Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2363814
Kunnen die kwaad?

Mijn moeder voert sinds kort kvv en ze doet haar best, maar af en toe gaat het niet helemaal soepel. Ik probeer dus zoveel mogelijk te sturen, maar probeer ook zoveel mogelijk mijn mond te houden als dat kan. Dan wordt er het best geluisterd naar wat ik wel zeg.
Nu had ze van de week een nogal aparte groentemix en daar zat champignon in. Er staat me niets bij of dat goed of slecht is, dus dacht, vraag het even.
Door Lizzy
#2363840
Van Internet (voedingscentrum):

Dat is niet verstandig. In rauwe paddenstoelen, zoals champignons en shii-takes, komt van nature de gifstof agaritine voor. Deze stof is vooral in grotere hoeveelheden giftig voor de mens en is daarnaast mogelijk kankerverwekkend. 

Enkele plakjes rauwe champignon, bijvoorbeeld in een salade, kunnen geen kwaad. Maar bij grotere hoeveelheden geldt het advies paddenstoelen te verhitten. Door paddenstoelen te verhitten, zoals bij smoren, stoven en bakken, wordt de agaritine gedeeltelijk afgebroken.

Ik zou zelf het risico niet nemen en geen rauwe champignons voeren aan honden. Voor deze keer is geen ramp natuurlijk maar ik zou je moeder hierover wel inlichten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2363857
Het was niet rauw, ze had er de kook overheen gedaan en de champignons zagen er gaar uit. Is het gevaar dan voldoende geweken?

Ze had wel gedroogde kippenvoeten als snack gekocht, daar scoorde ze dan wel weer goede punten mee  8)
Door 202Spots
#2364468
Mushrooms bestaan voor meer dan 92% uit water...behalve 'n beetje pottasium bevat het weinig voedingwaardes voor de hond.
Ik eet ze liever zelf op  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door