren en vuil van Mika tussen zat lijkt mij. Tevens vroeg de DA mij gelijk na de test of ik het vervoersmandje had schoon gemaakt met schoonmaakmiddel. Dit kon ik mij niet meer herinneren.
Mevroi Kruim schreef: Die brokmeuk zou ik beslist niet voeren. Nog afgezien van de vraag of hij het überhaupt wil eten (hier vrat geen enkele kat het en toen kregen ze hier nog brok) je gaat het er niet goed mee oplossen. Meer drinken, aanzuren en bacterien pesten met cranberry. En nagaan of hij misschien helemaal niet wil plassen van de stress of omdat het pijn doet - > nog meer stress.
De brok meuk at hij wel. We geven hem nu appelazijn en flink wat water door zijn kvv.
Ik heb hem wel buiten zien plassen.
Mevroi Kruim schreef: Hier hebben we 1 sproeiert, nou ja, in het bad en in de douche piesert. Dat is minkukel Knor die overal stress van heeft. Daar doe je niks aan, het is gewoon een zenuwlijer en die mag dus van mij in het bad of de douche piesen. Maar bij voorkeur niet in m'n schoenen  >:(
Dat zou ik liever hebben dat Mika op vaste plekken sproeit, nu moet ik of hem in de gaten houden als hij binnen is of in de kattenkamer zetten. Ook merk ik dat ik hem minder binnen laat op het moment.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2359442
Jota schreef: Onze Jota is een typisch gevalletje van stress -> atypische blaasontsteking -> sproeien/plassen. We vonden in 2006 ineens her en der plasjes, maar met (toen nog) 4 poezen en 1 kater is het toch lastig te bepalen wie het was. Uiteindelijk bleek het dus Jota te zijn. Ze heeft het ca. 2 jaar volgehouden en in die 2 jaar hebben we van allerlei dingen geprobeerd. Bach-remedie, zo'n stekker in het stopcontact en daar de spray ook van, homeopatische medicatie, blaasfoto's bij de DA, urinetests en uiteindelijk bleek het om een minieme blaasontsteking en daardoor struviet te gaan die ze bij stress zelf produceert. Bijv. wanneer ze zich niet lekker voelt (overgeven vindt ze vreselijk eng omdat ze als kitten heel ziek is geweest), merkt dat iemand in huis stress heeft of ziek is. Spanningen trekt ze zich meteen aan. Hypersensitief?
Na bijna 1 jaar Colmicalm 1 tablet per dag, zijn we eigenlijk cold turkey gestopt omdat ze al een poos droog was en de pilletjes toen op een gegeven moment op waren. Meneer Jota dacht dat we het wel weer eens zonder konden proberen. En dat gaat nu al weer bijna 3 jaar goed. Zo af en toe neemt ze nog even een kussentje of mand te grazen, vinden we een plasje op de vensterbank in de badkamer, maar dat is niet meer dan 3-4 keer per jaar. Voor ons is dat absoluut leefbaar. Mandjes en kussentjes kun je wassen en de badkamer kun je soppen. Ach, en ik ga schransen bij stress en Jota plast  :-X
Hoe heb je de struviet behandeld?

Ik denk ook zeker dat dit allemaal door stress. Mika is eind vorig jaar gaan sproeien. Dit kwam toen naar mijn idee doordat ik kittens ben gaan opvangen. Toen hielp de Clomicalm goed en sproeide hij helemaal niet meer.
13 April hebben we een gecastr kater van 5 jaar erbij gekregen en toen begon het sproeien weer. Lijkt me dus pure stress sproeien.

Mika is gestart met een 1/4 tabl en hier reageerde hij goed op. Met meer Clomicalm werd hij suf. We waren gestopt met de Clomicalm en hebben toen ongeveer 3 weken Zylkéne gegeven maar hier zagen we geen verbetering mee.
Nu geven we dus appelazijn en water door zijn kvv. Maar zijn ook weer gestart met Clomicalm. Deed hij het voordat Harvey kwam goed op 1/4 tabl. en was hij vreselijk duf met 1/2 tabl, heb ik hem eergisteren toch 1/2 gegeven en merkte weinig aan hem. Gisteren 3/4 gegeven en ook nu merk ik weinig aan hem kwa duf zijn.
Ga even kijken of er gesproeid word vanavond tijdens het eten geven anders ga ik denk ik ook 1 tabl proberen.
Door Kefraya
#2360897
*Nikki* schreef: Hoe heb je de struviet behandeld?

Ik denk ook zeker dat dit allemaal door stress. Mika is eind vorig jaar gaan sproeien. Dit kwam toen naar mijn idee doordat ik kittens ben gaan opvangen. Toen hielp de Clomicalm goed en sproeide hij helemaal niet meer.
13 April hebben we een gecastr kater van 5 jaar erbij gekregen en toen begon het sproeien weer. Lijkt me dus pure stress sproeien.

Mika is gestart met een 1/4 tabl en hier reageerde hij goed op. Met meer Clomicalm werd hij suf. We waren gestopt met de Clomicalm en hebben toen ongeveer 3 weken Zylkéne gegeven maar hier zagen we geen verbetering mee.
Nu geven we dus appelazijn en water door zijn kvv. Maar zijn ook weer gestart met Clomicalm. Deed hij het voordat Harvey kwam goed op 1/4 tabl. en was hij vreselijk duf met 1/2 tabl, heb ik hem eergisteren toch 1/2 gegeven en merkte weinig aan hem. Gisteren 3/4 gegeven en ook nu merk ik weinig aan hem kwa duf zijn.
Ga even kijken of er gesproeid word vanavond tijdens het eten geven anders ga ik denk ik ook 1 tabl proberen.
Als je zeker weet dat het door de stress komt (en dat lijkt me aannemelijk omdat het eerst begon met kittens opvangen en nu met een nieuwe kat erbij), zou ik allereerst kijken of je die stress niet kunt oplossen. Het is niet de bedoeling dat hij de rest van zijn leven onder zeil gehouden wordt met een kalmerend middel.

Je schrijft dat een GT geraadpleegd hebt die adviseerde om te stoppen met clomicalm, heeft ze daarbij dan ook aangegeven wat je kunt doen om de stress te verminderen cq de relatie tussen de katten te verbeteren? Want dat is wel een essentiële voorwaarde voor een goed behandelplan.

Wat de dosering betreft: clomicalm is geen al te best middel voor katten, 1/4 per dag is de aanbevolen dosis. 1 hele tablet is echt volkomen onverantwoord voor een kat. Je mag dan misschien weinig aan hem werken, maar de bijwerkingen op o.a. lever etc zijn behoorlijk heftig.
Zylkene is een middel waarbij een spiegel in het bloed opgebouwd moet worden en dat duurt ongeveer 14 dagen.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2363346
Kefraya schreef: Als je zeker weet dat het door de stress komt (en dat lijkt me aannemelijk omdat het eerst begon met kittens opvangen en nu met een nieuwe kat erbij), zou ik allereerst kijken of je die stress niet kunt oplossen. Het is niet de bedoeling dat hij de rest van zijn leven onder zeil gehouden wordt met een kalmerend middel.

Je schrijft dat een GT geraadpleegd hebt die adviseerde om te stoppen met clomicalm, heeft ze daarbij dan ook aangegeven wat je kunt doen om de stress te verminderen cq de relatie tussen de katten te verbeteren? Want dat is wel een essentiële voorwaarde voor een goed behandelplan.

Wat de dosering betreft: clomicalm is geen al te best middel voor katten, 1/4 per dag is de aanbevolen dosis. 1 hele tablet is echt volkomen onverantwoord voor een kat. Je mag dan misschien weinig aan hem werken, maar de bijwerkingen op o.a. lever etc zijn behoorlijk heftig.
Zylkene is een middel waarbij een spiegel in het bloed opgebouwd moet worden en dat duurt ongeveer 14 dagen.
Ik moest hem op de Zylkéne zetten maar na ongeveer 2,5 week zag ik nog geen verbetering. Toen we erachter kwamen dat hij struviet had moest ik stoppen met de Zylkéne van mijn DA.

Voor wat betreft de Clomicalm, hij mocht 1 tabl hebben maar ik mocht er mee spelen van mijn DA.

Vandaag was zijn pH helaas nog steeds 7. Moet ik er wel bij zeggen dat ik het getest heb van een verse sproei op een aluminium aanrecht.

Vandaag heeft de nieuw kater 2x een van mijn andere katten aangevallen en nu durft zij niet meer naar beneden te komen als hij in de woonkamer is.

Ik weet het even niet. We hebben vanavond gezegd dat we nog 2 weken Mika appelazijn en extra water door zijn eten gaan geven. Blijft de pH dan nog hoog dat we dan aan de brokken meuk gaan  :(
Voor wat betreft de nieuwe kater, ook dit gaan we nog 2 weken aankijken. Ik weet het niet meer, eigenlijk vind ik (dan 2 maanden) dat ik het minimaal 6 maanden moet proberen met een nieuwe kat in een nieuwe omgeving/groep. Maar helaas heb ik 3 (altijd stabiele katten) die nu op hun tenen lopen door het huis en 1 die sproeit.
Door Krullebol
#2363834
Herintroduceren.
Nieuwe kat apart.
Dit levert veeeeel te veel stress op.

Aparte kamer maken voor de nieuwkomer. Apart houden voor zeker 1 week.
Lekker laten snuffelen onder de deur [veilig].
Eten geven bij de deur.
Later de deur op een kier.
Steeds verder open, totdat alles goed gaat.
Bij blazen/grommen gaat de deur weer dicht.

Ze hebben nu een nare ervaring. Er moet eerst rust in de tent, anders kom je niet van de struviet af.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2363957
IK zou het met een bench doen. Nieuwkomer in de bench zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
Maar ik denk ook dat het zo laten en hen laten doen, teveel stress geeft.
Door Jota
#2364031
*Nikki* schreef: Hoe heb je de struviet behandeld?
Eigenlijk niet.....door proberen zo min mogelijk stress te creeeren in huis en door het gebruik van de tabletjes bleef ze rustiger en is haar ph dus zodanig geworden dat het vanzelf verdween.  Jota is een poes van routine, orde en regelmaat  :P Ze is in elk geval klachtenvrij.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2364039
Krullebol schreef: Herintroduceren.
Nieuwe kat apart.
Dit levert veeeeel te veel stress op.

Aparte kamer maken voor de nieuwkomer. Apart houden voor zeker 1 week.
Lekker laten snuffelen onder de deur [veilig].
Eten geven bij de deur.
Later de deur op een kier.
Steeds verder open, totdat alles goed gaat.
Bij blazen/grommen gaat de deur weer dicht.

Ze hebben nu een nare ervaring. Er moet eerst rust in de tent, anders kom je niet van de struviet af.
pearlsofpassion schreef: IK zou het met een bench doen. Nieuwkomer in de bench zodat ze aan elkaar kunnen wennen.
Maar ik denk ook dat het zo laten en hen laten doen, teveel stress geeft.
Zoals Krullebol het beschrijft heb ik het gedaan en dit een maand lang rustig opgebouwd.

Het gaat hem juist om die kamer waar Harvey die maand heeft gezetten waar hij zo territoriaal over is. Maar nu liggen ze in die bewuste kamer met zijn 4en op bed  ::) ::) ::)

Vandaag heeft Harvey 2x buiten gevochten. Mogelijk 1x met onze kat en zeker 1x met een ander. Met de sproei kat kan hij juist het beste opschieten.
Van de nu in totaal 6 katten eten ze gemoedelijk met zijn 5en op de bar. Een van onze poezen eet apart maar dat is omdat ze haar eten laat afpakken. Dus het eten samen gaat prima.

Ik heb vandaag Any Animal gebeld. De ass. vertelde mij dat appelazijn en cranberry niet struviet oplossend is. Voor het oplossen van struviet hebben ze een bio brok maar ook een pasta. Ik ga zo snel mogelijk alle medische gegevens van Mika mailen om te kijken of de pasta iets voor hem is!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2364042
Jota schreef: Eigenlijk niet.....door proberen zo min mogelijk stress te creeeren in huis en door het gebruik van de tabletjes bleef ze rustiger en is haar ph dus zodanig geworden dat het vanzelf verdween.  Jota is een poes van routine, orde en regelmaat  :P Ze is in elk geval klachtenvrij.
Dat is Mika denk ik ook wel. En we knuffelen op het moment nog meer dan normaal.

Maar ik krijg juist regelmatig te horen van andere forum gebruikers dat 1/4 tabl het max is om een kat te geven maar mijn DA zei ook max 1 tabl. Dus zit nu ook daarover weer in dubio. Mika zit nu aan een half, maar ik speel een beetje met de hoeveelheid op het moment
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door